Tetratec ex700 utvendig filter -burde jeg skaffe meg det?:D

Hei!

Nå har jeg snart bursdag, og mamma spurte hva jeg ønska meg. Jeg sa jeg ville ha et utvendig filter til 180litern, siden jeg hra sett på de tetratec-pumpene på nettet, tenkte jeg at jeg kansje kunne få det til bursdagen min.
Så hva syns dere? Skal jeg bestille Tetratec ex700 til bursdagen?:p Det er jo ikke så dyrt på Aquamanias heller, så har "jeg" litt penger igjen jeg kan få gaver for:p Vi skal på senteret og kikke litt, så går jo innom dyrebutikken, og der er det greit å ha noen ekstra kroner

Men kan man kjøpe Tetratec ex700 i dyrebutikken? Eller er det bare på nett? Evt hva koster det i butikken, dyrt? Det er en Buddy-butikk hvis du lurer.

Hvis du ser på TetraTec EX1200 går dette fra 200 liter og oppover. Jeg ville ha gått for dette. Produsentene har det med å legge seg litt høyt på litervolumet filteret håndterer.

Med å ha tatt litt godt i på filteret vil du få et enklere vedlikehold.
Geir Kristiansen
Hvis du ser på TetraTec EX1200 går dette fra 200 liter og oppover. Jeg ville ha gått for dette. Produsentene har det med å legge seg litt høyt på litervolumet filteret håndterer. Med å ha tatt litt godt i på filteret vil du få et enklere vedlikehold.

Okay=D Men jeg trur det var Frank som sa at de to filtrene var ca det samme? Skal jo bare ha det som ekstra filter, i tillegg til standard Juwel filter.
Ikke det at Ex1200 koster så mye mer da, men holder ikke 700 da?
Odd Espen
Hei! Men kan man kjøpe Tetratec ex700 i dyrebutikken? Eller er det bare på nett? Evt hva koster det i butikken, dyrt? Det er en Buddy-butikk hvis du lurer.

Du kan sikkert kjøpe filteret hos den lokale Buddy-butikken, men det blir garantert noen hundrelapper dyrere enn Aquamanias
Geir Kristiansen
Det gjør det absolutt.

Da får jeg den til bursdagen min jeg da!;p

Loomis
Du kan sikkert kjøpe filteret hos den lokale Buddy-butikken, men det blir garantert noen hundrelapper dyrere enn Aquamanias ;)

Nei, da bestiller jeg på Aquamanias!=D
Odd Espen
[QUOTE=Geir Kristiansen] Hvis du ser på TetraTec EX1200 går dette fra 200 liter og oppover. Jeg ville ha gått for dette. Produsentene har det med å legge seg litt høyt på litervolumet filteret håndterer. Med å ha tatt litt godt i på filteret vil du få et enklere vedlikehold.

Okay=D Men jeg trur det var Frank som sa at de to filtrene var ca det samme? Skal jo bare ha det som ekstra filter, i tillegg til standard Juwel filter.
Ikke det at Ex1200 koster så mye mer da, men holder ikke 700 da?

Det er stor stor forskjell på Ex 700 og 1200. Mellom EX 600 og 700 derimot er det ikke all verdens forskjell. Har selv EX 1200, som jeg er meget godt fornøyd med.
Det er forskjell på filtrene, selv om Tetra på sin oversikt oppgir de til samme filtervolum. Dårlig at de ikke har greid å få lagt ut rett info på siden sin, selv om jeg har purret på både engelsk og tysk.

Slik jeg har fortstått det, har ex1200 dobbelt så stort volum som 700.

Har selv 700 i ett kar på 150L, og angrer som en skabbete kjøter på at jeg ikke gikk for 1200 i stedet.
Hm... Ja, men jeg trur jeg går for 700 jeg. Det koster jo for frakt og:p og jeg vil ikke gå over 1000,-
Ble ca 1100,- når jeg sjekka på 1200=p
Da var bestillingen sendt! =D Gleder meg!;p
Frank Angell
Det er forskjell på filtrene, selv om Tetra på sin oversikt oppgir de til samme filtervolum. Dårlig at de ikke har greid å få lagt ut rett info på siden sin, selv om jeg har purret på både engelsk og tysk. Slik jeg har fortstått det, har ex1200 dobbelt så stort volum som 700.

Er det disse tallene du er ute etter, Frank? (600/5,7L, 700/6,6L, 1200/12,0L)

Loomis
Er det disse tallene du er ute etter, Frank? (600/5,7L, 700/6,6L, 1200/12,0L) [URLBLOCK1]

Om du ser på tabellen, ser du at både 700 og 1200 oppgis til å ha 4*1L kurver, noe jeg betviler stemmer. Da må 1200 ha ett patetisk stort firfilter som ikke er til noen nytte

Klippet fra tabellen
Tetratec EX 700 1 l x 4 Tetratec EX 1200 1 l x 4

Frank Angell
Om du ser på tabellen, ser du at både 700 og 1200 oppgis til å ha 4*1L kurver

Det ser merkelig ut, ja. Kurvene i 700 og 1200 kan umulig være like store ettersom 1200 er betydelig bredere enn 700.

Vurderer innkjøp av en 700. Skulle gjerne gått for 1200, men har ikke plass i skapet. Den blir for stor i bredden.
Ok, da har pumpa kommet... Jeg hodler på å sette den opp, men så ser jeg kullfilteret og tenkte på at at jeg har lest at man ikke skal ha det i? Gjør det noe om det er i? hvis ikke jeg burde ha det i, skal jeg putte sånn hvit filter-vatt i isteden?

Nei, kullfilteret står du over hvis du ikke skal fjerne medisinrester eller lignende.
Geir Kristiansen
Nei, kullfilteret står du over hvis du ikke skal fjerne medisinrester eller lignende.

Ok, så da skal det bare være tomt der da?
Hvordan har du satt opp filtermassene? Det er absolutt en fordel å erstatte noe av all svampen med skikkelig filtermasse, som bidrar til ett bedret biologisk miljø i karet
jeg har satt opp orginalt, uten kull...
Da har du ett filter som virkelig trenger forbedring.
Jeg har satt opp filteret slik, og mener dette er eneste måten å få filteret til å duge noe:
Nederste kurv: erstatt de svære kolossene av noen kjeramikkrør, med ehfimech. En av platene med svamp kan med fordel plasseres på toppen av denne.
Kurv 2 fra bunnen: Behold den som den er med bioballer.
Nest øverst: fylles med kun ehfisubstrat pro.
Øverst: Fylles nesten helt opp med ehfisubstrat pro. Ha deretter filtervatt på toppen.
Frank Angell
Da har du ett filter som virkelig trenger forbedring. Jeg har satt opp filteret slik, og mener dette er eneste måten å få filteret til å duge noe: Nederste kurv: erstatt de svære kolossene av noen kjeramikkrør, med ehfimech. En av platene med svamp kan med fordel plasseres på toppen av denne. Kurv 2 fra bunnen: Behold den som den er med bioballer. Nest øverst: fylles med kun ehfisubstrat pro. Øverst: Fylles nesten helt opp med ehfisubstrat pro. Ha deretter filtervatt på toppen.

Er du klar over hvor mye det koster?:p Jeg har ikke lyst til å bruke så mye penger på en bursdags gave... det får vente til en annen gang!
Tilfeldig bekjentskap
© William Aa.
Reklame for plussmedlemskap