t8 lysror til t5 armatur

Jeg kjøpte for ei uke siden en akvastabl lysarmatur til 300literen min. Den var selvfølgelig t5. men de hadde ikke lysrør den dagen jeg var der slik at hun som jobbet på butikken skulle bestille til meg. Dette gjorde hun og rørene kom i dag til butikken, men de hadde blitt knekt på turen. derfor gidde butikdamen meg to t8 lysrør som jeg kunne bruke midlertidig. Går dette an??? jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.

På forhånd takk.
bjørn 300l
Jeg kjøpte for ei uke siden en akvastabl lysarmatur til 300literen min. Den var selvfølgelig t5. men de hadde ikke lysrør den dagen jeg var der slik at hun som jobbet på butikken skulle bestille til meg. Dette gjorde hun og rørene kom i dag til butikken, men de hadde blitt knekt på turen. derfor gidde butikdamen meg to t8 lysrør som jeg kunne bruke midlertidig. Går dette an??? jeg håper noen kan hjelpe meg med dette. På forhånd takk.

Utifra det jeg vet, er at det går ann. Men da må du bytte disse festene til lampene, og noe greier inni armaturet.

Vet ikke noe mer utifra det
Hun på butikken sa det gikk da så vi testet og det passet og lyset fungerte. Jeg var bare redd for at det kunne skje noe senere. Det skal hvertfall være t5 lyskasse jeg har håper det ikke er feil.
bjørn 300l
Hun på butikken sa det gikk da så vi testet og det passet og lyset fungerte. Jeg var bare redd for at det kunne skje noe senere. Det skal hvertfall være t5 lyskasse jeg har håper det ikke er feil.

Jeg har ikke prøvd det selv, og jeg vet ikke så mye om det, men synes det høres rart ut??

Du får jo ikke panseret til en Nissan Micra, til og passe på en Chrvrolet Suburban uten og mekke litt??
Jeg og syntes det var rart det var derfor jeg spurte her. Du må ha takk for så raskt svar.
Men her de mettal trådene på t5 rør nærmere hverandre enn t8?
T8 er jo et mye tykkere rør enn T5 er jo bare 14 mm. Tror kanskje du har fått T8 armatur til karet ditt gitt..... Hvis T8 rør skal passe i T5, skal jeg jaggu prøve å gå på vannet......
Det var da utrolig dumt for ringe å spørre om jeg får bytte, eller er det ikke umaken verd?

er det mye dyrere med t5 lyskasse enn t8? er det noe stort poeng og bytte??
Spes hvis du har betalt for T5....

Stakkars deg, føler med deg, dette er skikkelig kjedelig ;o(

Håper det ordner seg da :o)
Jeg fikk bytte hvis jeg ville da. Så jeg må finne ut om jeg vil. er det mye bedre lys fra en t5 egentlig?
bjørn 300l
Jeg fikk bytte hvis jeg ville da. Så jeg må finne ut om jeg vil. er det mye bedre lys fra en t5 egentlig?

Det er vel mer eller mindre dobbelt så bra som t8..
..og halvparten så varm...

Jeg har problemer med å holde temperaturen nede i karene med T8
Ok takk for alle svar for finne ut priser og bytte da.
Det er tre grunner til at dette går på trynet på en uforglemmelig måte:
-T8 er 28mm tykke, T5 er 16mm. Det er også ulik avstand mellom polene i enden. En må nok til med AS vold for å få ett T8-rør inn i en T5-holder.
-Lengden er også ulik, så du må enten brekke av røret litt, eller stå der å leke leder selv. Begge deler er vel innlysende at ikke funker
-Elekrtonikken til T5 vil i mange tilfeller være for heftig for T8.

Det finnes adaptere som gjør at en kan sette inn T5 i T8-systemer. Men dette er ganske bortkasta, da du kan sette inn ett 24W T5-rør i holderne til ett 30W T8-rør.

Det står masse om forskjellen mellom T5 og T8 her på AF.
Den største forskjellen er at det er ett sinnsykt mye bedre utvalg av rør til T8.
Sliter man med varmeproblemer, er det ikke T-standaren som er problemet. Begge produserer mer enn nok varme.
Det er i så tilfelle harry elektronikk som er problemet. Ett ganske så vanlig sådann, også
t5 er vesentlig bedre enn t8 ja-gir mye mere lys per watt enn t8. Så vis du har fått t8 armatur så hadde ihvertfall jeg byttet. T5 er jo vesentlig dyrere og da.
Og har aldri hørt eller trodd at t8 rør passer i t5 armatur-gjør dem d?? Går vel ikke det. Har selv både t5 og t8 armaturer på storkarret, men gidder ikke løfte av tppen for å prøve om de passer(noe jeg egentlig tviler på at de gjør).
Har sjekka med hun i dyrebutikken og hun fant ut at det var t8. takk for alle svar. Det Ser nok ut til at det blir skifta ganske snart da. Men hvor mye mer tror dere en armatur med t5 vil koste til et akvastabil 325liter??
Opp i mot 4000,- her til lands, avhengig om det er dimmer på osv.
Jeg kjøpte 325 liter med 2 54w T5, og en liten stund etter det oppgraderte jeg med ytterlige 2 rør, så nå har jeg 4x54W og dette fragir varme så det holder. Jeg bruker ikke varmekolbe og har lyset på i 7-8 timer, blir det for varmt, mange ganger har jeg 30 grader i vannet. Men ser for meg at det skal bli litt bedre i forhold til temp i vinter...er veldig varmt i huset her også.

Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte så mye lys. Det er kjempe bra, planter trives alt for godt, plutselig får jeg til det meste av planter, så nå prøver jeg på vanskeligere planter, det er skikkelig gøy...

Så du bør glede deg og se frem til du får T5 og evt kan du ettermontere fler, det er veldig enkelt på akvastabil sine lystopper, de sitter festet med skinner i lokket.
Lars Odland
Opp i mot 4000,- her til lands, avhengig om det er dimmer på osv.

Haha, det er vel ikke helt sant?

Jeg kjøper til min 540 liter følgende:
2xt5, NY for 998=)
Tilfeldig bekjentskap
© U.K.
Reklame for plussmedlemskap