Vinteropphold for gullfisk, hva trenger jeg?

Hei! Jeg har et par gullfisker som har stått ute i hagedam.
Har tatt de inn for vinteren. I år har jeg ikke ledig plass i akvariet, så må finne en annen løsning.
Har sett de i en stor glassdunk nå.
Lurer på hva jeg skal bruke til pumpe. Har en som blåser luft uten filter, men er det nok hvis jeg skifter vann ofte. Hvis jeg bruker en filterpumpe i en glassdunk blir det jo ikke noe pent.
Har tenkt å ha de fremme i stuen.
Gullfisker er kjent for å grise ganske mye, så du bør nok ha en filterpumpe.

Hvor mange liter er glassdunken? Disse fiskene krever også endel plass.
Det heile kjem også litt ann på størrelsen til gullfiskane, men eit filter bør du nok uansett ha om dei skal trivast i vinter.
gullfisk
Er usikker på hvor mange liter.
Den er 92 cm omkrins og 40 høy
Ca 20-30 liter
Malla2
Er usikker på hvor mange liter. Den er 92 cm omkrins og 40 høy Ca 20-30 liter
Med ett så lite "kar", vil fiskene få flere problemer enn du vil like.
Karet er så lite att vannverdiene fort kan svinge i dødelig takt. I tillegg er dette volumet totalt uegnet til denne arten.

Ang filter: dette er absolutt noe jeg vil anbefale. Gullfisk skiller ut store mengder ammoniakk via gjellene, og om denne ikke kan "filtreres bort" vil mengden kunne bli fatal i karet.
Luftepumpe har liten til ingen hensikt, da dette er en art som kan leve i vann med lav O2-metting.

Skaff ett større hjem til fiskene først som sist, med skikkelig filter og det hele
ok, men jeg har jo hatt gullfisk i boller som er mindre i flere år. Mange har jo det!
En vinter hadde jeg de i en plasdunk i kjølerommet uten lys ved ca 5 grader. Ifjorvinter gikk de i sammen med store sebraciclider i et 128l kar.Det karet jeg har nå er 180l men kan ikke ha de der.
Malla2
ok, men jeg har jo hatt gullfisk i boller som er små i flere år.

Ønsker ingen lang debatt om dette med å tvinge en fisk til å ikke vokse. Det er ikke spesielt snilt, for å si det på en enkel måte.

Dette er en art som vil kunne under optimale forhold oppnå størrelsen som er oppgitt i databasen her på AF.
Jeg sier ikke at en må ha ett kar på noen titalls tusen liter, men slike bollefisk, det er ekstremt uønsket og uheldig.
Det er masser av tråder om "gullfiskboller" her på AF du kan\bør lese, for å få mer innblikk i hvorfor en ikke holder slike fisk under slike forhold.
Er alt for trøtt nå til å ta den leksjonen, blir bare skrivefeiler og håpløse formuleringer av slikt

Malla2
Mange har jo det
At andre gjør ting som er ugunstig, betyr ikke at også du må gjøre det Gå heller foran som ett godt eksempel. Det står det respekt av, i motsetting til å gjemme seg bak andres tilsvarende holdninger
Takk for svar. Det er sant nok. Tenkte noen hadde noen ideer om hvordan de gjør de om vinteren. Syns det er fælt å kvitte meg med de når jeg har hatt de i 4 år
Synd jeg ga bort det karet på 128. Avtalte kjøp av et 70l, men de solgte det før jeg kom dit.
Blir jo glad i de skapningene da.
Dvale under 10 grader
Jeg trodde gullfisk og koi gikk dvale når det ble under 10 grader?
jeg personlig hadde tenkt å la den gå svær plastdunke med en luftestein
får å luftet ut den amoniakken de lager..(og andre ting)
det kan jo ikke bli mye møkk i kar det ikke blir foret i?
Tanker førøvrig ca 100l.
Mulig jeg er langt ute på viddene her..
Er det noen,som har noe formeninger om dette?
Koiene er 12-15 cm lange(7stk)gullfiskenee er 7-9 cm lange 4 stk
de skal stå i enn kald kjeller.
mvh atle green
ja det var det jeg mente også.
Inaktiv bruker
Green
Jeg trodde gullfisk og koi gikk dvale når det ble under 10 grader? jeg personlig hadde tenkt å la den gå svær plastdunke med en luftestein får å luftet ut den amoniakken de lager..(og andre ting) det kan jo ikke bli mye møkk i kar det ikke blir foret i? Tanker førøvrig ca 100l. Mulig jeg er langt ute på viddene her..:) Er det noen,som har noe formeninger om dette? Koiene er 12-15 cm lange(7stk)gullfiskenee er 7-9 cm lange 4 stk de skal stå i enn kald kjeller. mvh atle green

Helt riktig
Gullfisken går i dvale ved 10 grader eller lavere og skal heller ikke fores ved så lave temperatur. Har selv hatt gullfisk i vinterdvale i en kald bod ute i garasjen. Brukte 90 liters plast/murerbaljer med pumpe i. Når våren kommer igjen, og de skal ut i dammen, må de fores veldig forsiktig/lite til å begynne med.

Det blir en helt annen sak om man skal overvintre gullfisk inne i stuetemperatur. Da trengs god svømmeplass, foring og god filtrering.

Siden Malla2 i sitt første innlegg skreiv at hun skulle ha fiskene i stua, antar jeg at dvale er temmelig vanskelig å få til. Med mindre hun har det skrekkelig kaldt i stua da
Inaktiv bruker
Frank Angell
Siden Malla2 i sitt første innlegg skreiv at hun skulle ha fiskene i stua, antar jeg at dvale er temmelig vanskelig å få til. Med mindre hun har det skrekkelig kaldt i stua da ;)

Skjønte det, og er så enig så enig Ville bare ha frem at det er 2 måter å holde gullfisk på. 1. Som akvariefisk og 2. Som damfisk.

Lettere å la damfisken gå i dvale om vinteren mener nå jeg. Ikke alle har mulighet til å gi dem et akvarie på over 100 liter med riktig temperatur osv. i vinterhalvåret.
Det er jeg helt enig i, Thorild Jeg vet hva jeg ville valgt, i alle fall.
Tror nesten det er mer naturlig for arten også å ha en lengre hvileperiode, slik den ville i mange av de naturlige lokalisasjonene verden over
Jeg er da ikke helt grønn heller da. Jeg syns det blir så lenge til juni for de i dvale. Så jeg tenkte å ha de en stund fremme. Og her i fjellet har vi det kaldt inne og . går med varmedress hele tiden . Sover på skinnfell. Vi er jo en mindreverdig minoritet.
Katten trenger og mat
Nå ble jeg nyskjerrig på denne dvalen... Hva med vestlandsvær? Ikke sjedent at temperaturene dabber opp og ned mellom et par grader+ og opp til langt over 10. Dette kan foregå både høst og vår, og noen ganger hele vinteren...
Hvordan ville en gullfisk ha taklet dette?
Jeg er som du ser ingen ekspert på dette, men tror de takler det bra. Har lært de ikke skal mates under 5`C . For min del bor jeg høgt til fjells og tempersturen svinger veldig . Jeg har en dam som bottenfryser. Kan bli - 40 grader her. Da må jeg ta de inn. men har du en stor dam el bor der det er mildere klima kan de gå i dammen hele året. Kan ikke bunnfryse.
Tror jeg ville ha kjøpt Koi istedet.
Jeg har hatt mine i 4år og ser ut til å trives å vekse.
Maten finner de for det meste selv i dammen. Vet ikke helt om det er innsekt, avfall el mark de spiser mest av De legger jo bra på seg Er raske og friske.
Jeg har en pumpe i dammen og et utvendig filter med uv stråling.Har brukt dette i mange år både til Ørekyte og disse gullfiskene.
Jeg får finne en større dunk med pumpe å sette de i kjølerommet. Det har jeg gjort før. Syns det er synd å la de stå der så lenge. I og med jeg bor i så hardt klima blir vinteren lang. Jeg har ikke plass til flere akvarium heller.
Får nok mange motstridende svar på dette. Så du får heller høre på de som er eksperter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap