Noen som gidder å se på karet mitt? Kan noe forbedres?

har fått meg 64L for litt siden, håper noen kunne tatt seg tid til og se på bildet som er på profilen min å se hva som kan gjøres bedre hadde vært flott om noen gjorde det..
Hvordan ønsker du det skal være? Ønsker du at det ser ut som ett sunket antikt Rom, eller ønsker du at det skal se ut som ett naturlig vann-landskap?

Ønsker du tett beplanting, eller mye åpen plass?

Personlig, ville jeg kasta ut den dærre ruinen tvert, byttet til ett utvendig filter, og byttet bunnlaget med en gang. Dette er ting som i mine øyne var litt vel iøyefallende, og spesielt grusen vil påvirke vannet ditt.
Syntes jeg skimter neon i vannet, og da er ikke høy Gh\ Ph det rette valget.

Tips: Fortell litt om karet ditt, ut over ett enkelt bilde. Står ikke noe om verken hvilke fisk eller planter du har, i profilen
ok, d askal jeg gjøre det...
du har rett det er neon i karet å jada, jeg har planer om og fjerne ruinen, den er ikke fin jeg vet, men har en samboer som er litt vrang på den der.. menne jeg har harr lyst på enn grønt fint akvarie, som er noe til både ciklider, og maller, det er det jeg har hatt lyst til og satse litt på, men jeg har bar e64L som sagt tusen ganger:P så jeg vet ikke helt.

men hvorfor ødelgger grusen for meg?
hvis det er andre typer grus eller noe slikt du mener jeg bør bytte til må du bar esi i fra, jeg vil ikke ha noe som er negativt i karet, men har fått beskjed om at den grusen jeg har nå er helt topp:S
Jeg ville byttet ut grusen tatt ut alt som er falskt, Kjøpt noen røtter ("mangrove", "mopani" eller "red moore" som står opp i karet. Hatt mange planter bak (gjerne i klynger, men spørs litt på vilken plante det er) og noen litt lave planter foran.
takk skal du ha men hvorfor ville du byttet ut grusen?? å hva ville du byttet til?

Syns igrunnen den ruinen gjorde seg godt, jeg..
Jeg fikk liksom en gresk slags olympen-følelse av å se på det.
Jeg er ikke forkjemper for kunstig pynt i akvariet vanligvis, men den der likte jeg.

Derimot syns jeg grusen var litt for iøynefallende. Det at det er mange forskjellige farger i den, gjør at helhetsinntrykket blir litt rotete. Mulig at det ikke blir så fremtredende når plantene får vokst litt mer og skjult mer av bunnen.
*kremt* Jeg vil egentlig helst ikke uttale meg om selve akvariet, fordi det avhenger helt og holdent av din egen smak hvordan dette skal være.

"Forbedringer" som du spør etter, vil derfor være helt beroende på øyet som ser. Og hva andre mener er vel egentlig ikke så viktig, det er jo du som skal se på det?

Men, om jeg skal driste meg til å komme med en kommentar (som etter mitt syn ville utgjort et stooort forbedringstiltak) var å hive det jug... øh... den pynteborgen på dynga

Beklager, ikke meningen å fornærme eller såre deg, men... du spurte så
Jeg utstår ikke synet av slikt i et akvarium. Det hører bare ikke hjemme der, rett og slett. Det blir for plastaktig, glorete og fullstendig unaturlig.

Grus og sand bør absolutt ha EN farge. Å blande noe i en tuttifrutti-miks eller salt-og-pepper, blir forstyrrende for øyet å se på og lite harmonisk.
blir ikke fornermet, jeg spurte å burde da være mann nok til å tåle det, jeg skal bytte den ut med en tre stubbe/stokk, og kjøpe noen nye planter men hva burde jeg gjøre med grusen? bytte den? til hva eventuelt? er sand noe bra? jeg har SAE, og praktbotia osv..
Min mening :

Her er det kun plantene som er natulig, resten er kunstig.

Jeg ville byttet grusen til en mer naturlig farget grus eller sand, ruin greia ville jeg byttet med gråstein e.l. fra naturen(gratis vøtt).
Kansje satt inn en red moore rot eller no.

Men folk er jo forskjellige, kjør på det du liker, er tross alt du som skal se på karet hver dag.
Kvitt deg med praktbotiane. Sorry to say, men de kunne nok tenke seg et større kar. Sjekk fiskebasen.
Utover dette, syntes jeg karet var ganske pent faktisk. Ikke kvitt deg med den såkalte "glorete jalla-pynten" som Mona kalte den. Den passet faktisk meget godt der! Man kan ikke vente seg at fiskene bor i et miljø HELT uten menneskelig påvirkning. Jeg ville anta at i en bekk som renner langs en landsby i amazonas neppe er tom for alt som kan komme fra mennesker. Selv om denne ruinenen kanskje ikke er noe et menneske ville ha kastet i vannet, tror jeg fiskene er ganske fornøyde med den. Da kan de både svømme rundt den og gjemme seg bak den. Tror det vil gjøre vel så mye skade å ta den ut, spesielt hvis du liker den i tillegg.
Grusen kan gjerne byttes, men dette er bare min mening. Ta en tur til biltema, og skaff deg Blåsesand. Utrolig pent syntes jeg, og jeg vet jeg ikke er alene om det. Det er en skikkelig møkkajobb å bytte grus, men når det er gjort, vil du neppe angre! Det vil se MYE mer naturlig ut.
En rot eller to hadde også vært fint, men smak og behag her igjen
Karl Kristian
Ikke kvitt deg med den såkalte "glorete jalla-pynten" som Mona kalte den.

Det var ikke det jeg kalte den. Skal du sitere meg og "henge ut" mitt svar, så får du i det minste gjøre det rett.

Jeg svarte uten å forsøke å rakke ned på andres svar i samme slengen.
Det både burde og kunne du også gjort.
Sorry at du tok deg nær av det jeg sa Mona. Det var på ingen måte ment som å henge ut noen, det var mer som en spøk. Jeg respekter alle sin mening, og ville for all del ikke gjøre skade. Håper dette tilgis.

Jeg referer forresten til denne kommentaren:

"
Jeg utstår ikke synet av slikt i et akvarium. Det hører bare ikke hjemme der, rett og slett. Det blir for plastaktig, glorete og fullstendig unaturlig.
"

I mine øyne kan man omformulere plastaktige, glorete og fullstendig unaturlig til jalla. Det er enkelt og greit bare et ord som jeg mener betyr omtrent det samme.
Jeg tok meg rett og slett ikke tid til å åpne et nytt vindu, gå inn på forumet igjen og finne ditt innlegg, bare for å få sitatet korrekt.
men hvordan er det for plantene i sanden??
må jeg vaske saneden frøst slik som jeg vasket grusen første gang?
ja vet jeg burde få vekk botian min, men jeg vet ikke hvordan eller noe... å jeg skal kjøpre meg røtter til uka

det er ikke noe vits å krangle folkens over den plastik aktktige glorete jalla tingen, den er på vei ut, den blir rett og slett for stor til det lille karet, så jeg får ikke noe plass til planter osv, selv om det er litt synd, den er fin til skjule steder, men nå skal den vekk
Joakim Pettersen
men hvordan er det for plantene i sanden?? må jeg vaske saneden frøst slik som jeg vasket grusen første gang?

Ja, man må vaske sanden først. Det er mer støv og skitt i sanden enn i grus Putt sand i en bøtte, halvfull, og spyl med dusjen og hell av møkkavannet til vannet etterhvert blir klart (og ikke lenger er gjørmebrunt).
Jeg bruker Rådasand, som fås kjøpt i alle zoobutikker jeg har vært i noen gang (veldig vanlig type). Den finnes i ulike kornstørrelser, altså om sandkornene er svært små eller mer grove.
I mine akvarier har jeg korn str. 0.4 - 0.8 mm, som er perfekt, synes jeg

Blir sandkornenes str. for store, synes jeg den blir altfor skarp, og blir den mindre, synes jeg det blir bare "støv" og pudder. Altfor fin sand blafrer opp ved den minste bevegelse, og har lett for å bli sugd opp av filteret. Sand i maskineriet er noe som skurrer, det vet vi alle

Sand er ikke noe annerledes å plante i enn grus. Tror ikke det er så mange av våre akvarieplanter som naturlig ville vokst i grus men sand er mer naturlig vekstmedie for vannlevende planter.
ok, så 0.4-0.8mm det skal jeg huske, det er dette med at sanden virvler opp uansett hva som skjer jeg har vært skeptisk til, men jeg har får kjøre på å prøve nå da gleder meg til og gjør enoe nytt med tanken håper alle fiskene blir glade for det å...

åssen blir det for maller osv når jeg har sand?
så har jeg tenkt litt på ciklider etterhvert, disse palettciklidene, er det greit med sand til disse?
Sand kan bety mer jobb
Helt avhenging av sammensetning av fisker og hvordan en forer, så kan sand bety mer jobb for å holde karet pent.

Planter fester også dårligere i sand.

Dette er en erfaring, men en får selv avgjøre hvilkent substrat en ønsker.
Men jeg sier også som mange andre, hold ting så naturlig som mulig.
ja, det er vel bar eog prøve seg fram jeg kommer ingen vei hvis jeg ikke gjør det, så jeg må jo bare prøve, eller må er vel diskuterbart, men jeg vil prøve, det er noe som har vært en tanke i hodet mitt lenge.

jeg skal legge ut bilder osv så snart jeg har fått gjort nye ting, og kommet med forbedringer så skal dere se at det blir gull verdt etter en liten stund det her
Joakim Pettersen
ok, så 0.4-0.8mm;) det skal jeg huske, det er dette med at sanden virvler opp uansett hva som skjer jeg har vært skeptisk til, men jeg har får kjøre på å prøve nå da:) gleder meg til og gjør enoe nytt med tanken:)

Sand med den kornstr. er passe, den virvler ikke rundt ved den minste sirkulasjon.
Men Rådasand finnes i f.eks. kornstr. 0.33 mm også, og den er altfor fin. Som pudder omtrent. Hvis du har den sandsekken åpen foran deg og nyser, så er sekken tom når du åpner øya igjen

Joakim Pettersen
håper alle fiskene blir glade for det å... åssen blir det for maller osv når jeg har sand? så har jeg tenkt litt på ciklider etterhvert, disse palettciklidene, er det greit med sand til disse?

Alle fisk trives i akvarier med sandbunn, men ikke alle fisk trives i kar med grusbunn.
Maller (alle) og palettciklider (alle ciklider forresten) er eksempler på fisk som stortrives med sandbunn! De kommer til å elske det, det kan du være trygg på Bare vent og se. Ciklidene vil svømme rundt og plukke i sanden, ta litt i munnen og sile ut matpartikler i sanden og spytte ut igjen sandkornene. Maller vil kose seg med så fint underlag under magen For eksempel pleier Ancistrus å koste en liten grop i sanden under en trerot, og med det lage seg en liten hule eller hvilegrop selv, akkurat slik de vil ha den.

Palettciklidene dine kan få en halv kokosnøtt med et femkrone-stort hull som inngang, der vil de legge eggene sine. Trykk kokosnøtta godt ned i sanden, og len deg tilbake og se palettciklidene begynne å innrede hjemmet sitt selv De tar litt sand i munnen, spytter den ut på en annen plass, svømmer inn i hulen og stikker hodet ut igjen mens de spytter ut sand fra gulvet inne i hulen. De ordner

Dette er en 100% naturlig adferd hos fisk man aldri vil se når man har grus i akvariet. Med sand får fiskene gjøre akkurat det de er ment å gjøre, og man får gleden av å se en naturlig adferd hos fiskene sine.... noe som er det aller beste ved å ha akvarium, synes jeg
Jeg ville anbefalt Sand ja...

Har det i alle mine kar..
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap