Medisinering

Inaktiv bruker
Er det lurt å medisinere med eSHa Exit og 2000 hver gang en skifter vann, eller er det helt bak mål? For å forhindre sykdommer tenker jeg på.
Det er bak mål. Man skal ikke medisinere med mindre det er behov for det. Ellers vil sykdommer (bakterier og parasitter) kunne utvikle seg til å bli immune mot medisinene, og da har du et problem når du da virkelig får sykdom i akvariet.
Inaktiv bruker
Ok. Takker for svar.
For all del, aldri medisiner uten at det er grunn til det. Medisiner er alltid en belastning for fiskene, og det trenger en slett ikke å utsette de for.

Fisk med normalt godt stell blir skjelden sjuke, og blir de det, er det da bedre å kunne benhandle med doser som ikke er astronimiske
Jeg hiver meg på denne tråden.
Ved innkjøp av ny fisk så er det vanlig å sette den i et karantene-kar, men hva med oss som ikke har det? Kan noe middel tilsettes i fiskeposen e.l. før fisken flytter inn? For å forebygge evt. smitte?
Shiramor
Ved innkjøp av ny fisk så er det vanlig å sette den i et karantene-kar, men hva med oss som ikke har det? Kan noe middel tilsettes i fiskeposen e.l. før fisken flytter inn? For å forebygge evt. smitte?

Det finnes desverre ikke noe som er så aggressivt at det dreper alle smittestoffer på så kort tid, uten at fiskene ender samme skjebne.

Jeg pleier derfor å:
-studere fiskene både vel og lenge i butikken. Gjerne over flere dager (nei, har ikke med sovepose i butikken)
-Avvente kjøp av nytransportert fisk i alle fall i 4-5 dager. La det som skal daue, daue unna i butikken.
-Bruker laaaaang tid på tilvenning av fiskene. Ikke uvanlig at det jeg kjøper klokka 2, ikke svømmer fritt før en gang på kvelden.
-Gir vitaminer i store mengder i starten.
-Observere fiskene tett i starten, sørge for optimale vannverdier hele veien.
-Gir rikelig med snadderfôr i starten.

Altså: sørger for en så enkel overgang, med så sterke fisk som mulig, og tvinger fiskene til å trives :p
Dette har faktisk gjort til at jeg ikke en eneste gang de senere årene har dratt med sykdom inn i karet, med ett enkelt unntak.
Unntaket var brakkvann, der jeg rett å slett ikke så signalene godt nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap