Oppgradering av Tetratec filter med Eheim filtermateriale

Plussmedlem
Det blir anbefalt på AF å skifte ut noen av svampene på Tetratec-filtrene.
Noen som har skiftet filtermateriale i disse?

Hvor mye Ehfimech til Tetratec EX 700?
Hvor mye Ehfimech til Tetratec EX 1200?
Hvor mye Ehfisubstrat Pro til Tetratec EX 700?
Hvor mye Ehfisubstrat Pro til Tetratec EX 1200?
Kurvene i ex 6 og 700 er på en liter. En trenger da relativt innlysende en liter pr kurv som endres.
Tetra oppgir på siden sin at kurvene er like store i 1200-modellen, men det tror jeg like mye på som på julenissen.
At de ikke svarer på mailen min, gjør at jeg ikke kan fortelle hvor store de egentlig er.

Selv har jeg byttet ut gigantrørene til Tetra med Ehcimech, her går det med en liter, litt mindre om en legger en av alle svampene oppå denne.
De to øverste kurvene er fylt med ehfisubstrat pro, her går det med tett på to liter. Setter av litt plass på toppen av den øverste til filtervatt, for å ta de siste rester av smådritt.

Jeg antar kurvene i 1200 er dobbelt så romslige som i de mindre modellene, og du trenger da 2 liter pr kurv.
Plussmedlem
Takk.
Ja, har jo lurt på dette med volumet i kurvene på EX1200.
Har den selv, kan jo måle på den måten, men "gidder" ikke å åpne og tømme filteret mere enn nødvendig. Vil kjøpe filtermediet før jeg åpner filteret. Håper noen har fulgt forslaget som du har foreslått i andre tråder på AF. Anyone?
Siden du har filteret: Hvor bredt er det, og hvor høy er "tønna"? Dette skulle være tilstrekkelig til å kunne anslå volumet pr kurv sånn noenlunde
Plussmedlem
Er på jobb, så jeg har ikke filteret tilgjengelig. Men hjemmesiden til Tetra sier fullstendige mål 26 x 25 x 50 cm. (lxbxh).
Nå er jo l og b egentlig like. 26 cm henviser nok til "lukkebøylen" som gjør den bredere på bredden (eller "lengden").
Selve bøtta er nok rundt 35 cm i høyden kanskje...
Den har ikke 100 % kubisk form heller. Blir vel en fin formel dette
Den er helt klart en del større enn bøtta til 700, som er ca 16*16*26 etter min ekstremt raske måling (kurvdelen)
Jeg er ganske så sikker, men selvsagt ikke helt, på at vi i 1200modellen har i alle fall 2L pr kurv i volum.

Hadde vært perfekt om noen kunne bekrefte\ avkrefte dette
Plussmedlem
Frank Angell
Hadde vært perfekt om noen kunne bekrefte\ avkrefte dette :)


Ja, Frank.
Kjøpte meg 5 l Ehfisubstrat, og da er EX 1200 modifisert hos meg med hensyn på filtermateriale. Burde være en forbedring, antar jeg.
Kurvene i denne er akkurat 2 liter.

Har dermed noe substrat til overs som jeg sikkert kan bruke til noe annet fornuftig
Flotters Loomis Ta vare på en ekstra literen, kan fort stikke av noen kuler når en renser osv
Har selv alltid litt av denne i bakhånden, vet aldri når en trenger slike kuler (ammo til spretter`t ?? )
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap