- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Makro linse
Makro linse
Postet 11.10.07 kl 21:25
Postet 11.10.07 kl 21:31
Postet 11.10.07 kl 22:37
Hei Bettina,
Foto er moro Om du ikke vil legge flerfoldige tusen i dette er Sigmas 70mm F2.8 macro en meget bra linse.
Kjøpte selv denne for en god stund siden og har ikke angret et sekund og ser ikke behov for noe annen macro linse.
Ta også en titt her, Eisa Awards, og scroll ned til Macro lens:
PS: Pass på å få Canon innfatning til alle uorginale linser om du handler dette på web.
Foto er moro Om du ikke vil legge flerfoldige tusen i dette er Sigmas 70mm F2.8 macro en meget bra linse.
Kjøpte selv denne for en god stund siden og har ikke angret et sekund og ser ikke behov for noe annen macro linse.
Ta også en titt her, Eisa Awards, og scroll ned til Macro lens:
PS: Pass på å få Canon innfatning til alle uorginale linser om du handler dette på web.
Postet 12.10.07 kl 01:29
Postet 12.10.07 kl 09:45
Endret: 12.10.07 kl 09:48
Ina KristiansenDumt spørsmål følger.: Jeg har kjøpt et sony SLR kamera. Med den fulgte det med en linse på 18-200mm. Er det sånn at jeg da ikke trenger en linse som kan gå de 100mm da min kan søke 200mm? Eller har det med andre ting å gjøre også.
Hei Ina!
Din 18-200 mm er en såkalt zoomlinse som betyr at du har dekket hele området mellom 18 og 200. Det positive med disse er at de dekker over et stort område og behovet for å bytte linse mot formål blir mindre. Det negative er at disse zoomlinsene ofte tar dårligere bilder en linser med faste brennvidder (dette har bl.a med glasset i linsen å gjøre). En annen negativ ting er at de er mye mer lyskrevende jo mer du zoomer inn. F.eks F 3.5-6.5 (blender) hvor du har F6.5 på 200 mm. Linser med faste brennvidder har ofte fast F2.8, 4.0 osv.
Men for all del, din linse er mest sannsynlig mer enn god nok for de fleste gjøremål om du ikke krever knivskarpe bilder og store forstørrelser. Det beste med dSLR kameraer er jo at du kan bytte linser
Håper dette var svar på spm ditt.
Postet 12.10.07 kl 11:53
Postet 12.10.07 kl 12:10