Ancistrus som forsøker å snike seg inn hos andre

Dette er kanskje et idiotspørsmål, men hvorfor vil en av ancistrushannene mine forsøke å snike seg inn i hula der Bartesnoppen ligger og passer på egg (fram til i dag) og yngel? Han har forsøkt på dette siden eggene ble lagt forrige helg. Han er nesten konstant stasjonert utenfor hula, og jeg har sett han forsøke seg flere ganger. Bartesnoppen er heldigvis en meget god far, så den andre hannen har ikke greid å snike seg inn ennå.

Er det fordi han vil spise opp egg og yngel? Er det fordi han vil konkurrere med Bartesnoppen om hvem som er sjefen (isåfall er han en idiot. Bartesnoppen er mye større)? Jeg trodde først det var fordi han ville snike inn sin egen melke mens dama var sperret inne for å gyte, men han har jo fortsatt med dette i en uke etter at eggene ble lagt.
Gi mannen litt mat! Han er rett å slett sulten på godbitene som ligger der å logrer med halene.
Har erfaring med at når disse fiskene først får ferten av egg, er de ganske så lite lysten på å gi slipp på denne næringskilden
Hvis jeg fôrer dem mer enn jeg gjør, blir de feite! Det er stor krangel om maten i karet (altfor mange maller, gitt), men alle ser sånn passelig velfødde ut.

Så er det altså ikke maktkamp. Jeg tenkte på det ettersom det er den største hannen bortsett fra Bartesnoppen, som forsøker seg. Og det var ingen av dem som forsøkte seg på dette i vinter, da de ikke var kjønnsmodne ennå (bortsett fra Bartesnoppen som var far den gang også).
Heldigvis er altså Bartesnoppen en god far, så ingenting slipper inn til småttisene. Jeg tror de ble klekket i dag. Ihvertfall så jeg for første gang i dag massevis av knøttsmå haler innerst i hula

Jeg må forresten nevne at jeg denne gangen faktisk ble vitne til selve parringen. Ihvertfall så jeg da dama slapp inn i hula, og da hun slapp ut, og Bartesnoppens oppførsel underveis Jeg vet det ikke er så storveis med ancistrusbarn, men kan kan ikke annet enn å være fascinert av disse mallene. Av alle mallene mine (inklundert zebraene mine, men de er ikke akkurat sosiale, da), er det ancistrusene jeg faktisk bruker mest tid til å titte på! På den annen side, kan det også ha å gjøre med at de er de mest sosiale av L-mallene, samt at akvariet de er i står rett ved siden av favorittplassen min i sofaen... ;-D
Mitt ancistruspar durer i vei på kjøkkenbenken. En ukonfortabel plass for fisketitting, men det er nå likevel de som får mest oppmerksomhet...

De har karisma, de mallene
Aggi
De har karisma, de mallene :)

Ja, det skal være sikkert Ikke rart at jeg har 7 av dem... Men to av dem var et feilkjøp. Jeg trodde jeg kjøpte noe annet da jeg fant "ancistrus gull" i dyrebutikken. Men det er lenge siden. Jeg har litt mer peiling på maller nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap