Ferplast Blumodular 02

Dette filteret har blitt brukt til 90L, men siden jeg har skaffet meg et større kar på 160 lurer jeg på om det fortsatt kan brukes. Filteret går 900l i timen. Holder dette?
Bichirmon
Dette filteret har blitt brukt til 90L, men siden jeg har skaffet meg et større kar på 160 lurer jeg på om det fortsatt kan brukes. Filteret går 900l i timen. Holder dette?


Synes det høres ok ut jeg=)
Det er ikke hvor mange l/t filteret pumper som har noe å si, men størrelsen på/typen filtermasse.
Tror ikke jeg ville hatt mindre enn 2 liter filter til en 160-liter.
Stemmer at det har ett filtervolum på 0,66L. Med svamp på 20ppi, tilsvarer dette ca 4,6m2 til bakteriene.
Etter min mening, blir dette alt for lite til ett gjennomsnittlig kar i denne størrelsen.
Om jeg har med ett filter til (Fluval 2), kan det gå da? Ellers må jeg nok prøve å kjøpe meg et nytt ett. Forslag?
Vil hjelpe godt på med ett modda Fluval 2+ med tanke på den biologiske kapasiteten. Men blir det ikke i overkant med tanke på vannbevegelse?
Nå finnes det påbyggingskammer til freplasten slik at man får et kammer til med filtermatriale.

Blir det best å gå for et utvendig filter? Forslag til slags?
Kan du pakke den ferplastpumpa inn i blåfiltermatte, så kan du jo lage en slik akvarull som jeg har
Ikke lett å se det du har laget :P. Brukte du silikon til det? Hvor får man kjøpt så mye blåsvamp?
Nei, sydde det sammen med strips. Du må lese deg til hvordan det ble laget. Blåfiltermatter finnes på nettbutikker
Om jeg går for Bjarnes idé og kjører et slikt filter med en matte på 50 x 50 x 5, ville dette da dekke akvariets behov?
Bichirmon
Om jeg går for Bjarnes idé og kjører et slikt filter med en matte på 50 x 50 x 5, ville dette da dekke akvariets behov?

Dette gir om du bruker hele plata ett ett filtervolum på 12,5L.
Med groveste svamp, ender en da med ca 50m2 bakterieplass, med medium svamp på ca 88m2, og med fin svamp på ca 120m2.
Personlig foretrekker jeg mer plass enn dette.... F.eks en 2026, med sine 600m2
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap