avle planter?

hva skal ta for at jeg skal kunne få plantene til og vokse? jeg har hatt en del, men noe av det har blitt drplig da lysrøret mitt ble gammel, nå prøver å få det til og bli bra igjen, men hva skal til?
Joakim Pettersen
hva skal ta for at jeg skal kunne få plantene til og vokse? jeg har hatt en del, men noe av det har blitt drplig da lysrøret mitt ble gammel, nå prøver å få det til og bli bra igjen, men hva skal til?

For at plantene skal vokse, må livsgrunnlaget deres være godt.

De trenger tilstrekkelig og riktig lys, de trenger Co2 i vannet, de trenger mikro og makronæring. Alt i riktig avpassede mengder

Hva er Ph\ Kh? (kan da se hva Co2 er)
Hvilket lys har du, hvor mange W på hvor mange liter, og hvor mange timer i døgnet?
Hva er No3?
Hvilken plantenæring bruker du, hvor ofte og hvor mye?
Og ikke minst; hvilke planter er det snakk om? Det er store forskjeller i hva de ulike plantene krever for god vekst.
tja
jeg er usikker på hvilke planter jge har, har helt glemt navnet, men det er bare sånne som blir anbefalt i begynelsen.
jeg bruker 15W-1000k på 64L.
så bruker jeg 14ml nutron ferro i ukajeg har prøvd og vaske alt av planter osv, å vannet var fint i følge dyrebuttikken.
Det er vel 1000K du har. 1000K er som ett te-lys

Hvilken produsent er det på røret? Det finnes en hel haug med ulike produsenter, og minst like mange ulike kvaliteter.

15W på 64L er forøvrig en vanlig, men alt for dårlig mengde lys. Det er derfor en god del planter som ikke har noen som helst mulighet til å overleve\ vokse i karet.

Om du tar bilder av plantene, og poster en tråd under identifikasjon med disse, er det ganske sikkert noen som kjenner igjen plantene dine.
Helt Off-Topic: MÅ bare pirke å si at Jeg tror du har 10000K og ikke 1000K.
Er ikke ofte( veeldig sjelden) Frank har feil når det kommer til belysning så bare måtte.....

Forøvrig er jo dette en artikkel som kan være grei å lese

Mvh Asle
hmm
det står 1000K på lys røret.. men hva burde jeg bruke da? jeg har kun brukt det lys røret som fulgte med akvarie, det er ett resun akvarie, å jeg bruker ikke noe annet enn det som har fulgt med, er litt usikker på hva strømmen tåler osv på akvarie mitt.
Ett 15W rør, er ett 15W rør. Verken mer eller mindre passer på grunn av lengden.
1000K er røret ikke på, er det ett resun rør, er det med stor sannsynlighet ett temmelig dårlig rør på 10000K, som er standard til disse karene.

Jeg anbefaler Life-gloII, dette er ett av de beste, om ikke det beste, røret på markedet.
Svært lyssterkt i forhold til antall W, dagslysfarge, og generelt bare velstand
ups
beklager, det er 10000, jeg har bare lest feil. så 15W er ok, men du vil anbefale litt mer enn 10000K? hvor mye anbefaler du da? skal legge ut noen bilder om en lite øyeblikk av plantene jeg har.
Nei, jeg anbefaler ikke høyere K enn 10000 untatt med enkelte unntak.

For at plantene skal vokse best, er det best å finne ett rør med dagslysetterligning. Dagslys har en K på mellom 5700 og 6500.
bilder
så da vil det egentlig si at jeg nesten har litt for mye lys da? da er det bare for meg å kjøpe nytt rør med bedre lys for plantene.
Nei, du har alt annet enn for mye lys. Om noe, har di for høy fargetemperatur på lyset.
Det er en rekke begreper å sette seg inn i når det gjelder belysning, anbefaler at dette gjøres. Er fort gjort å falle av lasset når en snakker om kelvin, fargetemp, watt, RA, Cri, Lumens, Lux, T5, T8, Elektronisk forkobling osv
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap