- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Sentral filter system??
Sentral filter system??
Hei alle sammen, lurte på om noen kunne gi meg tips om hvordan jeg kan lage et sentral filter system uten å skjære hull i akvariene.
Jeg har en 375L og 4 x 85L, to eheim utvendig pumper 2228 og 2226, har også 2 x aquacleare powerhead på 1000L/T hver som jeg bruker sammen med en blå filtermatte i den 375L, tekte eventuelt å koble dem sammen på et vis og sirkulere samme vannet i alle akvariene.
Har noen noe tips event. linker å komme med? har letet ganske lenge nå men ikke funnet noe løsning
85l brukes til oppdrett og 375 til oppforing, dere kan se bilder av dem på profilen min. Disse er da mamawi kar.
takker på forhånd
Jeg har en 375L og 4 x 85L, to eheim utvendig pumper 2228 og 2226, har også 2 x aquacleare powerhead på 1000L/T hver som jeg bruker sammen med en blå filtermatte i den 375L, tekte eventuelt å koble dem sammen på et vis og sirkulere samme vannet i alle akvariene.
Har noen noe tips event. linker å komme med? har letet ganske lenge nå men ikke funnet noe løsning
85l brukes til oppdrett og 375 til oppforing, dere kan se bilder av dem på profilen min. Disse er da mamawi kar.
takker på forhånd
Postet 14.10.07 kl 22:02
Postet 15.10.07 kl 17:54
Geir KristiansenDet finnes utvendige overrenningsbokser å få kjøpt. Har du tenkt på bakdelen med et felles filtersytem. Sykdom i et kar = sykdom i alle kar.
Hei
overrenningsbokser ?? er det noe spesiell type jeg må få tak i da??
Vedrørende sykdommer: jeg har tenkt på det men sliter faktisk ikke med det pr dags dato, tenkte hvis jeg fikk til et slikt system så skulle jeg koble til et UV-filter.
Postet 15.10.07 kl 18:21
Bare advarer på forhånd, dette er latterlig dyrt. Legger med linken slik at du kan få et innblikk
Avrenningsbokser
Postet 15.10.07 kl 21:33
Geir KristiansenBare advarer på forhånd, dette er latterlig dyrt. Legger med linken slik at du kan få et innblikk [URLBLOCK1]
ja jeg skjønte det etter å ha bladd litt rundt på nettet, men det går vist ann å lage en selv med pvc rør, legger ved noen eksempler jeg fant på nettet... har ikke helt skjønt hvordan jeg skal få det til ennå Men dette virket interessant. kanskje ikke så dyrt heller....
men jeg er fortsatt åpen for forslag
Postet 15.10.07 kl 22:04
Det som er en annen fare enn sykdom, er at om innsuget i ett kar tettes, går det hele fort i stå. Ett vått sådann, siden karet da vil overfylles (og de andre tømmes farlig mye).
Jeg har aldri funnet en eneste grunn som veier opp for ulempene med:
-Sykdomsfarer
-Forgiftes ett kar, forgiftes alle
-Like verdier i alle kar gir liten valgfrihet.
-Lik temp i alle kar er ikke noe bedre her.
-Ikke mulig å ha tilpasset mengde Co2\ plantenæring i ett av karene, om ønskelig.
-Stor fare for oversvømmelse.
-Driftsstans i filteret vil ikke påvirke bare ett kar, men her 5 kar.
Forstår jeg deg forøvrig rett i at du tenker å seriekoble flere filtre? Det er heller ikke spesielt smart... Ett filter er beregnet for en vis motstand, og ett vist trykk før vannet finner snarveien til parketten... Har selv ett par ganger forsøkt med ett eksternt pumpehode til utvendige filtre med tekniske problemer.
Heldigvis testet jeg dette på badet, for med den strålen som sto ut av siden på tønna, ville det blitt kos i stua
Jeg har aldri funnet en eneste grunn som veier opp for ulempene med:
-Sykdomsfarer
-Forgiftes ett kar, forgiftes alle
-Like verdier i alle kar gir liten valgfrihet.
-Lik temp i alle kar er ikke noe bedre her.
-Ikke mulig å ha tilpasset mengde Co2\ plantenæring i ett av karene, om ønskelig.
-Stor fare for oversvømmelse.
-Driftsstans i filteret vil ikke påvirke bare ett kar, men her 5 kar.
Forstår jeg deg forøvrig rett i at du tenker å seriekoble flere filtre? Det er heller ikke spesielt smart... Ett filter er beregnet for en vis motstand, og ett vist trykk før vannet finner snarveien til parketten... Har selv ett par ganger forsøkt med ett eksternt pumpehode til utvendige filtre med tekniske problemer.
Heldigvis testet jeg dette på badet, for med den strålen som sto ut av siden på tønna, ville det blitt kos i stua
Postet 17.10.07 kl 02:54
leo76ja jeg skjønte det etter å ha bladd litt rundt på nettet, men det går vist ann å lage en selv med pvc rør, legger ved noen eksempler jeg fant på nettet... har ikke helt skjønt hvordan jeg skal få det til ennå :( Men dette virket interessant. kanskje ikke så dyrt heller....
Har brukt overrening med pvc rør i 7 mnd no slik et du linker til , fungerer fint det.
Bruker det fra akvarie til filtreringsakvarie.
Jeg ville heller ikke brukt overrenningen med et felles filtersytem.
Sykdom i et kar = sykdom i alle kar, som Geir skriver lengre oppe.
Postet 17.10.07 kl 14:55
Endret: 17.10.07 kl 15:01
ok, som jeg har forstått det nå så må jeg bruke en av karrene til filtrering, og da kjøre en pumpe derfra til alle karrene.
men hva hvis det er to kar som ligger ved siden av hverandre helt nederst? og en av dem skal være et så kalt filterkar... jeg har litt lite med plass der jeg har de 4x85L dermed så får jeg ikke et kar helt i bånn som alt van kan renne "ned" i vi over rennere. Eller så lurer jeg på om jeg skal bruke en bøtte med lokk istedet for er kar hvor alt vanne kan renne ned i.
Men jeg drev og så etter slike pvc rør, noen som har tips på hvor jeg kan få skaffet slike? vanlige rør som man får kjøpt fra de flete stedet f.eks clas ohlson og biltema er vel for store i dimensjonen?
Jeg er forsovidt ganske enig med deg Frank, men jeghar da ikke så stort behov for forskjellige vann verdiger i karrene og justreringer, ikke har jeg planter der, og når det gjelder temperatur så regnet jeg med at en kolbe i ett av karrene ikke ville holde.
Og når det gjelder serie kobling så fant jeg også ut at det ikke kunne være så lurt med tanke på forskjellige trykk fra pumpene. det jeg tenkte var å bruke en av pumpene til 4x85 og en til 375, men at innsuget går da f.eks fra filterkarret/bøtta.
Fortsatt motagelig for for både fordeler og ulemper...
kan godt hende alt blir skrinlagt. Men jeg vil veldig gjerne få noe til her... kan slippe en god del jobb i fremtiden
men hva hvis det er to kar som ligger ved siden av hverandre helt nederst? og en av dem skal være et så kalt filterkar... jeg har litt lite med plass der jeg har de 4x85L dermed så får jeg ikke et kar helt i bånn som alt van kan renne "ned" i vi over rennere. Eller så lurer jeg på om jeg skal bruke en bøtte med lokk istedet for er kar hvor alt vanne kan renne ned i.
Men jeg drev og så etter slike pvc rør, noen som har tips på hvor jeg kan få skaffet slike? vanlige rør som man får kjøpt fra de flete stedet f.eks clas ohlson og biltema er vel for store i dimensjonen?
Jeg er forsovidt ganske enig med deg Frank, men jeghar da ikke så stort behov for forskjellige vann verdiger i karrene og justreringer, ikke har jeg planter der, og når det gjelder temperatur så regnet jeg med at en kolbe i ett av karrene ikke ville holde.
Og når det gjelder serie kobling så fant jeg også ut at det ikke kunne være så lurt med tanke på forskjellige trykk fra pumpene. det jeg tenkte var å bruke en av pumpene til 4x85 og en til 375, men at innsuget går da f.eks fra filterkarret/bøtta.
Fortsatt motagelig for for både fordeler og ulemper...
kan godt hende alt blir skrinlagt. Men jeg vil veldig gjerne få noe til her... kan slippe en god del jobb i fremtiden
Postet 17.10.07 kl 17:49