sverddrager har igjen gjort jobben sin, hva nå?

Vi mistenker sterkt at en av sverddragerne våre er gravid, igjen.(forrige gang ble hoa satt i eget akvarium alene). Men hva gjør vi nå, for å kanskje denne gang at noen kan overleve?
Vi har satt igang det siste, lille akvariet vårt, slik at det er parat om det skulle bli best å sette henne inn der..
Det vi har vurdert er å sette den gravide hoa sammen med en annen inn i lille-akvariet, slik at hun ikke er alene..?

Alle tips og råd tas imot med takk
Det første som slår meg er "hvorfor overlevde ingen fra forrige kull"?
Det beste er vel i utgangspunktet å la hua føde i karet hun er vant til fra før, da slipper hun å bli stresset fordi hun blir flyttet. Hvs dette ikke er mulig pga for lite gjemmesteder til yngel, ville jeg ha satt henne i ett kar alene med noen gjemmesteder for yngel (med f.eks javamose eller andre tettvokste planter), sånn at hun ikke kan spise opp yngelen selv.
Ville tatt henne ut så tidlig som mulig, sånn at hun ikke blir stresset like før fødsel. Å sette henne i sammen med en til vil gjøre at du har to som jakter på yngel i stedenfor kun mor selv.
Det beste man kan gjøre for å sikre at yngel overlever, er å bokstavelig talt dynge på med planter. Finbladete stilkplanter som vokser fort er ideelt. Det skal være så mye av dem at man ikke kan se gjennom akvariet. Du skal ikke kunne se bakveggen i karet når du titter inn gjennom frontglasset. Helt tett i tett altså. Selvsagt behøver ikke hele akvariet være sånn, men for eksempel i en del av akvariet der det er rolig (lite sirkulasjon).

For eksempel er Hornblad et eksempel på en slik plante, den skal flyte i overflaten (den har ikke røtter) og danner tette kratt. Anbefales! Yngelen søker instintktivt automatisk opp til overflaten og gjemmer seg langt inne i plantebuskaset, der de voksne fiskene ikke ser dem.

Jo mer planter, jo bedre! Før du vet ordet av det, har du flere sverddragere enn du har plass til

Med haugevis av hornblad i 160 liters akvariet mitt og masser av andre flyteplanter, fikk jeg flere guppy-yngel til å vokse opp enn jeg egentlig kunne ønske... Det vokste opp haugevis av yngel, til tross for at akvariet var fullt av andre, voksne fisk. Alt på grunn av mengden planter.
sverddrager
Hmm, takker for gode råd.. Er det noen tips til hvordan vi ser hvor lenge hun har igjen til "termin"?


Vi har satt i en stor plante i lilleakvariet, ikke en slik hornblad. Fikk neller av denne sist, sikkert noe vi gjorde galt, men den var ihvertfall bare i veien, også for det av masse små biter av den, så karet nesten ble helt grønt av "blader" som falt av

Det er en god del gjemmesteder i storakvariet, men om det er nok er noe annet, alle fiskene oppi der er ikke av de snilleste(bl.a sjokolademallene, og ikke minst black ghosten)
Når du sier "storkaret", er det 310 literen du mener det er en del gjemmeplasser i, den det er bilde av i profilen din?
Der er det iallefall ikke mange gjemmesteder for yngel Altfor åpent. En plante her og en plante der er ikke nok til å skjule yngel.

Hvis det stod 4 grantrær ute på en slette, og jeg sa til deg; "Løp og gjem deg i den skogen. Ser jeg deg, er du spist", så ville det ikke tatt meg mange sekunder å få øye på deg

Skjønner du?

Hvis plantene dine feller alle bladene, så betyr det sannsynligvis at du har feil eller for dårlig lys. Lysrør er ikke bare lysrør, de bør helst være av en type som avgir et lys plantene klarer å nyttiggjøre seg.
Lyspærer er ikke brukbart plantelys for mange av de hurtigvoksende typene, da dør de ved å felle alle bladene slik du beskriver. Det er et tegn på for dårlig lys. Noen planter krever svært mye og godt lys.

Hornblad er kjent for å være en svært enkel plante i så måte.
Som gjemmested til levendefødere bør man satse på overflatenivået, for det er dit yngel av f.eks. guppy o.l. instinktivt svømmer med en gang de er født.

Det er vanskelig å avgjøre hvor lenge det er igjen til termin på sverddragere. Nesten umulig. Derfor bør man satse på å sørge for overlevelse hos yngel i selve akvariet, og glemme dette med å stappe levendefødere i små fødebokser o.l. for å berge yngel, man risikerer bare at hun må bli gående der i ukesvis, stresset og under sterk mistrivsel i altfor trange forhold.
sverddrager og avsporing:)
fødeboksen har vi ja, men noen fisk bli ikke satt inn dit nei For det første ser de jo selvfølgelig ut til å mistrives, for det andre hoper de ut!...

Vi skal ha en gjennomgang av karet idag, siden jeg skal bort i en mnd, kanskje jeg får overtalt samboer til å ordne litt mer oppi der, og få laget til noe røtter og planter og slikt litt oppi høyden.
Og kanskje vil det gå bedre med hornblader i storkaret(ja, det er 310 l jeg tenker på. Det ser stusslig ut fortsatt, plantene er ikke lenge siden de ble satt , og karet er ikke helt slik jeg ønsker det), enn hva det gjorde i lillekaret..

Men Mona, for å spore litt av på egen tråd, hvis du fortsatt titter innom her Du la ut en link til en tysk nettbutikk du bruker, de virket rimelig i mine øyne i forhold til mye va det som selges til blodspris her i Norge? Nå var jeg ikke mye der inne og så og sjeket priser opp mot hverandre, men
Men hvordan er det egentlig å bestille ting og tang fra f,eks denne butikken? Jeg tenker speiselt på ny utvendig pumpe til 310 l vår, Gud å fader den er styg den innvendige pumpa!
Jeg har aldri bestlit fra utlandet, blir derfor veldig glad om du kan fortelle noe, f.eks om leveringstid, om du har funnet ut om det lønner seg, om event toll og slikt
Jeg har bestilt fra utlandet hundrevis av ganger Ikke bare innen akvariehobbyen, men andre hobbyer jeg hadde før også. I tillegg har jeg en barndomsvenninne som har jobbet i tollpost hele sitt liv, så alle spørsmål jeg har hatt har jeg fått svar på fra henne

Jeg kan skrive en ganske utførlig forklaring en gang for alle, da kan jeg linke hit til dette innlegget neste gang noen spør

Reglene er ganske enkle. Pakker med varer til en verdi av UNDER 200 kr er toll og momsfrie.
Unntaket er spesielle varer som f.eks. tobakk og alkohol, men det er vel ingen overraskelse Et annet unntak fra reglene er bøker. Bøker er fritatt for alle avgifter, man kan bestille haugevis av dem og ikke betale en krone i avgifter til norsk stat. Antageligvis fordi myndighetene ønsker at folk skal lese mer, "Lærdom til folket" kan man si, og ikke vil stikke kjepper i hjulene ved å avgiftsbelegge bøker og blader.

Pakker fra utlandet som inneholder varer for en verdi over 200 norske kroner, må man betale for ved utlevering. Avhengig av hva slags varer det er, så må man enten betale moms eller toll, eller begge deler. Moms og toll er to ulike ting. Akvarierelatert utstyr er det ikke toll på, men bare moms (25%).

På sendinger med en verdi over 200 kr., må man betale moms av frakt/portokostnaden også (den inkluderes i totalsummen man må betale).

Tollpost i Norge tollbehandler alle utenlandssendinger for Tolldirektoratet, og det er en internasjonal, felles regel i hele verden at alle pakker som sendes utenlands skal ha følgende:
En grønn tolldeklarasjonetikett utenpå esken, der avsender med et eller to ord beskriver innholdet, og vareverdien i lokal valuta.
En gjennomsiktig plastlomme der en kopi av oversiktlig faktura skal ligge, skal være festet utenpå esken, slik at mottakerlandets tollbehandlere enkelt kan finne ut det de trenger.

Mangler en eller begge av disse to, vil tollpost åpne esken og sjekke innholdet selv. Finner de ikke faktura i esken heller, beslaglegger de pakken mens de kontakter deg og ber deg fremskaffe dokumentene som mangler. Kopi av faktura holder, evt kopi av bestillingen på email.
De vil nok åpne den uansett for kontroll, sjekke at faktura og innhold stemmer og at det ikke er noe ulovlig der. Esken er godt lukket og teipet igjen etterpå, de sender den ikke videre til deg halvåpen

PS! Aquaristikshop har aldri feilet på noe av dette, de har alle dokumenter i orden og har alltid merket sendingen riktig. Aldri noe som helst tull. Meget seriøse.

Når du får hentelapp fra postkontoret om utenlandssendingen, står det vanligvis også påført hvilket beløp du skal betale for å få den utlevert.

Jeg kan lage et eksempel, tatt fra Aquaristikshop:
Dette er en tysk nettbutikk, og Tyskland er med i EU. Det er ikke Norge. Vi som bor i Norge skal ikke betale moms til land som er med i EU, og skal derfor ikke betale den tyske momsen. Den er på 19 %. Bestillinger til Norge blir automatisk fratrukket tysk moms i nett-handlekurven på Aquaristikshop, når du er registrert som kunde der med norsk adresse.

La oss si du kjøper et filter til 310 literen. Da passer det best med Eheim Pro 2028. Pakketilbudet hos Aquaristikshop inkluderer alt filtermateriale.

Prisen i nettbutikken er 199,90 Euro. Trekker man fra tysk moms på 19% blir det 167,98 Euro. For å finne ut hva valutakursene er til enhver tid, de valutakursene som Tollpost bruker, må man se her. De endres en gang pr uke, så sjekk hver gang du bestiller.

Kursen denne uken er 7,67.
Det vil si at prisen på filteret blir:
167,98 Euro x 7,67 = 1288 kroner for filteret.
Porto kommer i tillegg. For dette filteret, som er en ganske stor og tung eske, blir det 28,90 Euro.
167,98 EURO + 28,90 EURO = 196,88 EURO

196, 88 Euro x 7,67 = 1510,- norske kr

Dette er altså grunnlagssummen som du skal betale moms av til Norge.

25 % norsk moms, pluss et gebyr til tollpost som jeg mener å huske er ca 80 kroner.

1510 kroner + 25% = 1887 kroner + gebyret 80 kr= 1967 kr

Det samme filteret, altså en pakkepris som inkluderer filtermedier til en verdi av flere hundre kr, finner vi hos norske Webzoo. Der koster det 2314 kroner.

Du sparer altså ca 350 kroner.

Hvis jeg har holdt tunga rett i munnen og har fått med meg alt når jeg skrev alt dette




Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap