Kan dette være riktig? Nitrit-test

Kjøpte et brukt akvarie hvor det fulgte med sand og pumpe. Ser ut som det ligger noen små tomme sneglehus i sanden. Regner med det er diverse der som skal brytes ned. Vet ikke egentlig om pumpen gikk hele tiden eller om det var lagret uten pumpen igang - var ialle fall vann i karet når vi hentet det. Nå har pumpen stått på i 16 dager her hos meg. Jeg byttet ut mesteparten av vannet og satt i noen planter. Har ikke byttet vann etter dette. I dag tok jeg den første nitrit-testen og den ble helt gul - altså ingen nitrit. Kan det være riktig? Har ikke målt noen andre verdier ennå, tenkte det kunne vente til det er aktuelt å sette i fisk om ca 2 uker. Men med den nitrit-testen, kan det tyde på at pumpen har stått på hele tiden og allerede er ferdig innkjørt?
Det kan tyde på at iallefall noe av bakteriekulturen er i live, ja. Siden det var vann i karet når du hentet det, så hadde nok pumpen også vært i drift til da.

Filterbakterier er både ømtålige OG sterke. De er avhengige av konstant tilførsel av oksygenrikt vann for å leve.
Normalt sier man en halv time til en time, helst ikke mer bør filterpumpen være slått av.
MEN... og merk at jeg sier MEN, man kan ha flaks slik at en stor nok koloni av filterbakteriene overlever en ganske langvarig pumpestans på flere timer, mange nok til at vannverdiene opprettholdes.
Jeg har ved minst 3 ulike tilfeller glemt å slå på pumpen igjen etter et vannbytte eller annet vedlikehold, og oppdaget det opptil 12-20 timer etterpå...
Kall det grassalt flaks, men ikke i noen av tilfellene opplevde jeg at jeg fikk nitritt i karet i ukene etterpå. (alle var utvendige tønnefiltere av eheim)
Men jeg sier; "do not try this at home"

Bakteriefloraen i filteret ditt er kanskje ikke på topp riktig enda, men dersom du ikke somlet altfor mange timer før du plugget i kontakten i det igjen hjemme hos deg etter henting, så tror jeg du fikk et innkjørt filter med på kjøpet Vet du sånn ca hvor mange timer det tok fra du hentet det til du satte det i gang igjen? Var det snakk om 2-6 timer tror jeg du har filterbakteriene i relativt god behold.

Du kan teste for nitritt med dråpetester i noen dager til, og om det fremdeles ikke er nitritt å spore ville jeg forsiktig begynt å sette inn fisk nå til helgen.

Da har karet gått i ca tre uker, og da burde du oppdaget nitritt på testene om ikke filterbakteriene var tilstede.

PS!
Filterbakteriene, de som deltar i det som kalles nitrifikasjonsprosessen, tilpasser seg gradvis etter mengden "fòr" de får, enten det er snakk om større mengde eller mindre mengde.
Det er dette du må passe på. Filterbakteriekolonien i filteret ditt vil synke om det står for lenge uten fisk som kan "søple" til litt og skite litt så nitrifikasjonsbakteriene får næring
Så bra! Var i grunne det jeg håpte å høre Skal teste igjen til helgen og flytte stakkars Kurt over hvis det fremdeles ikke er nitritt. Tror det gikk toppen 1 time til jeg plugget det i her hjemme. Har også hevet i litt fiskemat innimellom for å "fore" bakteriene
Dette blir spennende!!!Men nå - nå skal jeg se Berlinerpoplene!!!!!!!!!!!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap