* AkVafiL * (side 11)

Nå har jeg ett problem her!! Hafslund drev med arbeid i området i går og kuttet derfor strømmen i ca7 timer. Da var det farvel til bakteriekulter i pumpene mine.. Blir mange vannskift fremover, for jeg har ikke lyst til å miste fisk. De fleste artene mine er såpass krevende og dyrt å få tak i igjen.

Vi leier i ett stort hus som inneholder 3 leiligheter, og vi fikk ihf ingen beskjed om strømkutt..
Må vel gå ann å stille krav til at man skal ha beskjed om sånt? Eventuelle erstatninger for hvilke skader det kan medføre uforberedt?
Uansett kjipt om noe skjer, selv med erstatning da..
Jeg berget mine filtere ved å først skylle av det meste av filtergugge med lunkent vann (så det skulle bli mindre dødt materiale).
De utvendige Eheim-pumpene har en håndpumpe på som jeg brukte en stund, men den er fryktelig tung å styre med i lengden.
Skuffene med filtermateriale ble derfor satt i en balje (uten vann) med litt plast over så det ikke skulle bli tørt, men allikevel få oksygen.
I tillegg hadde jeg ei bøtte med akvarievann som jeg dyppet filtermediene i med jevne mellomrom.
Fryktelig jobbig å holde på med utover natten, men det ble ikke NO2 eller NO3- oppblomstring i de tre karene etterpå.
Og så må man jo være hjemme da...
Skal nok klare og holde nivåene nede med hyppige vannbytter.

Har knipset noen bilder igjen, og ble fornøyd med noen av disse. Eksperimenterer med manuell innstillinger om dagen, mye å lære når det gjelder iso, lukkertid etc.

F1 Aulonocara Baenschi "Benga"

[External Image]

F1 Aulonocara Baenschi "Benga" og Aulonocara Jacobfreibergi

[External Image]

Aulonocara Jacobfreibergi

[External Image]
F1 Tramitichromis intermedius.

[External Image]

Aulonocara sp."Firefish" hanne og hue.

[External Image]
Otopharynx lithobates "Zimbabwe Rock" hanne og hue.

[External Image]

[External Image]
Meget fine bilder kim.
Jeg driver også litt med bilder men det krever litt tid å lære instillinger som du sier. Får liksom bare deler av fisken klar til tider.

Har ikke glemt Auloncaraene som du snakket om, er fortsatt interisert.
Vi venter på 3 nye karr til kjellern. (320 litere) bestillt på Dahls, men det tar tid da det er spesielle mål.
Hei Frank, og takk for sist. Stuartgrantiene er her de, bare skrik ut når det måtte passe.
Legger ved et bilde av alfahannen, og et av huene.

[External Image]

[External Image]
Aulonocara Jacobfreibergi.

[External Image]

[External Image]
Aulonocara sp."Firefish".

[External Image]

Cyrtocara Moorii og A.sp."Firefish".

[External Image]
Protomelas Spilonatus.

[External Image]
Slik ser karet mitt ut i dette øyeblikk.

[External Image]
Takker!

I front på dette bildet sees en T.Intermedius. Legg merke til O.Lithobates hannen som er i ferd med og forsvare reviret sitt i bakgrunnen.

[External Image]
Aulonocara Baenschi "Benga".

[External Image]
Protomelas Fenestratus. Hanne som såvidt har begynt å farge ut.

[External Image]
Malawi Community. Representing the "haplochomines".

[External Image]
Cyrtocara Moorii. Dominant hanne.

[External Image]
Nydelige fisker du har! Men blir litt kjedelig når du bare poster bilder.. hadde vært morsomt å hørt hvordan det går med kar(ene), hva som skjer - noe nytt? Etc
Etter pumpebruddet har jeg mistet 10-15 yngel og nitritt toppen er enda ikke nådd. Vurderer å ta ned yngelkaret inntil videre, og heller komme sterkt tilbake den dagen vi flytter til noe større. Mistet litt motivasjonen på oppdrett, så hovedfokus blir nå på å få tak i sjeldnere arter i skansdinavisk handel.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap