- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrat
Nitrat
Målte i går for første gang verdiene i mitt 65l akvarium. Nitratverdien lå på 250. Prøve med bytte av endel vann og renset bunnen.
Var innom dyrebutikken i dag og der fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha noen kuler som skulle blandes i grusen for å senke vedien. Hvis ikke kom fisken til å dø fordi var faretruende høyt.
Har prøvd å blande dette i grusen, men det var jo ikke helt enkelt med masse nyskjerrig fisk rundt fingrene. Noe ligger nok igjen på overflaten.
Hvor farlig er dette?
Hvor fort bør det virke?
Håper på savr fort.
Var innom dyrebutikken i dag og der fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha noen kuler som skulle blandes i grusen for å senke vedien. Hvis ikke kom fisken til å dø fordi var faretruende høyt.
Har prøvd å blande dette i grusen, men det var jo ikke helt enkelt med masse nyskjerrig fisk rundt fingrene. Noe ligger nok igjen på overflaten.
Hvor farlig er dette?
Hvor fort bør det virke?
Håper på savr fort.
Postet 16.10.07 kl 17:48
Det du bør gjøre da er 30-40% vannbytter hver dag i en ukes tid. Prøv og å ikke fore ihvertfall i et par dager og så litt og litt utover. Hvis filteret ditt fungerer riktig skal da verdiene være innenfor rammene, men det kommer ann på filteret og antall fisk.
Er det dråpetest eller strips du har brukt til å teste med?
Henger fiskene i overflaten? Er de slappe?
Mvh Asle
Er det dråpetest eller strips du har brukt til å teste med?
Henger fiskene i overflaten? Er de slappe?
Mvh Asle
Postet 16.10.07 kl 17:52
Postet 16.10.07 kl 17:58
Postet 16.10.07 kl 18:08
Ja, som sagt: test strips er helt udugelige; det finnes mange tråder her inne om det..
Det er nesten verre enn å ikke teste fordi du kan få helt feil verdier..
Nå er det ikke sagt at du ikke har høy nitrat; den kan godt være det, men ved gode vannbytter skal det ofte løse seg.
Hva slags filter har du?
Mvh Asle
Det er nesten verre enn å ikke teste fordi du kan få helt feil verdier..
Nå er det ikke sagt at du ikke har høy nitrat; den kan godt være det, men ved gode vannbytter skal det ofte løse seg.
Hva slags filter har du?
Mvh Asle
Postet 16.10.07 kl 18:12
Nei det vet jeg ikke.. Det er sønen min som gikk å kjøpte seg et akvaru\ium med innebygd bunnfilter.
Jeg har jo nå fått dilla selv og kjøpt meg mitt eget 200l akvarium. Jeg har kjøpt innvendig pumpe da 3 forskjellige dyrebutikker sa at jeg ikke tengte utvendig pumpe på et så lite kar.
Etter å ha lest her inne begynner jeg å lure om det var veldig dumt. Er jeg dømt med bare innvendig pumpe? Det er en Eheim( håper jeg skriver det rett) pumpe. Som er beregnet fra 100-200liter.
Det er så vanskelig når jeg får så forsskjellige svar, men alle sa at den var et bra kjøp.
Jeg har jo nå fått dilla selv og kjøpt meg mitt eget 200l akvarium. Jeg har kjøpt innvendig pumpe da 3 forskjellige dyrebutikker sa at jeg ikke tengte utvendig pumpe på et så lite kar.
Etter å ha lest her inne begynner jeg å lure om det var veldig dumt. Er jeg dømt med bare innvendig pumpe? Det er en Eheim( håper jeg skriver det rett) pumpe. Som er beregnet fra 100-200liter.
Det er så vanskelig når jeg får så forsskjellige svar, men alle sa at den var et bra kjøp.
Postet 16.10.07 kl 18:26
Var det til 200 literen de sa du ikke trengte utvendig filter?
I så fall er jeg nå sterkt uenige med dem i det. Men det kommer selvfølgelig og ann på hva slags fisk og hvor mye da.
Eheim er i hvertfall et godt kjøp i forhold til holdbarhet, (men godt kjøp er jo avhengig av pris/modell), et merke som har vært på markedet veeldig lenge og er stort sett veldig driftsikre. Er en del tester av de her inne.(eneste jeg ikke er fornøyd med er den AquaBall-serien de kom med)
Mvh Asle
I så fall er jeg nå sterkt uenige med dem i det. Men det kommer selvfølgelig og ann på hva slags fisk og hvor mye da.
Eheim er i hvertfall et godt kjøp i forhold til holdbarhet, (men godt kjøp er jo avhengig av pris/modell), et merke som har vært på markedet veeldig lenge og er stort sett veldig driftsikre. Er en del tester av de her inne.(eneste jeg ikke er fornøyd med er den AquaBall-serien de kom med)
Mvh Asle
Postet 16.10.07 kl 18:38
vis det står 100-200 liter på esken til filtere ville jeg si det er for lite da de gjerne skryter på seg noen liter,dermed bør man legge seg på et kraftigere filter en angitt på pakkningen. men dette har jo litt å gjøre med hvor mange fisk man har tenkt å ha i akvariet,ville ikke si du er dømt..men tilsett fisk forsiktig.. å følg med på vann verdiene,mål gjerne nitrit anhver - hver dag vis akvariet er helt nytt.. å skaff deg dråpe tester som alt er nevnt
å til sist.. forsiktig med dyrebutikker! mange av de gir dårlig råd,så sant vi ikke snakker om sikkelig akvarie forettninger som aquamanias
å til sist.. forsiktig med dyrebutikker! mange av de gir dårlig råd,så sant vi ikke snakker om sikkelig akvarie forettninger som aquamanias
Postet 16.10.07 kl 18:38
Postet 16.10.07 kl 19:05
Det kommer helt ann på hva slags fisk, hvor store, planter osv..
Har du lagt planer for hva du skal ha?
Hvis ikke så kan du gå [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=180&size_to=240&aquariumtype_id=]hit[/URL] og se på andres akvarier og få litt inspirasjon..
Står det noe modell nummer på pumpa?
Mvh Asle
Har du lagt planer for hva du skal ha?
Hvis ikke så kan du gå [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=180&size_to=240&aquariumtype_id=]hit[/URL] og se på andres akvarier og få litt inspirasjon..
Står det noe modell nummer på pumpa?
Mvh Asle
Postet 16.10.07 kl 19:11
som Asle nevner hvilken slag fisk og hva man har av planter har jo naturligvis en del å si.. går for eksmpel dårlig med en blå hval på 250 liter.. vis du er helt fersk ville jeg anbefale noe enkelt..begynne med guppy gruppe på 10-12 indevider kansje ? disse for man lett yngel på og å da dem har vært der en stund 3-4 uker(?) å vann verdiene er bra,så kan du tilsette flere,men greit å sjekke i fiskebasen at de fiskene du velger har samme krav til vann kvalitet (temp,GH,PH)
Det er mange fine artikler og mange spørsmål som er stilt før her i forumet,jeg anbefaler deg på det varmeste å ta en titt igjenom artiklene (spessielt akvarie skolen) samt titte og søke her på forumet på det du måtte lure på.. for eksmpel vann verdier
nesten alle spørsmålene man kan tenke seg er alt spurt om og forklart her inne
Det er mange fine artikler og mange spørsmål som er stilt før her i forumet,jeg anbefaler deg på det varmeste å ta en titt igjenom artiklene (spessielt akvarie skolen) samt titte og søke her på forumet på det du måtte lure på.. for eksmpel vann verdier
nesten alle spørsmålene man kan tenke seg er alt spurt om og forklart her inne
Postet 16.10.07 kl 20:10
Først av alt må jeg nesten påpeke at du skal holde deg til en tråd, med samme tema her på AF To tråder om No3 i vannet, er en for mye
No3 er sluttproduktet etter den biologiske nedbrytingen i karet. Denne vil hope seg opp, om en ikke fjerner like mye av det som går inn i karet, i form av fôr og råtnende planter.
Måten å fjerne No3 på er enkel; hurtigvoksende planter, og vannbytter. Slike kjemiske fjolleting, det er oftest bortkasta penger.
Om en i tillegg belaster karet mindre, altså har færre fisk, og fôrer mindre, er dette absolutt med på å holde verdien mer akseptabel over laaaaaang tid
De "kulene" du nå har, ville kanskje hatt effekt om de ble fylt i karet, før vannet ble fylt. Nå vil de ikke gjøre annet enn å irritere deg i lang tid.
Det er altså ingen grunn til å klandre filteret for at det er No3 i vannet, det har faktisk gjort jobben sin siden dette er blitt ett problem
Følg oppskrifta Geir ga deg i den andre tråden din, så løser dette seg temmelig greit. For høy No3 er ikke dødelig på kort sikt, så det er ikke noen vits å rive seg i håret, for deretter å løpe rundt som en forvirra kylling
Til sist vil jeg som det er nevnt tidligere, fraråde bruken av teststrips. For alt både du og jeg vet, er verdien en helt annen i karet enn det stripset sier
No3 er sluttproduktet etter den biologiske nedbrytingen i karet. Denne vil hope seg opp, om en ikke fjerner like mye av det som går inn i karet, i form av fôr og råtnende planter.
Måten å fjerne No3 på er enkel; hurtigvoksende planter, og vannbytter. Slike kjemiske fjolleting, det er oftest bortkasta penger.
Om en i tillegg belaster karet mindre, altså har færre fisk, og fôrer mindre, er dette absolutt med på å holde verdien mer akseptabel over laaaaaang tid
De "kulene" du nå har, ville kanskje hatt effekt om de ble fylt i karet, før vannet ble fylt. Nå vil de ikke gjøre annet enn å irritere deg i lang tid.
Det er altså ingen grunn til å klandre filteret for at det er No3 i vannet, det har faktisk gjort jobben sin siden dette er blitt ett problem
Følg oppskrifta Geir ga deg i den andre tråden din, så løser dette seg temmelig greit. For høy No3 er ikke dødelig på kort sikt, så det er ikke noen vits å rive seg i håret, for deretter å løpe rundt som en forvirra kylling
Til sist vil jeg som det er nevnt tidligere, fraråde bruken av teststrips. For alt både du og jeg vet, er verdien en helt annen i karet enn det stripset sier
Postet 17.10.07 kl 01:50