Eheim 2224 eller 2026 til 160liters akvarium

Hei hei!

Jeg har et 160 liters akvarium men en Eheim 2224 pumpe, kjøpt brukt. Pumpen sluttet å virke etter ca. 14 dager, så jeg skiftet impeller, støtteforinger og aksling. Etter dette virket pumpa bedre enn noen gang, men jeg synes fortsatt at den er litt "lat". Kanskje dette bare er en innbilning av meg da jeg ikke vet hviltet "trøkk" det skal være ut fra strålerøret av en slik pumpe.

Det jeg lurer på om en 2224 er en stor nok pumpe til mitt akvarium? Jeg har muligheten til å kjøpe en Eheim 2026 til 600kroner. Jeg skjønner at filtreringen vil bli mye bedre, men er en brukt pumpe verdt prisen??

Når det gjelder å kjøpe pumper brukt holder jeg meg unna dette. Den enkle årsaken til dette er at jeg ikke stoler på at pakningene i filteret. Hvis man må kjøpe nye pakn inger så vil kostnadene på disse bli såpass høy at det spiser opp mye av gevinsten ved å kjøpe brukt.

Eheim 2224 leverer ikke allverden av strøkk, men er et utmerket filter. 2026 leverer adskillig mere trykk og vil passe utmerket i et 160 liter.
plassering av innsug og utblåsning
Takk takk for svar..
Jeg får ha litt tolmodighet med pumpa da.. så kanskje det blir investert i noe større om en stund..

I den siste tiden er det blitt masse partikler som svirrer rundt i akvariet.
Jeg har nå utblåsingen på bakveggen og innsuget i ene hjørnet bak, men synes ikke det fungerer så bra. Jeg har også prøvd å sette utblåsningen på ene kortveggen på samme side som innsuget, men det fungerte heller ikke så bra synes jeg.. Kan dette bli bedre ved å sette utblåsning og innsug på hver sin kortside??? Noen som har erfaring med dette?? Eller burde jeg kanskje hatt en sirkulasjonspumpe i tillegg??

Jeg har nå satt inn en gammel innvendig Eheim pumpe i håp om at partiklene skal forsvinne, men det er ikke noe vakkert syn akkurat Problemet vil vel dukke opp igjen når jeg tar den ut...
Jeg har selv et 160-liters kar med Eheim 2026, og er veldig fornøyd med den løsningen. Pumpen ble kjøpt brukt, og jeg hadde lite betenkeligheter med å kjøpe denne da den ble kjøpt av en meget god bekjent

Jeg har utblåsning (da med "fordeler", altså ekstra rør med hull i som settes på den delen som følger med pumpa) (dæven det var dårlig forklart..) på ene kortsiden og innsug på den andre. Dette skaper fin sirkulasjon, og jeg har ingen problemer med partikler og annet i vannet så lenge jeg renser/skifter finpartikkelfilteret ved jevne mellomrom (ca. 1 gang i halvåret).

Da skal jeg flytte utblåsningen til motsatt side av innsuget og se om det blir bedre av dette... Jeg har også et strålerør i enden, med ett hull mindre enn ordinært pga at det var for langt til kortsiden.. Men regner med at det gir bare litt mer trykk ut av de eksisterende hullene, og d kan vel ikke skade
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap