Tetra Plant Complete Substrat

Hallo!

Har nettopp kjøpt meg et lite akvarium på 45 liter og driver å planlegger oppstart. Kom over denne "Tetra Plant Complete Substrate" når jeg surfet gjennom nettbutikkene, og denne skal iflg reklamen gi:

- Bruksklar bunnlagskonsentrat med effektiv langtidsgjødning. Gir en frodig og sunn plantevekst med lav vannbelastning.

- Består av en førsteklasse blanding av sand med naturlig innhold av jern, mikronæringsstoffer samt naturlig torv med høyt humusinnhold. Gjødningen bidrar til en frodig vekst, som igjen er med på å vedlikeholde den biologiske likevekten i akvariet. God plantevekst forsinker også utviklingen av alger.

- Sandets kornstørrelse bidrar til en hurtig dannelse av røtter som gir en optimal opptakelse av næringsstoffer.

- Inneholder jern og andre viktige sporstoffer. Nitrat- og fosfatfri.

Mulig jeg er litt treig, men er dette sand for å ha i bunnen? Planlegger nemlig å ha sand i stedet for grus, da jeg vil prøve meg på et par ciklider etterhvert. Noen som har prøvd produktet? Erfaringer?

På forhånd takk for alle svar!

Med mindre jeg er helt på trynet, er dette noe en har under sanden som vises i karet. Å ha disse næringselementene rett mot vannet, det er neppe noe en gjør mer enn en gang

Husk at slike bunnlagsnæringer vil lekke ut i vannet om en har fisk som graver og romsterer, om en planter om og lignende.
Det er derfor en fordel å tenke seg litt om før en bruker slik næring som dekker hele bunnen. Er man usikker på hvordan en skal innrede karet, er det minst like greit å bare stikke ned f.eks laterittkuler i bunnlaget, der en har planter som krever slik type næring
Ok! Da er den grei.

Jeg er jo veldig ivrig på å få dette helt rett.. Men slik jeg etterhvert begynner å forstå er det beste å bare sette opp akvariet helt enkelt, med sand/grus og planter, ha i litt fiskefòr og vente på at bakteriefloraen etablerer seg?

Er dette den beste måten å starte akvariet på?
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap