Nye fiska.

No har eg fått nye beboara i akvariet.
Med mykje flaks fekk eg gidd vekk to gullfisk.
Idag har det flytta inn - 3 stk. platy- 1 hann og 2 hunn.
3 stk. Guppy - 1 hann og 2 hunn.
2 stk. Ancistrus - 1 dolicopterus ( lys kant på hale og ryggfinne.) mange små prikka. Og 1 vanlig oppdrettsvariant,( lys kant på halen.)
Og videre 2 stk. Pansermalle, ( kobber). Alle er små.
Så har eg varmen på 24 grader.
Høres dette bra ut? 54l akvarie. Fekk beskjed at ingen blir stor.
Tenkte å få 2 stk. gule eplesnegler seinere.
Høres ganske greit ut det, men vær klar over at både guppy og platy får yngel rett som det er og har du nok gjemmeplasser i karet så vil nok noen vokse opp også. Hvis det skulle bli ganske mye flere fisk i karet om noen måneder så må du være litt obs på vannverdiene og kanskje skifte vann litt oftere hvis ikke pumpa di er ekstremt bra. Regner med at de fleste fiskene du har kjøpt inn er ungfisk og de vil nok vokse litt enda. Sjekk i basen hvor store de enkelte kan bli.

Synes dessuten at to pansermaller var litt lite, de trives bedre om de får være en 4-5 stykker, men her må du nesten se selv om du synes det er plass til flere fisk oppi der. Ikke bra at det blir overbelastet heller
ok

ok. da skal eg kjøpe 2 pansermaller til. Dei er så små.
Men kva slags mat skal dei ha da? Når eg forer Ancistrusane så får ikkje pansermallene noken ting for dei et opp alt. Eller lever dei kun på alger.?
Kan vel risikere at dei svelt ihjel.
Pansermaller spiser ikke alger, nei, og trenger annen mat enn ancistrusene spiser. Det finnes flere typer bunntabletter de kan få, feks Jbl Novo Tab og Tetra Tabimin. Det står ofte bilde av pansermaller utenpå boksen på mat som passer for dem. Det er jo viktig at de får nok å spise.

I tillegg er de veldig glad i frosne, røde mygglarver. Det får du kjøpt på dyreforretningen. Bare pass på at du rekker å få det i frysen før det tiner. Har det vært opptint må det ikke brukes. Dessuten er det greiest om du bruker hansker eller en plastpose på hendene når du tar i dem siden de kan gi allergi ved direkte kontakt. Kjempefin mat for corydoras!

Her er link til en veldig lang tråd som Mona O her på forumet skriver i. Her er det masse informasjon og bilder av forskjellige pansermaller. Leser du litt i denne så vil du fort forstå disse fiskene bedre.

Lykke til med fiskene
OBS!
Oj, har tatt feil av fiskane.
Har mat til pansermallene.,synketablett. Har 2 stk.(kobber)
Men, det eg egentlig meinte var - Har 2 smååå ancistruser. Slike som heng på glaset og innventar,Trur den eine er oppdretsvarianten, og den andre er dolicopterus. Kva slags mat skal dei ha?? For pansermallene et opp synketabletten(pellets) Ancistrusene er så mykje mykje mindre enn pansermallene.
Takker for svara så langt. Det er til god hjelp.
Det finnes tabletter som egner seg spesielt godt for slike sugemaller. De inneholder stort sett bare vegetabilske næringsstoffer og ofte spirulina-alger. Disse er ganske faste i konsistensen slik at pansermallene ikke er så begeistret for dem. Ellers så er de glade i grønnsaker, slik som agurk og squash. Det er bare å skjære av en skive og tre en teskje gjennom slik at de holder seg på bunnen. Frosne erter som du tiner og fjerner skallet på er de også glade i. Dessuten spiser de alger.

Husk at når du forer mallene, spesielt ancistrusene, så vent til lyset slukkes på kvelden. Da får de ihvertfall ha maten sin i fred for guppyene og platyene
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap