Ønsker VF discus, men har ikke stort nok karantenekar

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre det hvis jeg kjøper meg VF discus. Jeg vil jo gjerne ha dem i karantene før de slipper ut til de friske discusene, men jeg har ikke noe annet akvarium ledig som er stort nok til discus. Hvor liten kar kan man egentlig ha dem i, sånn bare for en karanteneperiode (jeg tenker å kjøpe to).
Hvordan gjør dere andre det?
En 120 lliter går fint i karanteneperioden med to stk.

Jeg ryder ut en 180 liter slik at jeg med god samvittighet kan kjøre en to månders karanteneperiode.
Det gleder meg å høre. For en 120-liter, skal jeg greie å få til med litt omorganisering. Takk for svaret!

Da kan jeg slenge på et spørsmål til: jeg vet litt hva jeg skal se etter i en discus etterhvert: øyestørrelse og formen i trynet. Men er det noe spesielt jeg bør se etter i en VF discus, når jeg ønsker å anskaffe noen? Jeg sikler veldig etter å kjøpe noen flotte VF snart, hvis de dukker opp til en grei pris. Og hvilken størrelse på fisken bør jeg velge? Er disse vanskeligere å få til å spise det jeg vil, i forhold til oppdrettsdiscusen?

VF-discus kjøper du fullvoksen og aldri noe annet. Du ser lett på discusen om det er en fullvoksen ungfisk eller en gammelhund.

Discus står lenge på fangststasjonene med lite mat og da kan man ende opp med en ungfisk som ikke er blitt skikkelig foret siste to månedene og det er jo ikke bra.

For å sjekke tilstanden ut over standard prossedyre: øye, bgge gjellelokk slår, pustefrekvens og villighet til å ta fór sjekker du om fisken er brei over panna. Panna viser om fisken har pondus eller ikke. Hvis du sjekker den dominante fisken i karret vil du se at denne har skikkelig pondus (krever at det er kvalitetsfisk du ser på).

Se på disse så skjønner du hva jeg mener

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap