Snodig plantesamliv

Jeg har endel andemat i overflaten på karene mine. For en tid tilbake kjøpte jeg litt ricciamose som jeg forsøkte å feste på en stein med lite hell. Gav opp hele mosen da den bare delte seg og fløt rundt i småbiter. Glemte etterhvert at jeg hadde hatt den i det heletatt.
Nå etter noen måndter gror svære flotte ricciaballer i røttene på både andematen og andre flyteplanter.
Har bra plantelys og co2 så de er skikkelig fine med oksygenboblene sine. Har så lyst til å prøve å feste en av dem til ei rot nå. Men, de er jo tett sammenfiltret med flyteplatene, å skille dem, særlig fra andematen er helt umulig.
Kan uansett ikke ha så mye planter i overflata som jeg har nå, de tar for mye lys.
Kan jeg bare ta ricciaballene, med andematen og det hele og feste på stein f.eks med hårnett ? andematen vil jo råtne under vann.
Skal jeg klemme ricciaen litt sammen under nettet, eller skal den være helt løs ?
Jeg hadde drukna andematen om jeg fikk sjangs Kan da ikke være så mye av denne at en vil gi utslag i dårlig vann - eller?

Jeg har faktisk ennå ikke festet ricca med annet enn å kile den fast mellom steiner og røtter, og der lar jeg den alltid ligge så løst som mulig.
Vet ikke hvorfor, men har det for meg at den misliker sterkt å bli surra for fast til underlaget.
gaffelmose vokser best når den har litt rom for å gro. da blir den tett og fin med tiden. mye av ricciaen folk bruker lang tid på å dyrke for så å binde ned med steiner råtner jo vekk under fler lag mose så..

jeg lar den drive omkring til den slår seg til ro. holdt lav vannstand i plantekarret en stund, da den satte seg ved noe javamose og en rot som stikker opp av vannet. etter noen uker med lav vannstand, økte jeg den litt etter litt, og nå har jeg ett vaskekte ricciateppe som er 5 cm tykt med den grønneste mosen jeg har sett.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap