Overflatesuger som ikke suger :-(

Jeg har en meget seig overflatehinne i et kar, et vanvittig tjukt oljete lag, der det er satt inn en trerot som er brukt i akvarium før men så har ligget tørrlagt i en del måneder. Da jeg tok den i bruk igjen spylte jeg den bare godt i varmt vann i dusjen og skrubbet vekk noe som så ut som inntørkede algerester. Jeg tror det er rota som forårsaker denne usannsynlig feite overflatehinna, for den kom med en gang jeg fyllte opp karet igjen etter en total omdekorering (som medførte 80% vannbytte).

Jeg kjøpte derfor en skikkelig lur duppedings, en såkalt overflatesuger, som brukes istedenfor det vanlige Eheim innsugsrøret til det utvendige tønnefilteret.

Problemet er at den greia suger ikke fra overflaten! Samme hvordan jeg forsøker å skru på den pinnen på toppen som liksom skal styre styrken på toppinnsuget, så skjer det ingenting. Oljeflakene bare siger rolig rett forbi! Ikke noe blir sugd inn der, nei!

Nå har jeg gått og glodd ilskent på den greia i et par dager, og det er like før jeg river den ut og hopper på den.

Kan noen være så snille og hjelpe meg med råd her?
"Beskytt en plastdings, hjelp Mona O før hun tørner... "

Er det noen som har en lignende sak kanskje, som kan gi meg hint om hva jeg kan ha gjort feil. Hva bør jeg sjekke?

[External Image]
Hjelp Mona O
1. Ta ut denne plastdingsen.
2. Koble slamsugeren fra hverandre. (altså slangen fra plastflasken)
3. Sug i den ene enden.
4. Slangen plasseres så få cm fra overflaten.
5. Se overflatehinnen bli sugd bort.

Og vips, så er problemet løst
ELLERS, kan du vente til noen kommer med bedre råd.

Det enkleste kan faktisk være det beste (innimellom)

PS: Glemte å påpeke viktigheten av å hoppe et par ganger på selve dingsen.
(hjelper ikke mot hinnen, men gir en god følelse)
Kjøpte samme saken bare at den var lagd av Eheim. Fikk ikke den til å funke heller. Dyr var den og. Forsøkte å sette fingrene foren innsugingstraktene ved overflaten. Ingen respons. Bortkastede penger spør du meg... Gjorde sikkert noe galt jeg og. Her er den jeg kjøpte. Var forresten nesten dobbel så dyr på Midttun Zoo i Bergen...
StudentN
PS: Glemte å påpeke viktigheten av å hoppe et par ganger på selve dingsen. (hjelper ikke mot hinnen, men gir en god følelse)


Hihihi!
Det er altså så mange humbug-produkter i vår akvarie-verden. Vi skulle hatt "Tv2 hjelper deg" til å gå gjennom en laaang liste produkter som ikke virker, og som koster en formue.
Kanskje vi skulle hatt et eget fora for unyttige duppedingser?
Det er vist en del bob-bob med disse overflaterenserne. Jeg har planer om å få tak i en slik for grundig test, men har for å si det helt ærlig, ikke motet meg opp til å skulle kanskje måtte stå der å banne å svette.

Selv har jeg rett å slett tatt en gammel tom fôrboks, der jeg kapper av bunnen. Fyller denne boksen (100-250ml) med svamp og vatt. Lager hull i lokket til boksen, der jeg trer på ett vanlig pumpehode.
Setter dette opp ned, rett under overflata. Dagen etter er alltid overflaten så ren at en kan ete av den (nåja....)

Samme metode brukes for å bli kvitt uønsket andemat eller lignende møkkaplanter. Riktignok uten all filtermassen.
Hva om jeg røsker den sugern pent ut av akvariet og ikke hopper på den, men istedet pakker den pent inn og shipper den avgårde til "vår mann på Sortland" for utførlig produkttesting?

Etter det har vi to alternativer:

a)
Får du den til å virke, kan jeg få den tilbake

b)
Hvis ikke, er det bedre at du hopper på den enn jeg, for jeg regner med at du ville greie å pulverisere den dritten litt bedre enn jeg med mine "under femti kg"....
*ondskapsfull kaklelatter over plastdingsens skjebne*

Jeg ser i så fall frem til et bilde av noe finmost og pulveriserte, svarte plastikkbiter her sånn at jeg riktig kan godte meg over dens skjebne...
Hehehe.. mona, nå er jeg skikkelig glad jeg ikke er en overflatesuger...

Hehehehehehe...

Linka
mona o
Hva om jeg røsker den sugern [I]pent[/I] ut av akvariet og [I]ikke[/I] hopper på den, men istedet pakker den pent inn og shipper den avgårde til "vår mann på Sortland" for utførlig produkttesting? :-) Etter det har vi to alternativer: a) Får du den til å virke, kan jeg få den tilbake:-) b) Hvis [I]ikke[/I], er det bedre at du hopper på den enn jeg, for jeg regner med at du ville greie å pulverisere den dritten litt bedre enn jeg med mine "under femti kg".... :-) *ondskapsfull kaklelatter over plastdingsens skjebne* Jeg ser i så fall frem til et bilde av noe finmost og pulveriserte, svarte plastikkbiter her :-) sånn at jeg riktig kan godte meg over dens skjebne...



He he....

Satt akkurat med samme tanke etter jeg leste innlegget fra frank, super ide å la han teste......

Og enig med Linka; glad jeg ikke er denne duppe dingsen.....
Send den nordover, så skal jeg se om denne kan blåses\ suges liv i. Om den skal destrueres skikkelig, kan jeg sikkert snakke med karene som driver å sprenger i grunnfjellet rett bortafor der jeg bor.
Går den ikke til der du vet av det, skjer det aldri

Vil forøvrig tro at mine 100+ kg skal kunne hamle opp med denne på ett til dels dødelig vis... Altså for overflaterenseren :p
PS: Om du tar på deg en type sko jeg ikke er i besittelse av, vil jeg tro at du kan utøve til dels svært ødeleggende trykk på en slik greie
Dette var jo en morsom tråd
Jeg lurte på om noen på AF hadde skrevet noe om "overflatesuger`n" og så kom jeg over denne tråden.
Så hvordan gikk det videre? Ble den prøvd ut eller er den blitt til pulver?
Shiramor
Så hvordan gikk det videre? Ble den prøvd ut eller er den blitt til pulver?
Mona har den ennå, så jeg regner med at enten har hun selv pulverisert den, eller så har hun fått den til å funke.
Mener at hun nevnte at den funka i en e-post (altså ikke til å suge til seg spam, men det den skal suge ). Men om jeg husker rett, det er jeg ikke sikker på
Jeg har faktisk glemt hele greia, men jeg tror jeg fant ut dingsens onde plan... og stoppet det. Det var en "dings" midt i dingsen som hang løst, og da sugde den ikke overflatevann fra toppen slik den er ment å gjøre.

Nå som jeg er minnet på den, skal jeg se om jeg får prøvd den på nytt og se om den funker. Hvis ikke, så får Frank en konvolutt med masse små, pulveriserte plastbiter i ganske snart!



mona o
Nå som jeg er minnet på den, skal jeg se om jeg får prøvd den på nytt og se om den funker. Hvis ikke, så får Frank en konvolutt med masse små, pulveriserte plastbiter i ganske snart! ;-)
Du får legge med ett før det skjedde-bilde. Har ei mor som er god på puslespill, skjønner du
Det ser ut til at det skal være luft under koppen, slik at den flyter i overflaten(?)
Tilfeldig bekjentskap
© Maria Brox
Reklame for plussmedlemskap