Akvarie-oppfinnelsen vi gjerne skulle sett! :-)

Jeg gruer meg alltid like mye før jeg skal starte møkkajobben med å skylle akvariesanden ren før jeg skal bruke den. En tungvindt og tidkrevende jobb, og hard for ryggen i tillegg.
Det jeg kunne ønske eksisterte, var en lur oppfinnelse der;
en slags sandvasker!
Fyll på 20 kilo sand, monter på en hageslange for vanntilførsel, og trykk på knappen så vasker den sanda for deg og spyler møkkavannet ut gjennom et eget avløpsrør man kan lede dit man ønsker

Det var mitt forslag.
Har du noen oppfinnelser som du kunne ønske fantes?
Vel Mona, ville nok desverre skuffe deg der, og si at det ville det blitt solgt lite av, tror jeg iallefall...

Men tanken var god=)

Vel, jeg har vel ingen oppfinnelser jeg skulle ønske fantes men..

som sagt, tanken var god, men ville vel solgt lite?
Bruk 1 stk fòr tønne fra felleskjøpet fyll den med ca 20-30 cm av sanden i bunnen, fyll resten av tønna med vann , ta et stk høytrykkspyler og spyl sanden under vannet slik at møkkavannet renner over kanten.

deretter ta opp sanden før du tømmer tanken for vann,, renere sand får man ikke IMHO
Sliter du med rygg/skuldre (det gjør jeg!) er det lurt å jobbe i en stående høyde, med baljer på benken. Bedre enn å bøye seg å jobbe.

Ta litt om gangen, og opparbeide det ferdige rsultatet i hodet, slik at man blir ekstra gira på å bli ferdig og faktisk se det ferig resultatet.

Man blir jo litt automatisk gira av å sette opp et kar. Jeg blir kjempe ivrig. Men tenker jeg ikke på arbeids stilling kan jeg glemme å ordne med karet dagen etter. smerter, smerter.....! (hvis jeg ikke blir ferdig på en dag da...)
Snowman
Bruk 1 stk fòr tønne fra felleskjøpet fyll den med ca 20-30 cm av sanden i bunnen, fyll resten av tønna med vann , ta et stk høytrykkspyler og spyl sanden under vannet slik at møkkavannet renner over kanten. deretter ta opp sanden før du tømmer tanken for vann,, renere sand får man ikke IMHO

Har du prøvd dette på sand?
Var det mye sand igjen i tønna?
Når det kommer til grus så har jeg en "søpplekasse" med masse små hull i, her spyler jeg bare nedi, og da får du den reneste grusen iallefall
Finn Falkenhaug
[QUOTE=Snowman]Bruk 1 stk fòr tønne fra felleskjøpet fyll den med ca 20-30 cm av sanden i bunnen, fyll resten av tønna med vann , ta et stk høytrykkspyler og spyl sanden under vannet slik at møkkavannet renner over kanten. deretter ta opp sanden før du tømmer tanken for vann,, renere sand får man ikke IMHO

Har du prøvd dette på sand?
Var det mye sand igjen i tønna?
fyll den med ca 20-30 cm av sanden i bunnen

tror han kanskje snakker om sand??
Det der er jo nøyaktig samme opplegg som man bruker for å vaske sand på gamlemåten - og som jeg vil unngått "in my dreams"

I mitt tilfelle er det også slik at jeg ikke klarer å håndtere særlig store ting og ikke har lange nok armer til å nå ned til bunnen av en sånn tønne du nevner, antageligvis....(for jeg må jo ha sanden ut igjen)

Høres ut som rimelig mye pes, jeg ville blitt søkkblaut opp til øra for å få sanden ut igjen (mye løft opp fra tønna også) dersom man skal ha ut sanda før tanken tømmes for vann.
Men for andre med lengre armer og høytrykksspyler vil nok tipset funke. Det var jo et godt tips for dem

Snowman
Bruk 1 stk fòr tønne fra felleskjøpet fyll den med ca 20-30 cm av sanden i bunnen, fyll resten av tønna med vann , ta et stk høytrykkspyler og spyl sanden under vannet slik at møkkavannet renner over kanten. deretter ta opp sanden før du tømmer tanken for vann,, renere sand får man ikke IMHO
mona o
Det der er jo nøyaktig samme opplegg som man bruker for å vaske sand på gamlemåten - og som jeg vil unngått "in my dreams" ;-) I mitt tilfelle er det også slik at jeg ikke klarer å håndtere særlig store ting og ikke har lange nok armer til å nå ned til bunnen av en sånn tønne du nevner, antageligvis....(for jeg må jo ha sanden ut igjen) Høres ut som rimelig mye pes, jeg ville blitt søkkblaut opp til øra for å få sanden ut igjen (mye løft opp fra tønna også) dersom man skal ha ut sanda før tanken tømmes for vann. Men for andre med lengre armer og høytrykksspyler vil nok tipset funke. Det var jo et godt tips for dem:-) [QUOTE=Snowman]Bruk 1 stk fòr tønne fra felleskjøpet fyll den med ca 20-30 cm av sanden i bunnen, fyll resten av tønna med vann , ta et stk høytrykkspyler og spyl sanden under vannet slik at møkkavannet renner over kanten. deretter ta opp sanden før du tømmer tanken for vann,, renere sand får man ikke IMHO

Prøv det jeg sa, det er utrolig lite tungvindt, og du kan bare ha bøtten oppe i vasken
Høytrykksspyler har ikke vi
Det dusjhodet vi har i dusjen er for puslete i trykket til å snu sanda skikkelig.
Jeg har løst dette på en ganske grei måte når jeg må/skal ta møkkajobben.
Jeg har en stor sikt/solle som er nesten 2 meter lang og 60 cm bred som brukes ved sikting av jord med finmasket netting. Legger denne på bakken med noe under som får den opp fra bakken og slenger 20-30 kg grus i om gangen og turer på med hageslangen. Jeg står regelrett og spyler grusen min rein. Genial løsning syns jeg!
Mange forslag for vasking av grus her

Jeg hadde nok greid å tenke ut den løsningen selv for grus. Har aldri vært noe problem få spylt grus. Jeg brukte et gammelt dørslag (kjøkkenredskap) før, da jeg hadde grus i karene.

Men sand med korn str på under millimeteren? Vet ikke helt. Finnes det så finmasket myggnetting? For eksempel så finmasket at man kunne brukt den til en slik innretning for å vaske/skylle sand med kornstr.0,4 - 0,8 mm?
er ikke noen av håvene man får såppas fine? kunne gått ann å hatt sand i en stor håv over en bøtte/vask og skylt med vann hvis den er fin nok. Lite øyeblikk så skal jeg teste min håv med biltema sand.
Mats Hansen
er ikke noen av håvene man får såppas fine? kunne gått ann å hatt sand i en stor håv over en bøtte/vask og skylt med vann hvis den er fin nok. Lite øyeblikk så skal jeg teste min håv med biltema sand.

Jeg har den groveste biltema sanden. 0,2 - 1,2 eller noe?? husker ikke helt. men men

Tok tørr sand i en håv, og rota rundt oppi der. De fineste kornene blir skylt igjennom, men blir liggende igjen ganske mye ser det ut som. Får man håv som er finmasket nok så kan det funke bra. Hadde en som var enda mer finmasket, men denne ble klippt opp for å få ut en fisk som satt fast
Heldigvis er biltema sin sand billig. Beste alternativet til så finkornet sand er vel å fylle bøtta ca halvfull å spyle ned i den og la d renne over kanten selv om mye sand også følger med.
siden jeg jobber sent og er i det inspirerte hjørnet. her kommer løsningen.

en slags trakt som fylles med sand. også bobles vannet opp gjennom det og vasker det i samme slengen. størrelse og ben kan noen annen finne opp.
Mats Hansen
kunne gått ann å hatt sand [B]i en stor hå[/B]v over en bøtte/vask og skylt med vann hvis den er fin nok.

Stor OG sterk håv måtte det blitt
Vanlige håver rommer jo ikke mer enn et par never sand før de begynner å knele av tyngden (jepp, jeg har prøvd). Og med den vanlige håvstørrelsen ville det tatt enda lenger tid å spyle sanda og like tungt som om man bruke standardmetoden med dusj og bøtte stående i dusjkabinettet.

Et materiale som er sterkt og finmasket nok kunne man brukt og lagd en stor sikt av en treramme, en slik man ser at CSI og Forensic detectives bruker på tv til å sikte jord etter ben-rester o.l. med Med noe sånt kunne man tømt en hel sekk oppi rammen og stått og spylt med hageslangen en stund, mens man snakket med nabo'n

Med den vanlige metoden, altså slik jeg har gjort det inntil nå, har medført at dusjhodet nesten er ødelagt fordi det er helt oppript og oppskrapt pga jeg bruker det til å røre rundt i sandbøtta med mens vannet er på.... gubben liker ikke det :-/ (dumme mann)

NB!
Jeg bruker ikke Biltema-sand. Jeg bruker Rådasand med korn str 0.4 - 0.8 mm. Har ikke planer om å bruke Biltemasand heller, med mindre jeg starter opp et Malawi eller Tanganyika kar
Biltemasanden trenger man jo ikke vaske da. Ihvertfall ikke når den er ny.
Hvis man skal bruke den om igjen så vet jeg ikke hva som er best.
Linka
Det er nok vanskelig å lage en innrettning som fungerer optimalt, uten mye innsats fra vaskeren, uten at dette er noe som er større enn hva godt er.

En kar jeg hadde noe kontakt med tidligere brukte rett å slett en betongblander til å rense sanden. Fyll på 25kg sand, sett trommelen nesten rett opp, og la slangen hele tiden fylle vann i trommelen. Start maskinen, gå å vask kopper eller noe, kom tilbake om 15-20min. Da er sanda rein, vannet kan helles av med å vippe trommelen på blanderen, og den våte sanda kan helles rett ut i f.eks en ren gildekasse eller noe lignende.
Enkelt, genialt, men desverre både plasskrevende og ikke helt billig.

For min egen del: det skulle vært store mengder som skulle blitt vaska for at jeg gikk til anskaffelse av en slik sak, selv om man får slike blandere ned mot ett par høvdinger innimellom.
mona o
Med den vanlige metoden, altså slik jeg har gjort det inntil nå, har medført at dusjhodet nesten er ødelagt fordi det er helt oppript og oppskrapt pga jeg bruker det til å røre rundt i sandbøtta med mens vannet er på.... gubben liker ikke det :-/ (dumme mann)

Har du et vaskerom eller en kjøkkenkran hvor du kan sette på en sånn "hurtigkobling" for hageslanger?
(Den dumme mannen din er sikkert smart nok til å fikse det for deg!
Så kan du ha en hageslangebit med hageslangemunnstykke på. Der blir det adskilling bedre trøkk enn i et dusjhode, og du kan skrape det opp så mye du vil!!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap