* AkVafiL * (side 13)

akvafil
Etter mye titting i bøker, nett osv har jeg kommet frem til at denne arten kan være en Protomelas Spilonotus Tanzania "Lundu".


Fortsatt ikke sikker på denne, men britiske malawiakvarister mener det kan være en Protomelas taeniolatus, kjent som "Red Empress".
Har tenkt å tynne ut rekkene litt å selge unna ett par arter med subdominante hanner som ikke farger ordentlig ut og noen sub-huer til disse som den dominante hannen sjeldent velger til lek. Disse fiskene blir mere eller mindre litt gråe og kjedelige i lengden og vil komme til sin rett som dominante fisk i eget kar.
Disse artene er såpass rolige at hver hanne fint klarer seg med en eller to huer.

T.Intermedius 1.2 - A.Stuartgranti 1.3 - og 1 eller 2 O.Lithobates huer ser nå etter nye hjem. Sitter da igjen med de mest fremgangsrike fisk i hver gruppe, og dette var tanken da gruppene ble kjøpt.

Protomelas Spilonotus.

Samboer kjøpte ett par av disse i sommer når jeg var på fisketur. Det viste seg at paret bestod av 2 hanner, så jeg returnerte den som var minst fin i finner og form da jeg kom hjem. Er litt nyskjerrig på hvordan denne arten ser ut som voksen, så den andre hannen får vokse seg stor i karet mitt. Han minner litt om O.Lithobates'en med den gule stripa i panna.

[External Image]

[External Image]
Firefish hua mi spyttet i dag!! Kjempegøy!!

Hu har bært fram ett kull på ca.30 små, og dette har jeg ventet lenge på. Av de 30stk, så var 5 av dem grå i farge, noe som betyr at Eurekahannen også har klart og befrukte noen av eggene hennes. Tar bare vare på de helrosa ynglene, de andre får gå med mora til hu skal tilbake i 450 litern, deretter ender de sine dager..

Denne første tiden skal ynglene fores opp i en modifisert isboks som ligger i 450 litern. Har ordnet det slik at vann renner direkte fra den utvendige eheimpumpa og opp i boksen. Utblåset på pumpa er forlenget sånn at den går tvers igjennom boksen, og hull midt på denne slangen sørger for at noe av vannet renner ut i boksen, men resten renner ut der slanger går ut på andre siden. En rist er satt inn ved bunnen i boksen så boksen ikke flyter over. På denne måten skal det mye til for å klusse med vannverdiene pga hard foring. De flytter tilbake til 63 litern når de er litt større.

63 literen skal brukes til leksforsøk på et nytt par, men har ikke bestemt meg for hvilke av artene mine jeg vil prøve på enda. Har etterspørsel på Eurekayngel, så det blir nok disse som får prøve seg.

Legger ut bilder i kveld av yngelboksen.
Nå tygger den andre firefishen også, så da blir det kansje enda mer yngel. Flyttet Baenschiparet over i det andre karet for to dager siden, så får vi se om det blir lek på dem. De får gå der inntil jeg velger å flytte over firefishen. Baenschiparet viste lekstegn rett før jeg flyttet dem, så forhåpentigvis ordner dette seg innen en uke er gått.

Bestilte litt for i går, litt flakfor for store og noe for de små. Tok også med en boks med shrimpsticks, så får vi se om de store liker dette.
Skal bruke Tetra Junior og Tetra pro color som hovedfor til yngelen, å spe på med litt frossenmat nå og da i tillegg.

Vurderer å tilføye en gruppe med Labidochromis i 450 litern, men er litt usikker. Valget står mellom Golden og Pearlmutt da disse er insectivore og derfor fint kan fores med det jeg bruker til de andre hapsene.
Firefish ynglene spiser godt, og de er rundt 1cm store. Lyset i dette karet står på i 10 timer, fra 1400 til 2400. På denne måten har jeg mulighet til å fore dem etter jobb istedenfor å "kaste bort" tiden ved å la dem gå i lyset uten mat på dagtid da jeg er på jobb. Lyset på kjøkkenet er av i denne perioden og det er mørkt der på formiddagen. Da fant jeg ihf en bra ting med mørketia.

Dette er det første malawikullet jeg virkelig går inn seriøst på oppdrettet, de andre oppdrettene mine har vært litt halvhjertet.. Erfaringene herfra blir gull værdt når jeg skal investere i VF avlspar av div arter senere.

[External Image]
Fin tråd følger med litt..
Morsomt med yngel ja, fikk mitt første kar for ca 4mnd siden og det ble jo malawi meget fort
kjøpt fra forumet her både karr og fisk

Mitt andre karr (ca140l) mener jeg at jeg kjøpte av deg og 2 dager senere så jeg at haka var blitt stor på det jeg trodde var en greshakei men som mest sannsynlig er en Labidochromis sp. "perlmutt" etter råd på andre forum.

bilde 1: perlmutt?
bilde 2: yngelen er ca 3uker på bildet



akvafil: Så artig. Er yngelen rosa-farget?
Jeg gjør det samme med yngelkaret; Lyset kommer på sent på dagen og slukkes på kvelden. Ikke bare praktisk mht fòring, men også artig å følge med på hva som skjer. Har de rett bak ryggen min her så det er bare å snu stolen... Hehe: Småtassene krangler allerede 1. dag

fiskfro: Ja, kanskje jeg tar feil ved å si at den er en Lab. Hongi.
Synes det nye bildet viser at den har mer perlemors-skinn, og det passer jo med navnet. ( "Perlmutt" er tysk for perlemor).
Et par linker til Perlmutt-sider (i tilfelle du ikke har sett dem):

cichlidforum.com: Labidochromis sp. "Perlmutt"

ciklider.se: Labidochromis sp. "perlmutt"
fiskfro:
Kjenner ikke perlmutt så godt, så jeg tørr ikke si om det er den eller ikke. Men den blåfargen den viser på bildet, er det kameraet som fremmer denne fargen, eller er den blåaktig?

Shiramor:
Ja, de er rosa fra dag 1. Litt gjennomsiktige enda, men bærer definitivt den fine rosafargen. Ble litt glad for akuratt det, for det gjør jobben lett med å ta vekk de ynglene som har "feil far". I dette kullet var det 5 gråe yngel, og jeg misstenker at A.Eureka hannen har sneket seg innimellom og befruktet noen egg. Disse ynglene er fjernet.
Shiramor
[B]akvafil[/B]: Så artig. Er yngelen rosa-farget? Jeg gjør det samme med yngelkaret; Lyset kommer på sent på dagen og slukkes på kvelden. Ikke bare praktisk mht fòring, men også artig å følge med på hva som skjer. Har de rett bak ryggen min her så det er bare å snu stolen... Hehe: Småtassene krangler allerede 1. dag :-) [B]fiskfro[/B]: Ja, kanskje jeg tar feil ved å si at den er en Lab. Hongi. Synes det nye bildet viser at den har mer perlemors-skinn, og det passer jo med navnet. ( "Perlmutt" er tysk for perlemor). Et par linker til Perlmutt-sider (i tilfelle du ikke har sett dem): [URLBLOCK1] [URLBLOCK2]


Takk Shiramor
Jeg synes ikke den ligner veldig på perlmutt i live, så bildet lyver endel mener jeg.(skal fikse nye bilder imorgen) Er ganske sikker på at far er en hongi han er mørk blå lilla og blir nesten helt hvit med mørke lodrette stiper. Han er også ganske så oransj på toppfinnen. bare ca 5mm på toppen av finnen og ytterst på halefinnen. Tror han er fullvoksen.

dette er en personlig tråd så skal ikke mase om mine fisk her.

Nice Thread!

må vel lage meg en pers. tråd jeg også
akvafil
fiskfro: Kjenner ikke perlmutt så godt, så jeg tørr ikke si om det er den eller ikke. Men den blåfargen den viser på bildet, er det kameraet som fremmer denne fargen, eller er den blåaktig? Shiramor: Ja, de er rosa fra dag 1. Litt gjennomsiktige enda, men bærer definitivt den fine rosafargen. Ble litt glad for akuratt det, for det gjør jobben lett med å ta vekk de ynglene som har "feil far". I dette kullet var det 5 gråe yngel, og jeg misstenker at A.Eureka hannen har sneket seg innimellom og befruktet noen egg. Disse ynglene er fjernet.


Akvfil: Den er ikke blå i det hele tatt.. mer gul som går over til litt grått og ganske så lik oransje farge på topp av toppfinnen og ytterst bak som den jeg tror er far. Han i er mørkblå/lilla i kroppen helt til han kjekker seg da blir han hvit med mørke striper.
Da har jeg vært på privatmarkedet å skaffet meg 5 nye fisk. En lekstrio med Golden, der den ene hua har tygget i to uker, og to kjempeflotte Firefish huer. FF huene er nesten like store som hannen min, og mye sterkere og finere i fargen enn de to andre huene jeg har fra før. Hannen er bra ivrig nå en halvtime etter at fiskene er sluppet oppi karet, og han viser en kjempeskarp rødfarge jeg ikke har sett på ham tidligere.
Den tyggende goldenhua får gå i 450 litern inntil spyttetid, og vi krysser fingra for at hu ikke er for stressa nå, men holder på egg/yngel.
Frontosaene har nå flyttet ut av 450 litern, så endelig kan jeg kalle det en biotop.
De skal selges da jeg ikke har noe interesse for denne type ciklide. Herfra er det bare malawi som gjelder.
Nykommerne begynner å finne roen og stressinga i karet har avtatt litt, blir spennende de neste dagene med tankt på firefishene.
Jeg får slenge meg på trenden med å linke ett youtubeklipp av fiskene mine.
Har filmet med mobilen så kvaliteten er ikke HD akkurat..

<embed src="http://www.youtube.com/v/CkqOVQi2Q6k&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Hm.. Jeg er såpass utålmodig, og samtidig trenger firefish-ynglene mer plass så jeg vurderer å strippe goldenhua. Ser at FF begynner å småjage hverandre pluss at de har gått over på tetra junior for som er litt større. De bor i yngelkassa enda, men viser nå tegn til at tiden er inne for større plass.
70 literen er delt i to med delevegg, og en FF hue tygger i den andre delen. Hu bærer yngel med store eggsekker, så det er forsatt over en uke igjen før disse er klare.
Hei akvafil. Artig med den filmen
Du har jo en flott malawi-miks der, ser jeg. Fine farger har dem også.
Fornøyd med gjengen jeg har nå. Fine farger og gjennomtenkt sammensetting av arter. Men det er ett eller annet jeg savner oppi det, vet bare ikke helt hva.. Kansje noen synodontis nyassa eller noe..
Firefishynglene vokser fort og de er nesten blitt 2 cm i lengde alt. Hyppige vannbytter og Tetra Junior er en god kombinasjon for vekst på disse fiskene.

Begge de to nyeste firefish huene tygger i 450 litern, og disse huene er dobbelt så store som mødrene til yngelen jeg forer opp nå. Det blir trangt i 70 litern om disse ynglene også skal ta's vare på, så de får gå ut i 450 litern. Satser heller på ett kull på 20-25 små som får god plass enn å overfylle yngelkaret. Da vokser dem bedre og det er bra. Etterhvert som disse blir større må 70 litern byttes ut med en 120-180 liter.
Ønsker alle et Godt Nytt År !!

Alle firefish ynglene mine er nå solgt og kull nr 2 er like rundt hjørne. Hua som tygger denne gangen er den mest fargesterke av alle huene og nesten dobbelt så stor som 1.kulls-hua.

Glemte å plugge inn varmekolben på storekaret før juleferien og dette kostet meg to flotte Aulonocara hanner. Stuartgrantien og Baenschi hannene, begge F1, tok kvelden da tempen sank ned til 19 grader. Enda godt at kameraten min fikk foransvar da jeg var borte, slik at dette ble oppdaget før alle fiskene "stupte".
Disse to var hovedatraksjonen i karet, etter egen mening, så nå er fokuset flyttet over på delfinene. Solgte Eurekaparet mitt og kjøpte to delfinhuer for pengene, så nå er delfinhannen beriket med enda to damer.
Nå hadde firefish hua gått såpass lenge at jeg var redd hu skulle spytte i karet før jeg rakk å flytte henne. Med litt flaks fikk jeg henne raskt i hoven og derfra over i en "flytteboks". Bruker en ren pepperkakeboks når jeg flytter tyggende huer mellom to akvarier slik at hun hele tiden er under vann. Hu spyttet umiddelbart all yngel i boksen, nærmere 25 stk, så da slapp jeg og sette henne i eget kar. Dette ble nesten for enkelt, skulle vært så lett hver gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap