* AkVafiL * (side 8)

Aulonocara Stuartgranti 1+2 har funnet sin plass i karet. Aulonocaraene er mine favoritter i malawisjøen.
Takk for inspirasjon!
Takk for fantastisk flott tråd med inspirerende og kanonflotte bilder. Etter å ha fulgt med på tråden de siste månedene, er jeg selv (etter mer enn 20 år med amazonfisk) i gang med å konvertere til malawi. Ser at du har en (eller flere?) frontosa gående i malawitanken din. Er det noe du har god erfaring med?

Med ønske om at du fortsetter å dele kvalitetsbilder med oss!

Takker for positivt innlegg!

Nei, har ikke noe erfaring med frontosa utover de 4 som har vokst opp i karet mitt. Eneste grunnen til at de er der er fordi jeg fikk 2 av dem når de var 1 cm i lengde, og de er F1.
De 2 andre er satt inn for å bedre artens trivsel i karet.

Frontosaene er forholdsvis en rolig art, så foreløpig fungerer de fint sammen med frittsvømmerne mine. Ville aldri hatt dem i et mbuna kar.
siste nytt :

Golden og acei er fjernet, så da er det ingen mbuna igjen i hovedkaret. Mbunaene tar for stor plass, de er en dårlig kombinasjon med spesielt aulonocara som igjen er den gruppen jeg liker mest av malawiciklidene.

Pseudotropheus Acei sp."yellowtail"

Denne arten lever opprinnelig i større grupper, og er kjent for at de stimer. Om man velger å holde denne arten bør man ha en stor gruppe på 7-8 individer eller mer for at de skal vise seg slik de egentlig gjør i det frie.

Har holdt et par, en av hvert kjønn i et par mnd nå, men ble nødt til å gi dem bort til noen som hadde flere av samme art. Hua ble jaget såpass at jeg var redd hun skulle ta kvelden.

Hannen
[External Image]

Hua
[External Image]

Her illustreres da et klassisk eksempel på hvordan det kan gå om man har for få ind. av en art.
En voksen Aulonocara sp."Firefish" er iferd med å stikke av fra fotografen.

[External Image]
Otopharynx Lithobathes "zimbabwe rock". Female.

[External Image]
De Aceiene var fine. Heldig de da som får treffe flere av sin egen art, før det skjer et mord. Finnes nok av eksempler på det blandt malawier (både egne og andres).
De var visst F1, og jeg hadde dem i lek en gang, men hua svelget unna eggene etter ett par dager. Nå svæmmer de rundt i en tank på 540 liter, med andre herbivore mbuna som naboer.
Huff, akvariet mitt er såpass ute av vater at jeg må ta tak i dette nå. Men det florere ikke av nyttige tips blant trådene her på hvordan dette enkelt utføres. Har et møbelkar uten justerbare ben, noe som er litt talentløst..
Har en ide om hvordan dette skal løses, så da gjenstår det bare å få ideen ut i live.

Har tatt vekk alle mbuna fra hovedkaret, og det kommer til å gå lang tid før jeg holder arter fra denne gruppen igjen. Mbunaene blir bare mindre og mindre interresant, men aulonocara derimot, der har interressen eksplodert. Utrolig fasinerende med alle disse variantene fra forskjellige lokasjoner. Mine favoritter om dagen en Stuartgranti fra Ngara og Stuartgranti fra Kande Island. Er også veldig nyskjerrig på aulonocara rostratum.


Mine nyinnkjøpte Aulonocara skal angivelig være fra en plass kalt ponpon deep. Men denne plassen finner jeg ikke igjen noe sted på nettet.. Måtte ringe til butikkselger å undersøke saken nærmere. Selger ble også meget nyskjerrig på denne saken. Han trodde kansje det var ett lokalt navn på en liten plass. Han sendt så mail til oppdretter med forespørsel om en mere kjent lokalitet. Selv tror jeg de er fra muligens Kande Island. Spent på svar!

Før kjøpte jeg fisk etter farger,nå ligger helt andre kriterier i bunnen for et kjøp. Å holde fisk jeg ikke vet hvor kommer fra f.eks. er nå uaktuelt.
Har vel blitt en mere sær akvarist!? hehe...
Selger har fortsatt ikke funnet ut av lok, men de er på saken.

Gruppa mi som skulle være 1+2 viser seg å være 2+1. Det betyr at jeg må tilbake til butikken å kjøpe 4 stk til. Satser på en gruppe bestående av 3+4.

Lithobatesene mine (1+3) er heller ikke slik jeg trodde. Ser ut som om det er 2+2 istedet. 2 av huene har røde striper i ryggfinnen, mens den siste er gul slik som hannen min. Denne er også den minste av de, så tiden vil vise.
Det der er typisk altså: Å ende opp med fisk som "skifter" kjønn.

Ser du har flere arter med blå fisk i karet.
Jeg hadde en nydelig Blå ahli-hanne, men så fikk jeg en stor Delfin-hanne. Ahlien prøvde å yppe seg et par dager, men måtte gi seg. Etter det så ble den bare grå og krympet inn helt til den døde flere måneder senere.
Nå har jeg flere Ahli-hunner, men lurer på om jeg skal bytte dem ut med en annen art, eller kjøpe ny hanne til dem.
Går det greit med dine blå sammen?
Lithobates hannen min burde vært mye mer fargesterk enn det han er, og de blåe aulonocaraene (yngel 5cm) burde begynt å farge ut.. Definene blir for store og dominante, så jeg har det samme problemet her. Enda en erfaring rikere..

Nå har jo disse artene vokst opp sammen, så vekst og trivsel er det ingenting å si på.
I dag fikk karet mitt en total makeover. Har ikke hatt lek på en stund, så i første omgang forandrer jeg på oppsettet for å se om det hjelper. Tempen lå på 30grader før vannbytte, og dette er også en viktig faktor som spiller en stor rolle.

Kunne tenkt meg lek på lithobatesene mine, for alfahannen og hua har blitt betraktelig større enn sist de lekte. Ser ikke denne arten så ofte i butikk, heller svært sjeldent, så jeg ser det som en plikt å få denne flotte arten ut på privatmarkedet til en billig penge!
Delfin alfaparet leker i dag, og hua har masse egg i munnen. Ny innredning gjorde susen!
Håper Lithobatsene følger etter, for jeg har lagt hovedvekt på disse med tanke på oppsettet. Etter mange artikler på nettet forstår jeg denne arten bedre, og laget innredning deretter. Blir spennende og se fremover.

Hannen viser interessefor hua, men er hun klar enda? forts.følger..
Huskelapp :

12.juli

2 stk innvendige mindre pumper er satt til innkjøring i yngelkaret.
Lurer på om den ene skal ofres til et rekeholdforsøk.. vurdere-vurdere..
Nytt kar er på vei inn i huset, så nå blir frontosaene flyttet til eget kar. Da blir endelig hovedkaret en ren malawitank, noe jeg har ønsket å få til en stund nå. Ikke alltid like enkelt å overbevise samboer at enda et stort kar er den ultimate løsninga på alle problemer, hehe..

Et par med Aulonocara Baenschi er i dag kjøpt og satt inn i hovedtanken. 2-3 timer etter ankomst leker disse, og hua går nå og tygger.
Stuartgrantien har begynt å grave litt under en sprekk/hule, så det er nok ikke lenge før jeg har lek på disse også. Gankske forventet egentlig ettersom han fikk 5 nye damer i går.
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Stigersand
Reklame for plussmedlemskap