Corydoraser i trøbbel, hva gjør jeg?

Nå har jeg hjertet i halsen og småpanikk her! Jeg kikket akkurat på corydoras sp. black og arcuatus karet og fikk ett sjokk! Der så jeg 3 arcuatus som mangler barter, bare stubber igjen og den ene hadde noe rart ved gjellen Holder på å laste opp bilder av det triste synet nå- blir ikke noe bra bilder, men håper dere kan se litt..
De går på biltema sand underlag, vannverdier er 0 nitritt (hadde et lite utbrudd for ett par dager siden. ph 6.7, kh 0 gh 3 og temp 26 grader

Lurer fælt på hva jeg skal gjøre... Jeg kan flytte hele gruppen med arcuatus 9 stk over i ett av de tomme uinkjørte reol karene eller i en innkjørt 160 liter som har masse andre fisk. Kan slenge inn ett innkjørt filter i reolkaret. Lurer på om jeg skal flytte corydoras sp. black også da med det samme? Hjelp! Like før jeg griner her

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Har du hatt coryene lenge?
Dette har skjedd meg et par ganger også, og mitt inntrykk er at det er oppstått dårlige bakterier i bunnlaget, brått og uten forvarsel. Det er ikke fiskene som er "syke", det er noe med bunnlaget.
Jeg har flyttet fiskene til et nytt kar da, og de har tilfrisknet på få uker uten noen videre behandling. Har ikke vært nødvendig å bruke medisiner. Allerede samme uke de ble flyttet kunne jeg se tilvekst, tegn på at nye barter grodde ut.

Dersom du kan ta med filteret de har fra før, så ville jeg rett og slett flyttet alle fiskene over i reolen og koblet filteret til det karet. Bare ta en kjapp rens av filteret først, og koble det opp.

Sist det skjedde var med mine Corydoras adolfoi. De voksne ble ikke rammet, men mange av de unge mistet plutselig bartene, bare stubber var igjen. Så da flyttet jeg dem, og bartene var utvokst igjen i løpet av svært kort tid.

Mitt inntrykk er altså at det ikke smitter for det er ikke en sykdom i seg selv, og fiskene leges på egen hånd så fort de kommer over på et rent og nytt bunnlag.

Håper det går like bra med dine!
Takk Mona da flytter jeg dem og filteret.
Sanden i karet disse gikk luktet mildsagt ikke godt. Kan hende den var synderen ja. Var mye grums oppi der samt at jeg fant en død arcuatus klemt bak filteret. Der fikk jeg forklaring på nitritt problemet jeg hadde for ett par dager siden. Har jo byttet vann, 20% hver dag så nitritten som var minimal er under kontroll.

En av arcuatusene ser ut til å kunne dø hvert øyeblikk, men jeg ser gjellen gå så jeg gir den en sjangs. Det er den med bust på gjelle lokket...

Uansett ble alt av fisk flyttet. Hadde innkjørte filtre til to kar så der ble reolen innvidd, ikke helt som planlagt. Arcuatusene fikk ett kar og corydoras sp black ett annet. Håper det blir bra nå.

Krysser fingrene for hell og lykke, jeg også Jeg tror nok dette går bra.

Husk å holde oss (meg) orientert her i tråden da
Det skal jeg gjøre Krysser tilogmed øynene for at alt skal gå bra jeg og setter pris på all godt hell som sendes
Ja lykke til Elin og hatten av for Mona!
I dag på morran var den som slet mest i går død Tok bilder av den for å vise dette rare ved gjellen, men bildene er ikke noe for sarte sjeler å glo på...
Resten ser ut til å klare seg greit. De spister og svømmer som vanlig.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Å dægern... det var det rareste...!

Den der må du ikke kaste! Legg den i en pose i fryseren, og snakk med en veterinær e.l. Hør om noen kan undersøke hva det er for noe under mikroskop og ta prøver. En ringerunde vil nok fort få avklart om det lar seg gjøre, og hvem som er villige til å gjøre det.

Det var en her på forumet som fikk det gjort, og det ble konstatert fisketuberkulose på fisken hun sendte inn. Mener også å huske at hun betalte rundt et par hundre kr for å få den analysert.

I så spesielle tilfeller som din, ville jeg sannelig strukket meg litt for å finne ut hva i alle dager den merkelige, frynsete utveksten er! Hadde det vært en kul eller klump, kunne man kanskje avskrevet det som en svulst e.l. Men den "kransen" som vises på bildet var virkelig noe for seg selv... hadde vært uhyre interessant å få vite hva det er.
PS!
Jeg kom plutselig på den gangen jeg mistet 3 stk av mine dyrebare C. adolfoi i løpet av noen korte uker.

Slik så et par av dem ut....

And come to think of it, den fisken der ligger faktisk i en pose i fryseren enda! Hadde tenkt å sende den inn, og så har det blitt glemt.

[External Image]
Jeg glemte fisken på benken der jeg tok bilder av den, så stakkaren tørka inn.. Kastet den så. Det var dumt for det kunne vært ok å vite hva som feilet den.
Mer trøbbel!!

Skitt!! To nye døde. En av dem med dette rare utvekst lignende tingen. Den andre var en av dem som manglet barter, den hadde ingen synlige merker osv. Har medisinert med flubenol. Lurer på hva jeg skal gjøre nå!

Medisin jeg har i hus er prazipro, metro, dewormer, flubenol15 og esha2000.

Jeg har hevet de to døde i fryseren. Om noen vet hvor jeg skal sende dem for å få sjekket dette hadde jeg blitt glad...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Æsj, så ekkelt! Jeg føler med deg!
Takk.. *snufs* (overdriver litt, men jeg er fryktelig glad i arcuatusene mine)

Overlever jeg, men den stakkars fisken..
Arcuatuser er utrolig sjarmerende. Jeg var knust da jeg mista mine. Det blir nok arcuatuser på meg igjen. Jeg håper bare ikke du er så uheldig som jeg var med mine
Omg!! Ser ikke bra ut nei!! Parasitter?
Åh herre moses.... det var det verste soppangrepet jeg har sett. Hva i all verden kan ha forårsaket noe slikt? Har aldri sett noe lignende. Var fisken virkelig sånn før den døde?

Det skimtes noe gult innimellom soppen, hva er egentlig det?
Trodde det gule var parasitter jeg, men det trenger det selvfølgelig ikke være. Guffent med all soppen. Ser ut som ungenes matboks dersom de har gjemt den i sekken over noen dager, og dette har altså utviklet seg på levende fisk. Huff nei dette var ekkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap