- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Haienes korte eksistens.
Haienes korte eksistens.
Vi var på kino med klassen idag og såg en dokumentar om haier. Den var utrolig trist og jeg ble rett og slett sinna når jeg såg den. Det var så utrolig mye jeg ikke visste. Når man tenker på haier tenker man som regel at det er et farlig dyr som are er ute etter å drepe, altså et dyr som ingen har så veldig lyst å ha noe å gjøre med men det er ikke sant! Haifinne er en delikatesse i flere land og pga dette er hele 90% av hele verdens haier slaktet, fjernet finnene på å kastet resten av den levende haien ut i havet igjen. Jeg tok nesten til tårer når jeg satt der. Haien er en viktig del av økosystemet våres og uten haiene vil det ikke bli produsert nok oksygen til jorden og deretter vil vi få prob med oksygen etter som osonlaget også synker.
Filmen vi såg heter "Sharkwater" og var en utrolig dokumentar hvor folkene går undercover på de største "haifinne-mafiane" og det var spennende. Men det er også trist for det er ingen organisiasjoner om å redde haiene utenom denne vi såg i dokumentaren og disse folkene ble dessverre arrestert flere ganger av land som ikke synes det er galt å drepe haiene for å ta finenne og deretter hive de uti havet.
Jeg vil at folk skal vite hvor uttryddet haiene er. en hai må være utrolig gammel (husker ikke helt tallet, tror det var over ti år) for å kunne få barn. Dette gjør at haiene har ikke sjans til å formere seg på den enorme korte tiden de blir slaktet på. Haier er ikke farlig for oss mennesker i det hele tatt! I året blir ca 5 mennesker drept av haier, dette kan også være selvforsvar fra haien. Dessuten er det et lite tall i forhold til hvor me rus, trafikkulykker og til og med mennesker som dreper oss.
Tenk litt over dette. Det bør fler gjøre før det er for sent.
Filmen vi såg heter "Sharkwater" og var en utrolig dokumentar hvor folkene går undercover på de største "haifinne-mafiane" og det var spennende. Men det er også trist for det er ingen organisiasjoner om å redde haiene utenom denne vi såg i dokumentaren og disse folkene ble dessverre arrestert flere ganger av land som ikke synes det er galt å drepe haiene for å ta finenne og deretter hive de uti havet.
Jeg vil at folk skal vite hvor uttryddet haiene er. en hai må være utrolig gammel (husker ikke helt tallet, tror det var over ti år) for å kunne få barn. Dette gjør at haiene har ikke sjans til å formere seg på den enorme korte tiden de blir slaktet på. Haier er ikke farlig for oss mennesker i det hele tatt! I året blir ca 5 mennesker drept av haier, dette kan også være selvforsvar fra haien. Dessuten er det et lite tall i forhold til hvor me rus, trafikkulykker og til og med mennesker som dreper oss.
Tenk litt over dette. Det bør fler gjøre før det er for sent.
Postet 18.10.07 kl 15:49
Sauen666Haier er ikke farlig for oss mennesker i det hele tatt!
Veeeeel. Det er vel bla. ei surfejente fra USA med en arm som er litt uenig i den påstanden. Men nei, helhetlig så er ikke hai noen stor fare, som myten sier dør jo flere av å spise hai enn å bli spist av hai. Antar at de setter det i halsen da :P
Tror nok uansett du ville vært litt mer bekymra for hai om den var nær kysten her, og det er jo noen av dem også i og med at det blir mildere i vannet oppover her. Men jeg er enig i at det ikke betyr at noen trenger å kutte av dem finnene og kaste dem ut igjen. Men at de brukes som mat bryr jeg meg lite om, det er naturlig, men det kan jo gjøres på en bra måte likevel.
Postet 18.10.07 kl 16:20
Haier kan absolutt være farlige for oss. Men det er det andre dyr som også er, det blir slik når vi mennesker beveger oss inn i deres verden.
Men det er synd hvordan de jaktes ned ja.
Haier er flotte og relativt intelligente dyr. De har også en rekke egenskaper som kan komme mennesket til gode gjennom forskning.
Men nå skal det ikke sies at det kun er haiene vi driver å kødder med, mennesket har gjort bra mye ugang blant andre arter også.
Men det er synd hvordan de jaktes ned ja.
Haier er flotte og relativt intelligente dyr. De har også en rekke egenskaper som kan komme mennesket til gode gjennom forskning.
Men nå skal det ikke sies at det kun er haiene vi driver å kødder med, mennesket har gjort bra mye ugang blant andre arter også.
Postet 18.10.07 kl 16:42
Endret: 18.10.07 kl 16:42
Fredrik84: Helt enig med deg, men det de fokuserte veldig mye på i denne dokumentaren er det at uten haier kan ikke jorden produsere nok oksygen. Og det er ganske mye haier som har blitt slaktet når tallene viser at 90% er døde! Nei det er desverre ikke bare haier vi drive rå slakter men de spiller en større rolle enn det vi tror, og ingen støtter de. Og de få som gjør det risikerer livene sine... Er ikke lett det der.
biXen:
Så må vi huske det at haier kunne drept fler mennesker om den ville. Den kunne sikkert spist en stor del av befolkningen og for ikke å snakke om dykkere Men det har den ikke gjort, den er ikke intr. i oss mennesker for vi står ikke på menyen deres, heldigvis. Og forresten er jeg veldig glad i haier og står øverst på lista mi som favorittdyr Har jo vært hai her i Bergen sommeren 2003 Med hånden på hjertet skal jeg si at jeg skal dykke med haier før jeg dør:P Det sies at det annbefales sterkt
biXen:
Så må vi huske det at haier kunne drept fler mennesker om den ville. Den kunne sikkert spist en stor del av befolkningen og for ikke å snakke om dykkere Men det har den ikke gjort, den er ikke intr. i oss mennesker for vi står ikke på menyen deres, heldigvis. Og forresten er jeg veldig glad i haier og står øverst på lista mi som favorittdyr Har jo vært hai her i Bergen sommeren 2003 Med hånden på hjertet skal jeg si at jeg skal dykke med haier før jeg dør:P Det sies at det annbefales sterkt
Postet 18.10.07 kl 23:42
forresten, vil du støtte de som er imot hai slakteri kan gå inn her å signere i signeringskampanjen: http://www.petitiononline.com/SharkS/petition.html
Kankje jeg er litt glad i haier?
Kankje jeg er litt glad i haier?
Postet 18.10.07 kl 23:48
Statistikken som filmen viser til gjelder ikke haiangrep av skipsbrudne på åpent hav. Oversikt over antall ofre for denne typen haiangrep finnes ikke, men noen mener det dreier seg om flere hundre i året, og kanskje mye mer. Dem som orker å lese om det kan google [URL=http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Indianapolis_(CA-35)]USS Inianapolis[/URL]. Det enestående med nevnte episode var dokumentasjonen. Lignende, men mindre episoder skjer flere ganger årlig i tropiske farvann. Dokumentasjon er det dårlig med siden få overlever. Hva som skyldes hai, dehydrering eller drukning er ukjent.
Farligheten til haien og ryktet som menneskeeter er nok ikke det største problemet. Haien føder små kull med stort mellomrom, og kjønner ut svært sent. Haifinne industrien er skikkelig syk, og drivgarnfiske, tråling og drivlinefiske ødelegger mye hai som bifangst. I norske farvann ødelegges det også enorme mengder hai i fiskeindustrien. Våre hjemlige haiarter er like pressede som de mer beryktede artene i tropiske farvann.
Farligheten til haien og ryktet som menneskeeter er nok ikke det største problemet. Haien føder små kull med stort mellomrom, og kjønner ut svært sent. Haifinne industrien er skikkelig syk, og drivgarnfiske, tråling og drivlinefiske ødelegger mye hai som bifangst. I norske farvann ødelegges det også enorme mengder hai i fiskeindustrien. Våre hjemlige haiarter er like pressede som de mer beryktede artene i tropiske farvann.
Postet 19.10.07 kl 00:20
Endret: 19.10.07 kl 00:31
Postet 19.10.07 kl 18:01
Sauen666Haien er en viktig del av økosystemet våres og uten haiene vil det ikke bli produsert nok oksygen til jorden og deretter vil vi få prob med oksygen etter som osonlaget også synker.
hey hey, det der tror jeg du bør være litt mer kritisk til. det var da vitterlig oksygen i atmosfæren før haiene først oppstod som art. man bør ta ting med en klype salt altså.
dette gjelder jo spesielt for en nettside hvor halvparten er hobby biologer og zoologer.
Postet 21.10.07 kl 02:39
Inaktiv bruker
Helt enig, de fleste menneskene som blir angrepet er surfere forde de av og til kan se ut som en sel eller en havskillpadde under vann, det er ikke haiene sin feil at folk surfer
På National Geograpich Channel og Animal Planet sier de og at fler folk dør av å spise hai enn at haien dreper dem
På National Geograpich Channel og Animal Planet sier de og at fler folk dør av å spise hai enn at haien dreper dem
Postet 21.10.07 kl 14:23
Endret: 21.10.07 kl 14:24
Postet 22.10.07 kl 17:57
Nå er det om haier på Animal Planet, der de viser hva folk gjør med de stakkars haiene. Men fælt å se på at de fisker opp masse haier og står å slår på de, og skjærer av finnene for så å kaste de er sjøen igjen. Og de drukner jo uten finner. Nei, huff, får skikkelig vondt i meg av å se på! :-S
At folk kan være så idiot!!! Jeg klarer ikke å skjønne hvordan de kan gjøre noe sånt mot et stakkars dyr!!!
At folk kan være så idiot!!! Jeg klarer ikke å skjønne hvordan de kan gjøre noe sånt mot et stakkars dyr!!!
Postet 22.10.07 kl 22:12
Postet 22.10.07 kl 23:09