Lotus mista kula si.... Er løpet kjørt nå?

Kjøpte en lotus i går, og når jeg skulle ta av steinulla, så jeg at kula under planten var helt løs. Så løs at den ikke har sittet fast på ei stund...

Har ikke hatt denne planten før, og lurer rett å slett på hvor viktig denne "kula" er for planten? Er det en energireserve, eller hva?
Planten står nå i ett eget kar for å skylle vekk eventuelle giftstoffer, da den skal over i ett rekekar.
Orker ikke å plante den ned om den uansett vil råtne vekk på grunn av denne skaden. Da får jeg heller klage på den jeg kjøpe, å håpe jeg får meg en ny
Neida Frank. Dette er ingen katastrofe.

Kula til Lotusen er bare reserve, og de lever godt videre uten. Jeg har omplasert mange avleggere der den kula blir revet av, og aldri mistet en eneste.

Jeg sendte faktisk avgåde 4 slike planter til en av medlemene her på forumet i dag, og der plukket jeg av de små knollene, da de ikke pleier å overleve turen uansett.
Hei, Frank. Så kjekt å kunne hjelpe deg, da...

Jeg hadde samme spørsmål for en stund siden, siden jeg fikk to planter som delte samme "nøtt". Ta vare på nøtta di, det er den som har verdien.
Legg den på bunnen med en stein som tynger den ned, så kommer det nye planter om en tid... Selve planten kan også klare seg, men den må ha næring, ellers bukker den nok under.

Jeg har en plante uten nøtt som er helt fin, kjøpte den i sommer. Men hvis den visner ned før den klarer å lage sin egen nøtt, da er slaget tapt for denne nøtteløse planten, har jeg hørt.
Dette var veldig rart Aggi.

Jeg har dradd opp mange Nymphaea lotuser der kula er blitt igjen i grusen, men jeg har aldri opplevd at den har satt ny plante.
Men om jeg ikke har opplevd det betyr ikke at det er en bastant sannhet.

Vannliljer derimot, har jeg opplevd kan komme fra avrevet knoll.
Ok? Skal prøve å finne tråden der jeg fikk svarene. Mulig jeg husker feil?
Flott at det ser lovende ut for planten
Siden den har mistet resserven, skal den heller få en real porsjon med bunnlagsnæring.

Skal plante kula i andre enden av karet, så får vi se om det blir noe action av denne.
Kuler er kult det ;p
Lykke til da
Forstod det slik at det kan ta tid før det blir planter fra den kule knollen.

Hvis man tenker hvordan det er enkelte steder i asia, der de kan ha sjeldne perioder med kaldere vær (Ja det kan faktisk snø der også. Kjenner ei som har bodd i kina). Så er det vel normalt at slike planter visner ned, for så å våkne til liv igjen når de igjen får gunstige forhold?

Min lotus som ikke har knoll, har forresten begynt å endre seg. Alle de bladene som den hadde da jeg kjøpte den, var porøse og bulkete, og hadde lett for å knekke. Nå får den seige og glattere blader med enda mer farge, mens de gamle, sprø, holder på å rotne bort.
Flott at vi kunne hjelpe deg med noe Frank, som oftest er det omvent.

Aggi. Der litt av rota er falt av sammen med "knollen" så har jeg fått nye planter, men jeg har ikke opplevd å få ny plante av bare "knollen"

Men igjen, det betyr ikke at dette ikke kan skje da

Jeg har solgt og gitt bort hundrevis av avleggere, og det ikke mange som har rotknollene inntakt når de blir plantet igjen.
Tror ikke en eneste av de lotusplantene har dødd, om mottager har noenlunde ok forhold i karet.

Men de trives best med bunnæring da, spesielt jern som Mona skriver i tråden din.
Rose U
Aggi. Der litt av rota er falt av sammen med "knollen" så har jeg fått nye planter, men jeg har ikke opplevd å få ny plante av bare "knollen" Men igjen, det betyr ikke at dette ikke kan skje da :)


Aha, det var godt å få det spesifisert.
Men jeg tror jeg ville forsøkt likevel, men hvis det er fare for at knollen rotner, så kan det vel kanskje være lurt å prøve i et kar(med filter) som er så stort at det vil tåle belastningen?
Av alle plantene vi har i akvarie, er det faktisk Lotusen som overlever. Vi fikk en plante for snart 2 år siden og de kulene vi har hatt, har det kommet lotuser ut av. Veldig flott og den må da være hardfør siden den har overlevd så lenge. Vi har også tatt avleggere fra den.

Katta elsker den også

[External Image]
Jeg syns vi alle skal huske denne dagen, da Frank faktisk lurte på noe...
Den var vel litt stygg. Ingen kan vel gå rundt å vite alt. Noen er fiskemennesker, andre er plantemennesker. Lurer vi på noe må vi jo spørre.. Uansett hvem vi er.
Nå tror jeg kanskje Kesol bare fleipa litt, SoVe Tror vi kan telle på én hånd de gangene "orakelet" Frank faktisk har lurt på noe selv
Jeg har gått rundt og trodd at den "nøtta" til Lotusen faktisk kan sammenlignes med f.eks. krokus-knoller og tulipanløker. Altså plantens forråd, lagringssted for nye plantekimer og opplagsnæring til dårligere tider.

Da jeg bestilte noe mose fra Malaysia, slengte jeg med en rød Lotus på bestillingen også. Jeg har aldri sett den i virkeligheten før.

Det som kom, var en liten brun nøtt. Det var alt. Jeg snudde og vendte på den, kunne ikke skjønne hva det var en gang. En sjekk i emailboksen der jeg sjekket bestillingskopien, oppklarte saken; det måtte være Lotusen.
Og ikke kunne jeg helt se hva som skulle være opp og hva som skulle være ned på den heller, så jeg bare dyttet den ned i sanda og glemte den. Antok den skulle råtne.

Men det gjorde den så visst ikke Opp av den brune lille nøtta skjøt det ut den ene lange bladstilken etter den andre. Først undervannsblader, og etterhvert overflateblader.

Jeg tror det er ganske mye liv i en Lotus nøtt
Lille Rosin
Tror vi kan telle på én hånd de gangene "orakelet" Frank faktisk har lurt på noe selv ;-)


He he likte det med Orakelet. Ettersom jeg leste i en tråd skrevet av Frank går han faktisk ikke rundt og vet alt han svarer folk. Han Googler for å finne mange av svarene. Og tilegner seg dermed info til egen hjerne i samme slengen... Hadde flere Googlet ville vi nok hatt flere orakler også.
Jeg er på ingen måte utlært, og vil heller aldri bli det innenfor hobbyen. Den som kommer å forteller meg at h*n vet alt, skal jeg le både vondt og lenge av

Stemmer det SoVe sier, jeg googler noe helt grasat, både på egne vegne, og for å svare på enkelte spørsmål som er lett-googla.

Men enkelte ting, som dette med lotus-kula\knollen, er ting jeg var såpass sikker på at også andre en eller annen gang ville lure på, at jeg absolutt syntes dette fortjente en tråd

Her er definisjonen av orakel:
Et orakel er en person eller et foretak som er regnet som kilde for kloke råd eller profetiske meninger, en ufeilbar autoritet, vanligvis av åndelig natur. I den antikke verden fikk mange steder et rykte for å kunne tilby visdom. Disse stedene ble også kjent som «orakler». Navnet kommer av det latinske verbet orare («å snakke»).
Jeg er helt klart ikke ett orakel AF er da heller ett mer moderne orakel
Da kan vi iallefall konkludere med at lotusknoller spirer selv om den ikke har røtter eller andre utvekster?
Og så kan vi takke vårt hellige akvaforun-orakel at vi kom fram til denne konklusjonen
Var meget spent på å se om også kula var noe fres i, og etter ganske lang tid, spirer det nå fra denne
Kjekk overraskelse på julaften å oppdage at jeg nå har to slike planter

Hovedplanten har forøvrig vokst noe grasat, og er så intens rød i fargene at det nesten er vondt å se på den Har ennå ikke satt overflateskudd, noe som sikkert bare er ett positivt tegn.

En kan vel si at lotus er en plante med baller, med andre ord
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap