Yes... Jeg har fått meg corydoras julii!!

Inaktiv bruker
Endelig har jeg fått meg en corydoras fisk faktisk tre og det kommer sikkert flere og jeg har noen spørsmål:

Legger de egg eller føder de levende yngler?
Hvordan ser jeg forskjell på hann og hun?
Hvilken mat skal de ha?
Går de bra i lag med Ancistrus?
Spiser de det samme som Ancistrus?
Hvor gammel blir de ca.?
Noen fisker de ikke må holdes i lag med?

Søte små krabater det der
Tror du finner ut mye av dette om du søker litt på forumet
Hei
Står litt om det her ,å litt her
Inaktiv bruker
RER
Står litt om det [URLBLOCK1] ,å litt [URLBLOCK2] :)

Fant ikke svar på disse spørsmålene:

Går de bra i lag med Ancistrus?
Spiser de det samme som Ancistrus?
Hvor gammel blir de ca.?
Noen fisker de ikke må holdes i lag med?

Får søke litt i forumet
Går nok greit å ha ancistrus sammen med coryene. Bare husk at ancistrusen vil ha huler å hjemme seg i, og pansermallene vil gjerne ha et sted de kan slappe av under en rot eller lignende. Er derfor viktig at det er nok gjemmesteder til alle sammen.

Ancistrus er først og fremst herbivor. Det vil si at tarmen og fordøyelsen er tilpasset til å spise vegetabilsk mat, som grønnsaker og alger osv. Den vil nok like synketabletter som er laget for algespisere og i tillegg kan den få agurk, squash, erter osv. Corydoras er derimot omnivor. Det vil si at de kan spise all slags mat, både grønnsaker og proteinrik mat. De vil gjerne ha synketabletter som inneholder feks reker eller fisk og er også glad i frossenfòr som feks mygglarver.

Hvor gamle de kan bli avhenger av så mye, men med godt stell er det visst ikke umulig at de blir 5 år gamle.

Corydoras er snille fisk og stikker av istedenfor å kjempe for plassen sin. Det er derfor viktig å ikke ha for agressive fisk eller fisk som forsvarer området sitt i bunnen av karet. Spesielt mange ciklider kan bli veldig sinte når de har egg eller yngel og da får nok pansermallene juling hvis de kommer for nære. Jeg ville derfor unngått de fleste ciklider sammen med coryene hvis ikke karet er stort.

Ellers så står det mye informasjon i forumet. Det er bare å søke og kose seg
Inaktiv bruker
Bra jeg tok de i 60l

Hvis jeg gir de agurk eller andre grønnsaker skal de ha det like ofte som tabeletter (hver tredje dag) eller oftere eller kan jeg gi de hver dag
Coryene spiser nok veldig lite av grønnsaker om noe i det hele tatt og tar heller ikke noen alger slik som ancistrus gjør. Ville derfor gitt de tabletter eller frosne mygglarver eller annen god mat for coyer hver dag. Ancistrusen kan få tabletter annenhver eller tredjehver dag siden de spiser litt alger også.
Inaktiv bruker
ok men hvor ofte an jeg gi Ancistkrusene tabeletter
Som Tante Astrid skreiv: Ancistrusen kan få tabletter annenhver eller tredjehver dag siden de spiser litt alger også.
Jeg vil bare nevne at coryene og trives bedre med flere venner.
Mvh Asle
Julii
Hei.

Ekte Corydoras Julii er MEGET sjelden. Sjekk om det er denne arten http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5393
Er uenig at en ren c. julii er MEGET sjelden, kanskje uvanlig ja men meget sjelden er den i hvertfall ikke! Vil heller si at trilinuatus, som ligner litt på julii er sjeldnere - eller mer uvanlig..
Inaktiv bruker
Det sto i dyrebutikken at det var Corydoras Julii, men jeg kan prøve å få tatt noen bilder og vise de her, sån at dere (som sikkert ser bedre forskjell) kan se om det er C. Trileniatus eller Corydoras Julii
Plussmedlem
Hayate
Vil heller si at trilinuatus, som ligner litt på julii er sjeldnere - eller mer uvanlig..

Julii er sikkert ikke MEGET sjelden, men jeg er ikke enig med deg at julii er mer vanlig enn trilineatus.
Tror du må leite lenger etter enn ekte julii.
Plussmedlem
Øyvind Løkke Vie
Det sto i dyrebutikken at det var Corydoras Julii

Ja, det er ikke første gangen dyrebutikken skriver c. julii når det kan være noe annet. Kanskje import fra en kjent svensk leverandør...
Dette må du nesten dokumentere på noe vis....Du påstår det motsatte av hva alle andre norske corydoras-entusiaster vet og hevder.

Og det er ikke bare i Norge...
På Corydorasworld er det rapporter om nøyaktig det samme i mange andre land, som det er i Norge:
99% av alle Corydoras trilineatus selges under navnet C. julii,
og i 99% av tilfellene ER det Corydoras trilineatus (ikke C. julii)

Dette problemet står det faktisk om i artikler på seriøse nettsteder også.
Se for eksempel denne artikkelen hos Scotcat om Corydoras trilineatus
Et sitat derfra:
"If you visit your local aquarist establishment and you are greeted with a tank labelled, Corydoras julii, you can bet that in 95% of the cases that you will be looking at Corydoras trilineatus"

Grossister og leverandører hevder på sine lister at det er C. julii de har, men det som ankommer når man bestiller er.... C. trilineatus....!

C. trilineatus finnes overalt og er meget lett å få tak i. Alle har den på listene sine (oppført som C. julii). Imazo er en av dem som leverer C. trilineatus når man bestiller C. julii.

Hayate
Er uenig at en ren c. julii er MEGET sjelden, kanskje uvanlig ja men meget sjelden er den i hvertfall ikke! Vil heller si at trilinuatus, som ligner litt på julii er sjeldnere - eller mer uvanlig..
De aller, aller fleste av Corydoras julii som selges i butikkene er Corydoras trilineatus. De selges altså under feil navn. Den enkleste måten å se forskjellen på er å se på mønsteret på hodet til mallen. Består dette av enkeltstående prikker som ikke henger sammen i det hele tatt så er det en julii. Ser mønsteret ut som "hjernemønster" eller av prikker som henger sammen så er det en trilineatus.

Vær ikke skuffet over at du i så fall har fått tak i en Corydoras trilineatus for disse er mye mer robuste en julii-mallene. I tillegg så kan de få yngel i fangenskap, noe som enda ikke har forekommet hos julii.

Min personlige mening er at trilineatusen er penere enn julii også, men så er jeg forutinntatt i og med at jeg har disse selv
Plussmedlem
Tante Astrid
Min personlige mening er at trilineatusen er penere enn julii også, men så er jeg forutinntatt i og med at jeg har disse selv ;)

Hehe...burde egentlig være enig med Tante Astrid, for også jeg har trilineatus selv, men Hr. Øyvind Løkke Vie, hvis du har fått tak i julii, så er vi egentlig misunnelige alle sammen
Inaktiv bruker
Ska' ta noen bilder
Inaktiv bruker
Øyvind Løkke Vie
Ska' ta noen bilder

Snakk om å rømme fra fotografen
Inaktiv bruker
Bildene ble ikke så bra men her er de beste
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap