Ulike Varmekolbers egnethet til ulikt antall liter vann.

Hei.
Det er en ting som jeg undrer meg over. Særlig teknisk anlagt er jeg ikke, så jeg spør jeg. Bedre å røpe sin dumhet, enn å forbli dum.

Når jeg sitter og leter etter varmekolbe til min fremtidige 720 liter.
Hvordan har det seg at to ulike merker med samme wattstyrke passer til ulikt anntall liter vann?
Foreksempel.
En Jager Eheim varmekolbe på 300 w anbefales til akvarier på imellom 400 og 800 liter.
Mens en Tronic varmekolbe på 300 w anbefales til opptil 300 liter.

mvh
Det handler mer om hva de ulike produsentene mener, enn hva som er fakta. Akkurat som med filtrene og hvor store kar de kan håndtere.

Det er relativt lite forskjell i hvor effektive de ulike koblene er, siden det har liten betydning om kolben er laget av ett materiale som leder varme eller ikke. Årsaken ligger i at alle kobler vil kjøles i vannet omkring dem.

Hvor stor kolbe en trenger, kommer selvsagt ann på hvor mye vann som skal varmes, hvor stor forskjell mellom rom-temp og vann-temp man ønsker å ha, og til en vis grad hvor stor fordampingen fra karet er.

Dette betyr at ett åpent kar trenger litt mer varme inn for å opprettholde rett temp.

Selv hadde jeg gått for 2*200-250W. Du har da bedre kontoll om en av kolbene skulle tørne koko, og har mer enn tilstrekkelig med guffe om du plutselig trenger en varmekur.

Selv blir jeg uten tvil å kjøre 2*200W Jager når 720litern en gang blir realisert.
Takk Frank.
Jeg har full tillitt til dine anbefalinger. (erfart)
Det blir da 2 varmekolber x 250 watt.
Har lest produktomtalene dine. Og velger Jager Eheim.

Akvarie-bestillingen drøyer dessverre - da jeg venter på den endelige fraktprisen. Tross "sviende" fraktutgifter blir det en glede å betale for denne bestillingen.
Krysser alle kroppsdeler jeg kan krysse, og håper at bestillingen kan ordnes i løpet av uka som ligger forann oss.

mvh
Hvor mye lys en har over det har også mye å si. Store akvarier med lukket topp med mange lysrør i er skikkelige varmemagasiner. Når en kommer opp i 05 watt pr liter eller så så er gjerne problemet at de blir alt for varme selv uten varmekolbe hvis de står i et rom med vanlig innetemperatur. De varmes opp i løpet av dagen og blir ikke kvitt varmen om natta som de mindre karene.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir B Løland
Reklame for plussmedlemskap