Blir ikke kvitt infusorier!!

Nå har jeg mørkelagt karet i 4 dager i forrige uke, da ble det ganske ok.
Det meste forsvant, så kom det f**n meg snikende tilbake igjen nå.
Lystet står vel på ca 8-9 timer om dagen, gir ikke mye mat, har heller ingen plantenæring oppi.
SÅ, hvordan er det da mulig å bli kvitt dette dritet?
*SUR*

Fant en tråd på NA hvor det foreslås torvfiltrering. Har ingen erfaring med dette selv, men verdt et forsøk?
Kanskje det er en god ide ja, noen som har erfaring med dette her?
googlet og sjekket litt, og så det var flere som hadde fått det bort ved hjelp av Dupla Crystal, noen som har sett dette i norge?
Eneste jeg kommer på, i tillegg til det du allerde har gjort, er å skifte mer og oftere vann en periode og kanskje kutte helt ut foring noen dager. Har ikke fiskene annet alternativ spiser de kanskje infusorier

I denne tråden står det forresten at flubenol kan ha effekt, hvis man er så heldig å ha den stående i skapet da..

Hvis du prøver deg på torvfiltrering vil det ihvertfall ha effekt på vannverdiene (kh/ph) så du må kanskje se an hva fiskene du har tåler mht. lavere ph.
Nå ble jeg litt usikker her etter og ha lest litt, mulig det kan være svevealger?
Hvordan ser man forskjell på dette?
Noen som feks har prøvd JBL Clearol? Har dette noen effekt?
Fant den feks på webzoo
Ricky75
Noen som feks har prøvd JBL Clearol? Har dette noen effekt? Fant den feks på webzoo

Jeg tror heller du bør finne årsaken til infusoriene, og ikke drive brannslukking med diverse midler. De demper kanskje (om du er heldig og de faktisk virker) symptomene midlertidig, men har man ikke funnet årsaken til problemet vil det jo bare komme tilbake.

Har du kamera så du kan ta bilde av akvariet? Det er kanskje lettere da å få avklart om det er snakk om infusorier eller svevealger.

Er det lenge siden du så over filteret til dette akvariet? En forsiktig rens av det, samt å bytte ut den hvite filtervatten med en ny, kan være en god idè ved slike tilfeller.

En gang jeg hadde et skikkelig angrep av infusorier i et akvarium, bestemte jeg meg for å se over filteret til slutt. I det tilfellet var det et innvendig filter. Da jeg løsnet filteret fra sideglasset i akvariumet, datt det ut to råtne, stinkende biter av rekepellets...(fiskefòr)! Å f.... det stinket! En skikkelig rens av filteret, slamsuging og vannbytte kurerte karet.
Akvariet har nå stått i ca 2 mnd, og jeg bytter hver uke den hvite filtvatten på toppen, skifter ca 30 prosent vann en gang i uken, ikke gir for mye mat, ikke har lyst på for lenge heller....da stpr vi igjen med...?:=
i samme slengen, ser dette filteret har UV, tror dere at detter filteret er ganske bra?
http://www.krizoo.no/index.php?method=visSide&dir=266
Ricky75
i samme slengen, ser dette filteret har UV, tror dere at detter filteret er ganske bra? [URLBLOCK1]

Kan ikke si jeg har hørt om den typen med integrert UV i et vanlig filter før, men det virket faktisk veldig interessant! Kunne tenkt meg å testet ut et av dem selv....

Generelt er iallefall UV-filtrering det som aller best tar knekken på både infusorier og svevealger. Da er du kvitt det.
Da er den kjøpt og hentet!
Blir spennende og se hvordan den virker!
Skal gi en oppdatering etter noen dager.
Nå er det tilbake og fange gyppy yngel som fødes, 17 til nå...tror hun begynner å bli sliten av å føde
Har kjøpt dette filtret og ville ikke ha kjøpt det igjen. Den mekaniske filterevnen er minimal, og dette hjalp ikke på en 160 l med grått vann hos meg. Byttet ut de to sorte filtersvampene med en mye større blåsvamp, og de keramiske rørene med annet filtermatiale, så nå virker filteret son noenlunde. Med da kan du jo like godt kjøpe en meget mye rimeligere powerhead, og så kjøpe et Uv filter i tillegg for nesten samme pris. Om UV dioden har noen effekt i dette filtret vet jeg faktisk ikke, har ikke merket noe forskjell om jeg har dette filtret i et kar eller ikke...

Det som fjernet infusoriene hos meg, var et nøye renhold, slamsuging og hyppige, store vannbytte, (50-70%) daglig over noen dager. (Gjerne fordelt over to ganger pr dag). Det er som Mona sier en grunn til at du får infusorier eller svevealger, og du må fjerne årsaken.
Skulle gjerne ha funnet årsaken til hvorfor jeg har det, men har nå endevendt hele akvariet, uten å finne ut noe som helst.
Så dette skulle visst ikke være så enkelt desverre.
Nils Vollstad
Har kjøpt dette filtret og ville ikke ha kjøpt det igjen. Den mekaniske filterevnen er minimal, og dette hjalp ikke på en 160 l med grått vann hos meg. Byttet ut de to sorte filtersvampene med en mye større blåsvamp, og de keramiske rørene med annet filtermatiale, så nå virker filteret son noenlunde. Med da kan du jo like godt kjøpe en meget mye rimeligere powerhead, og så kjøpe et Uv filter i tillegg for nesten samme pris. Om UV dioden har noen effekt i dette filtret vet jeg faktisk ikke, har ikke merket noe forskjell om jeg har dette filtret i et kar eller ikke... Det som fjernet infusoriene hos meg, var et nøye renhold, slamsuging og hyppige, store vannbytte, (50-70%) daglig over noen dager. (Gjerne fordelt over to ganger pr dag). Det er som Mona sier en grunn til at du får infusorier eller svevealger, og du må fjerne årsaken.

PS: kan jeg bruke den uten at jeg bruker det luftfilteret? Synes den bråker veldig, og den har vel heller ingen spesiell effekt?
Ricky75
Skulle gjerne ha funnet årsaken til hvorfor jeg har det, men har nå endevendt hele akvariet, uten å finne ut noe som helst. Så dette skulle visst ikke være så enkelt desverre.

Jeg hadde samme problemet med et lite kar jeg hadde. Det skjedde igjen og igjen uten at jeg fant ut grunnen... Helt til jeg stod tidlig opp en morgen og fant karet badet i morgensol.. Fant ut at dette må ha vært grunnen for da jeg flyttet karet forsvant problemet. Du får se på plasseringen om det kan være grunnen hos deg og.
garantert ingen morgensol eller sol overhodet på dette karet, om ikke solen går i mellom veggen
Hvilket filter har du i karet, Richard?
Noen ganger er det rett å slett for lite filterkapasitet i forhold til belastningen som er årsaken til en evige plaga. Har selv hatt infusorier kun i kar der jeg enten har vært litt vel ivrig med fôring, eller har hatt for små filter.
Kombinasjonen av disse to, er selvsagt mer eller mindre en garanti om problemer

Jeg ville garantert forsøkt å finne årsaken, det å drive med kjemisk krigføring er noe som fort kan slå feil ut.
Torv: For å få effekt, må du gjerne bruke såpass at Ph faller ned på ett nivå der mer enn bare infusoriene kryper til køys.
Diverse giftstoffer for å gi krystallklart vann: Gift er gift. Reagerer det ene på denne, reagerer garantert andre organismer også.
Testa ut ett par slike for noen år siden, og joda, vannet ble krystallklart det. Men det ble jaggu ikke No2-testen noen dager etter....
Resultatet var altså at filteret tok helt og holdent kveld, med dertil problemer.
Og hva gav denne ubalansen i karet? Joda, svevealger.... Argh!! er en mild uttalelse fra en nordlenning i så måte

Om en ikke finner årsaken, kan ett UV-filter av bedre kvalitet være løsningen.
For å si det rett ut: jeg vil ikke ha dette Aqua-el greiene om du så kaster det etter meg. Du må alltids være en djevel til å kaste for å nå fram, men jeg vil likevel ikke ha det
Det eneste Aqua-el kan, er å lime kar
Har ett juwel filter, og jeg byttet pumpe hodet til ett som var sterkere enn det som fulgte med, du anblefalte meg en str som jeg da kjøpte, uten å huske i farten hvilken det var, men det skulle i utgangspunktet være mer enn nok.
Så, nå er det faktisk like før jeg kaster hele akvariet opp til deg Frank, selv om det er ett stykke! hehe
Tilfeldig bekjentskap
© CW038 legger egg
Reklame for plussmedlemskap