Saltvann, fra lokale trakter. Kan dette gå?
hei!
jeg har tenkt å starte opp med et akvarium med nordisk preg, og skal ha bare ting jeg finner i fjæra eller når vi dykker, oppi. karet har jeg tenkt skal stå i ei stue med en rom temperatur på ca. 20 grader. jeg skal ha reker, småkrabber og eremittkreps, og kanskje en anemone.
jeg bor rett ved havet, noe som gjør at jeg har rikelig tilgang til sjøvann. men jeg lurer på om det kan bli for varmt i vannet. noen som vet??
jeg har tenkt å starte opp med et akvarium med nordisk preg, og skal ha bare ting jeg finner i fjæra eller når vi dykker, oppi. karet har jeg tenkt skal stå i ei stue med en rom temperatur på ca. 20 grader. jeg skal ha reker, småkrabber og eremittkreps, og kanskje en anemone.
jeg bor rett ved havet, noe som gjør at jeg har rikelig tilgang til sjøvann. men jeg lurer på om det kan bli for varmt i vannet. noen som vet??
Postet 21.10.07 kl 18:39
Endret: 21.10.07 kl 19:10
Inaktiv bruker
jeg har lest flere akvariebøker og du kan ha kaldtvannsakvarium hvis du klarer og holde saltinnholdet korrekt
Postet 21.10.07 kl 19:06
Postet 21.10.07 kl 19:11
hei igjen
ja, ja...
men vil vannet holde seg kaldt nok for reker, krabber o.l.
men hvilken mat skal anemoner ha, eller skal de ha noe mat??
men vil vannet holde seg kaldt nok for reker, krabber o.l.
men hvilken mat skal anemoner ha, eller skal de ha noe mat??
Postet 22.10.07 kl 15:27
Postet 22.10.07 kl 15:41
hei
takker for alle svar, men jeg har et par spørsmål til...
skal jeg bare legge fiskebiten oppi anemonen? og er det samme hvilken type fisk det er? og et til, hvor varmt skal en anemone ha det?
skal jeg bare legge fiskebiten oppi anemonen? og er det samme hvilken type fisk det er? og et til, hvor varmt skal en anemone ha det?
Postet 23.10.07 kl 18:27
PS det kan være endel alger i vannet på sommers tid, og vannet er ganske næringsfult.
Det kan hende at det lønner seg å, blande saltvann selv, til tider.
Jeg kommer ALDRI til å ta vann rett ifra sjøen...
Men det blir vell noe annet med Nordisk(kalt) saltvann...
Rimelig mindre lysmengede, tenker jeg også det er i et kalt saltvann, og det hjelper jo også...
Det er en egen side, med algeinfo fra hele landet, som oppdateres regelmessig.
Her er en link til den:http://algeinfo.imr.no/
Det kan hende at det lønner seg å, blande saltvann selv, til tider.
Jeg kommer ALDRI til å ta vann rett ifra sjøen...
Men det blir vell noe annet med Nordisk(kalt) saltvann...
Rimelig mindre lysmengede, tenker jeg også det er i et kalt saltvann, og det hjelper jo også...
Det er en egen side, med algeinfo fra hele landet, som oppdateres regelmessig.
Her er en link til den:http://algeinfo.imr.no/
Postet 27.10.07 kl 22:54
Endret: 27.10.07 kl 22:56