Det Gylne Snitt

Et lite triks kunstnere har benyttet opp gjennom tidene for å lage "pene" bilder eller å fremheve ønskede elementer kalles det gylne snitt. Figurer med proporsjoner med det gylne snitts forhold oppfattes som "riktige" og motiver plassert i såkalte gylne punkter i et bilde fanger seerens fokus. Det Gylne Snitt er en matematisk formel som også kan benyttes på en rekke ting i naturen og det er kanskje derfor vi mennesker oppfatter ting der denne formelen er benyttet som naturlige og pene. Les denne avhandlingen for fordypning i emnet.
Når jeg leste den slo det meg at dette prinsippet kanskje også gjaldt akvarier og sjekket en rekke sider for aquascaping. Der fant jeg at en overvekt av de akvariene jeg syntes var fine følger dette prinsippet ved at "hovedmotivet" var plassert i et av akvariets "gylne punkter".

Teorien er at et bilde kan deles opp i deler med forholdet 1 : 1.618 (se figur). Gjøres dette fire ganger (2 ganger horisontalt og to ganger vertikalt) finner man fire "Gylne Punkter" (se figur) og hovedmotivene bør plasseres i noen av disse.
Et eksempel: har du en stor rot du ønsker som blikkfang i et 100x40 cm akvarium bør denne plasseres 100 cm/1.618 = 62 cm fra en kortside og med hoveddelen 15 eller 25 cm over bunnen.
En stein plassert i samme akvarium bør da etter teorien stå 38 cm (100 cm - 62 cm) fra samme kortside.
Når jeg ser på bilder eller akvarier merker jeg at jeg fester blikket på de gylne punktene på høyre side først og ville plassert hovedmotivet, rota, på høyre side, men dette er kanskje individuelt.

Det finnes også et "Gyllent Rektangel" der forholdet mellom lengde og høyde da er 1.618 til 1. Dette gylne rektanglet finner du igjen i bankkortet ditt, poker-kortene dine etc. Hvorfor dette prinsippet ikke benyttes på utformingen av akvarier har vel mer praktiske hensyn, slik som vanndybde og vannoverflate å gjøre ( et 1 meter langt akvarium burde da vært 62 cm høyt).

Tenk på dette neste gang du setter opp et akvarium, kanskje innredningen "faller på plass" av seg selv ...
For mange år siden jobbet jeg i en forretning kalt Adelsten. Dekoratørene i forretningen og jeg jobbet tett sammen, da jeg hadde ansvar for en avdeling. De lærte meg et par tips, og et av dem kalte de "Det gyldne triangel".

Et annet var hvordan øyet oppfattet mengde. Vi oppfatter bruk av oddetall som penere og ryddigere enn partall. Skulle man f.eks. stille ut et bestemt produkt, kunne de bli plassert iht "Det gyldne triangel", og man brukte alltid oddetall, dvs enten 3, 5,7 eller lignende. Ikke 2,4,6 osv.

Dette kan fint overføres direkte til akvariedekorasjon. Bruk 7 steiner, ikke 6, for eksempel, og arranger dem slik at øyet oppfatter en "løs" triangelform.
Planter plasseres på samme måte, og man bør bruke heller 3 planter eller 5, istedenfor 4, "and so on"
Plussmedlem
Veldig interessant tips, FEW! Det gylne snitt er viktig i så mange samanhegnger, og sjølvsagt også i akvaskaping!

Kunne du tenkja deg å skriva ein liten artikkel om dette med illustrasjonar, m.m?
Dette er spesielt viktig i fotografi, og jeg har selv brukt det i aquascapingen, men har ikke hovedmotiv nok hovedmotiv til at det gjennomføres 100% der. Finnes en del tutorials på norske fotosites bla. Men gjør seg sikkert om noen viser det praktisk med akvarier.

Men det er jo slik at nesten all design, enten det er grafisk, på nettet, biler eller hva det nå enn er baserer seg på former og mengder som er naturlig behagelige for menneskeøyet. Og det er proporsjoner overalt som man vet er behagelige og ubehagelige. Det er jo også derfor man kan forbedre et design uten at de som ser på forstår hvorfor de liker det bedre etter at de har ristet av seg "jeg likte det sånn det var" følelsen. Fordi det handler mye mindre om "smak" enn man tror.
Holger Lockertsen
Kunne du tenkja deg å skriva ein liten artikkel om dette med illustrasjonar, m.m? ;-)

Jeg har nok desverre verken kunnskap eller illustrasjoner nok til å skrive en artikkel om emnet....

Bla heller litt i avhandlingen jeg nevnte i mitt forrige innlegg og se f.eks. gjennom bildene fra AGA's Aquascaping konkurranser fra tidligere år.
Finn ut hvilke akvarier du liker og tenk litt over hvorfor du liker dem og hva du fokuserer på.

Veldig ofte ser i allefall jeg at akvarier jeg synes er pene/interessante delvis følger det gylne snitt. Hovedmotivene (røtter, steiner, plantegrupper, en åpning mot bakveggen) er ofte plassert omtrent i akvariets "gylne punkter" eller "gylne linjer".

Her gjelder da forøvrig også det motsatte; ting plassert i et gyllent snitt kan fjerne fokus fra hovedmotivet. Dette kan særlig merkes når en åpning mot bakveggen eller en stor sten er plassert i et gyllent punkt i et akvarium der du ønsker å vise fram f.eks. en plantegruppe; blikket trekkes mot åpningen/steinen istedet for mot beplantningen.

Men, i akvaristikken gjelder vel det samme som ellers; "Smaken er som baken ..... delt."
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap