Standard Juwellys eller T5?

Lysarmaturet på Juwel Rio 240 karet mitt gikk i stykker her. Har levert det inn til butikken det ble kjøpt for reklamasjon/garanti da karet er knappe året. Men i dag ringer de meg for å fortelle at grossisten ikke har det på lager og et det kan ta fra to uker til to mnd. før jeg får nytt armatur.
Har jo fått låne et fra butikken så lenge, men de tilbød seg at jeg kunne få den nye typen som Juwel karene kommer med nå - T5 mener jeg hun sa. Riktig nok må jeg betale kr. 400,- i mellomlegg, men det jeg lurer på er om det er verdt det? Er det så mye bedre og kraftigere lys i dette enn orginalen? Hun sa opptil 150 % bedre lys og det høres mye ut synes jeg.
Jeg hadde nok gladelig betalt 400 kr til for å få T5
Uten tvil T5 Et T5 armatur koster alt fra 1000 kr og oppover!
Okay! Takk skal dere ha.

Da blir det å investere litt i et nytt armatur.
Tja, vel, hmm, tenke...

T5 er en klar fordel. Men er Juwel T5 det? Tja... Grunnen til at jeg sier det slik, er at Juwel er sære som få. De har laget en helt egen serie med lengder på rørene, og dette resulterer i at en er avhengi av å bruke rør fra Juwel til evig tid, om ikke noen finner på å kopiere lengdene.
Sistnevnte er jeg litt skeptisk til, det kan da ikke være så stort marked at dette er forsvarlig...

Selv hadde jeg nok gått for gode, gamle T8, og brukt mellomlegget på å sette inn ett mer standarisert innbyggingssett til T5
Jeg har overhodet ingen peiling på elektroniske duppe-dingser så når du nevner standarisert innbyggningssett til T5 sier jeg bare: hæ???

Jeg vet ikke en gang hva T5 vil si for noe, men butikkpersonalet sa at alle nye Juwelkar leveres nå med T5-armatuer som gir 150% bedre lys enn de vanlige.

Her jeg bor må jeg ut med 250,- pr. vanlig rør (har to butikker her men kun en som har rør som passer Juwel) eller dra tre mil til nabobyen for å spare 30,-. Iflg butikken ville det ikke være prisforskjell på disse og T5, men jeg ville bli mye mer fornøyd med dette armaturet enn det orginale.
T5 er en annen standard på lysrør, som er tynnere enn T8. I tillegg er utbyttet av lys pr W noe større. F.eks ett 39W T5-rør gir ca dobbelt så mye lys som ett 30W T8-rør. Begge disse er ganske like på lengden.

Med innbyggingssett mener jeg ett komplett sett, med alt av elektronikk og koblinger. Det er bare å teipe\ skruve fast rørholderne, sette inn rør, og så har man plutselig mer lys
Frank Angell
Med innbyggingssett mener jeg ett komplett sett, med alt av elektronikk og koblinger. Det er bare å teipe\ skruve fast rørholderne, sette inn rør, og så har man plutselig mer lys :)


Passer det i en juwetopp eller må man fjerne/flytte de eksisterende rørene?
Og hva ligger et slikt sett på i pris?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap