Medisinering
Inaktiv bruker

Er det lurt å medisinere med eSHa Exit og 2000 hver gang en skifter vann, eller er det helt bak mål? For å forhindre sykdommer tenker jeg på.
Postet 25.10.07 kl 13:25
Postet 25.10.07 kl 14:23
Du kan bruke Vitaminer som EHSA Minaroll og Optima.
Postet 25.10.07 kl 14:34
Inaktiv bruker

Ok. Takker for svar.
Postet 25.10.07 kl 14:53
Postet 27.10.07 kl 14:08
Postet 27.10.07 kl 15:40
ShiramorVed innkjøp av ny fisk så er det vanlig å sette den i et karantene-kar, men hva med oss som ikke har det? Kan noe middel tilsettes i fiskeposen e.l. før fisken flytter inn? For å forebygge evt. smitte?
Det finnes desverre ikke noe som er så aggressivt at det dreper alle smittestoffer på så kort tid, uten at fiskene ender samme skjebne.
Jeg pleier derfor å:
-studere fiskene både vel og lenge i butikken. Gjerne over flere dager (nei, har ikke med sovepose i butikken)
-Avvente kjøp av nytransportert fisk i alle fall i 4-5 dager. La det som skal daue, daue unna i butikken.
-Bruker laaaaang tid på tilvenning av fiskene. Ikke uvanlig at det jeg kjøper klokka 2, ikke svømmer fritt før en gang på kvelden.
-Gir vitaminer i store mengder i starten.
-Observere fiskene tett i starten, sørge for optimale vannverdier hele veien.
-Gir rikelig med snadderfôr i starten.
Altså: sørger for en så enkel overgang, med så sterke fisk som mulig, og tvinger fiskene til å trives :p
Dette har faktisk gjort til at jeg ikke en eneste gang de senere årene har dratt med sykdom inn i karet, med ett enkelt unntak.
Unntaket var brakkvann, der jeg rett å slett ikke så signalene godt nok.
Postet 27.10.07 kl 18:35