Syk?

En av platyene mine har fått noe som sitter fast på kroppen. Ser ut som den har mugg på halen, og den har mista litt av fargen øverst... Vet dere hva det er?
Ingen som vet?

Fisken er litt slapp også... Den har heller ikke matlyst. Ph-en ligger på 7.0-7.5
Ut ifra bildene så ser dette mer eller mindre ut som sopp=)
Jeg synes det ser ut som sopp
Er det noe behandling mot dette? Er det smittsomt? Ser det ikke på noen av de andre fiskene.
Kristin&fiskene
Er det noe behandling mot dette? Er det smittsomt? Ser det ikke på noen av de andre fiskene.

Start sopp behandling omgående... soppmiddel får du forhåpentligvis kjøpt hos din nærmeste dyrebutikk
Leste at man skal behandle med salt.. Skal jeg putte fisken oppi bollen jeg har og behandle den helt til den blir frisk da eller? Eller i ei bøtte....?
Ta og behandle hele karet du, fordi det kan fort spre seg, og i verstefall utvikle seg til hvitprikk
Mallene tåler ikke salt. Tenkte jeg kunne behandle fisken som har sopp på seg med salt, så behandler jeg resten med medisin
Har sett nærmere på fisken nå. Den hvite prikken ligner på ei slags lus. Har liksom todelt "hale". Det er ikke karpelus, for fisken klør seg ikke eller noe.
Gjør det du tror er best du, men jeg har sagt hva jeg ville gjort iallefall
Har putta den i saltbehandling nå. Og om det ikke hjelper etter 3-4 dager skal jeg kjøpe medisin og medisinere hele karet.
Se på bildet i denne tråden. Ligner det på denne så er det nok en ankerorm. Forslag til behandling finner du nok i sykdomsartikkelen.
Er nok ankerorm.... Men den hadde no sånn som ligna på sopp på finnene..
Går litt bedre med den nå. Skal flytte den oppi akvariet igjen når jeg har fått medisinert.
Nå er ikke bildene av den beste kvaliteten, men jeg ser ikke antydning til ankerorm på fisken.
Ser at fisken trolig har en paraitt på siden, av en eller annen type. Trolig er det en parasitt som ligger i dvale her, ut fra form og størrelse. Men igjen; bildene er ikke helt til å stole på her

Men jeg må nesten si at sopp ekstremt skjelden medfører hvitprikk. Det er motsatt det er en fare, siden paraitten lager en sårkanal som soppen lett kan infisere.
Det som var på fisken er borte nå. Men den er forsatt litt slapp. Har den i bollen med salt i nå.
Pappa kjøpte denne i dag. Skal jeg medisinere karet?
Er symptomene kommet tilbake? Da er det jo lite poeng å kaste gift i karet...
Denne medisinen er forøvrig beregnet mot bakterielle infeksjoner, noe som jeg ikke kan si virker spesielt sannsynlig her
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap