sover fisker og reker noen gang?

jeg lurer veldig på om fisker og reker sover når lyset er slokket.
Min ancistrus sover ofte om dagen (nattaktiv).
Noen ganger slipper den taket på det den har sugd seg fast i, og blir liggende på ryggen mens den sover... Ser litt skummelt ut ;P
Å si at fisk sover er å ta litt hardt i.

Fisk inntar en "hvile-tilstand" hvor de da "sover". Dagaktiv fisk hviler på natten, og motsatt. Det er ikke uvanlig at fisken da blir blekere i fargen, og er såpass sløve at du nærmest kan ta den opp med hendene.

Fisk som alltid må svømme for å få friskt vann over gjellene "sover" ikke, heller ikke fisk blinde.

Grunnen til at fisk sover er det samme som hoss oss. Som det så pent heter i en artikkel fra Kavanau 1998; "permit the refreshment of memoty circuiys"

E
Er likefullt soving, ihvertfall i vanlig definisjon på soving. Kan ikke forvente at de skal lukke øynene
Det er ikke bare ancistrus man kan finne sovende på ryggen. Jeg har opplevd det flere ganger med sebraplecoene. Det virker som denne ryggsovingen er et sugemalle"problem". Sebraene har skremt vettet av meg flere ganger på denne måten. Men jeg lurer på hvordan de kan overleve i det fri med en sånn uvane. De viser jo fram sin mest sårbare del når de sover på ryggen. Ellers er jo sugemaller ganske harde i huden. Mens på magen er de ganske myke. Kan det være at de er så avslappede fordi de normalt kiler seg langt inn under ting før de sover, og at de dermed stoler på den beskyttelsen?
Synes det er trivelig å se ciklidene "sove". De har hver sin faste plass og stil.
En henger loddret, med hodet opp, i et hjørne med lite strøm. En annen står loddrett i et rom i rota, med hodet ned (se bildet). En presser seg inn mellom noen blader og gynger frem og tilbake med strømmen, osv.
Synes det er fredelig å se på, og jeg tar det som et tegn på trivsel og trygghet Kanskje derfor mallene ligger på ryggen også?

Dyrehagen
Det er ikke bare ancistrus man kan finne sovende på ryggen. Jeg har opplevd det flere ganger med sebraplecoene. Det virker som denne ryggsovingen er et sugemalle"problem". Sebraene har skremt vettet av meg flere ganger på denne måten. Men jeg lurer på hvordan de kan overleve i det fri med en sånn uvane. De viser jo fram sin mest sårbare del når de sover på ryggen. Ellers er jo sugemaller ganske harde i huden. Mens på magen er de ganske myke. Kan det være at de er så avslappede fordi de normalt kiler seg langt inn under ting før de sover, og at de dermed stoler på den beskyttelsen?

I artikkelen Ancistrus - litt mer enn bare en algespiser av Erlend D. Bertelsen står dette:

Etter et stort måltid vil du kanskje se at fisken din ligger på ryggen, og ser død ut. Ta det med ro, dette er nok et tegn på at den er mett, og vi kan vel nesten se på det som at den hviler. Et variert kosthold vil holde fisken din i god form.

Så kanskje dine maller bare er mette
hehe.. kom hjem til karret mitt i dag etter noen dager borte og uten timer.. der lå scalaren på bunnen og sov ved siden av en neontetra, guppyene døste rolig oppå pumpehuset, og en liten sommerfuglciklide slappet av oppå en stein.

fint
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap