Hjelp til CO2, pH og KH

Heisann

Da har jeg startet opp et CO2-anlegg på Bjarnes vis. Jeg fulgte sats-oppskriften som finnes på hans hjemmeside, eneste forskjellen er at jeg har ordnet med en "filtreringsflaske" på ca. en 1/2liter med vann i tillegg. Dette systemet satte jeg opp i går. Jeg har fulgt med på vannverdiene i går og idag. Flasken gir fra seg en dråpe i sekundet, og plantene har allerede begynt å gi fra seg "tråder" med bobler

Jeg har nå en KH på 5 og pH på 6.5 (fargen er nærmere 6.5 enn 7.0 iallefall, bruker tetra sine dråpetester) Har økt KH ved å tilsette natron.

Mine spørsmål:
1. Er dette for mye sats til et 160liters akvarium?
2. Hvor mye kan jeg øke KH for å få en pH på 7 før det eventuelt går utover fiskene?? Eller hva skal jeg gjøre?

Grunnen til at jeg må ha en pH på 7 er at det er ideelt til fiskene, samt at jeg skal kjøpe eplesnegler, og de må ha pH på 7. Stemmer det med eplesneglene??
Om vannverdiene dine stemmer, har du en temmelig heftig mengde Co2 i vannet
Verdiene tilsvarer 47ppm Co2, noe som er dobbelt av hva som anbefales.
Det kan være at du er "offer" for en stormgjæring her, og at Co2-en faller til mer anstendig nivå etterhvert.

Jeg ville avventet med å øke Kh til du ser om Co2-en holder seg eller ikke.
Er jo ikke helt kjekt å måtte senke den igjen til helga
Om C02-en holder seg, må du faktisk opp i en Kh på 15 for å få en nøytral Ph (7). Jeg ville derfor heller da redusert satsmengden, evt satt satsen kaldere slik at den gjærer roligere.

Og ja, det stemmer at eplesnegler bør ha over 7 i Ph
Da får jeg vente å se hva som skjer de nærmeste dagene. Hadde ikke ventet en slik start, heller det stikk motsatte men men, det virker nå iallefall... Får sette opp et lite midlertidig "kar" til sneglene hvis de kommer før det er blitt endringer til det bedre...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne L.R
Reklame for plussmedlemskap