Enda mer grumsete vann.

Kjøpte for noen uker siden et 350l hjørnekar med en Eheim 2078 pumpe. Denne pumpen skal holde til et kar på 700 liter. Problemet mitt er at jeg aldri har fått karet helt klart. Det syker rundt med partikler og annen dritt som ikke blir samlet opp av innsuget. Har skiftet vann meg jevne mellomrom for å se om jeg får det klarere. Filtermaterialet jeg fikk med fra butikken var noe tull og er skiftet ut med det som SKAL være i pumpen. Har prøvd å skru ned guffen noen dager for å se om dette kunne hjelpe men dengang ei. Fisken får mat annenhver dag og den treffer ikke bunn engang før den er spist opp men de punkterer gjerne foret så det "snør".
Vurderer nå å sette inn en innvendig Fluval4 i tillegg for å få samlet opp dritten/snøen som fyker rundt i karet. Skal dette virkelig være nødvendig??
Må si jeg har aldri vært borti større drittpumpe enn denne utvendige saken fra Eheim som jeg trodde skulle være suveren... Kan noen som har kjennskap til pumpen hjelpe? Pliis.
Eheim pumpen du har er jo kjempe bra
Jeg hadde invistert i en Fluval4, den hadde/tar nok småpartiklene som suser rundt i vannet!
Kan du se partiklene? Eller er det tåkete?
Eneste måten dette kan skje på, er der som det dannes lommer i karet som det er liten sirkulasjon i. Med filteret du har, skal det meget godt gjøres at dette er tilfellet

Har du kontrollert at forfilteret fingerer som det skal (rør og ventilen), og at alle kurvene sitter skikkelig oppå hverandre?
Bønna
Eheim pumpen du har er jo kjempe bra;) Jeg hadde invistert i en Fluval4, den hadde/tar nok småpartiklene som suser rundt i vannet! Kan du se partiklene? Eller er det tåkete?


Kjøpte Fluval4 i dag. Etter 20 minutter så det bedre ut i karet enn det noen gang har gjort. Det var så ut som masse støv som surret rundt i karet så jeg kan nok se partiklene, ja.

Har hatt pumpen fra hverandre 2 ganger. Første gang for å se hva filtermateriale jeg hadde fått installert fra butikken. 2. gang for å putte i det filtermateriale som skulle være der. Da jeg monterte pumpen hadde jeg satt "spaserstokken" feil vei så innsuget kom oppe ved vannflaten. Da kjøpte jeg en sak som skulle ta både oveflatehinne og med innsug nede i karet som ble satt på. Denne funket ikke. Vet utskifting av filtermateriale snudde jeg "spaserstokken" så innsuget kom nede i karet. Det virket rett og slett som om det dannet seg en liten "Tyfon" i karet så dritten bare ble dradd rundt og rundt. Endog noe hadde kommet i pumpen for det var blitt gugge i den. Kanskje pumpen rett og slett er for kraftig til en hjørnekar. Nå har jeg skrudd den desten ned mens Fluvalen står på fullt.
Jeg tror at du er inne på noe her, når du sier tyfon og at pumpa kan være for kraftig for karet
Sett den på laveste pumpeytelse, og borr opp hullene i strålerøret, slik at det ikke blir så ekstremt mye trykk på strålene. Dette bør hjelpe
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap