Kan fiskene mine bli utslitt?

Nå har jeg flyttet fire corydoras og noen kardinaltetra i et midlertidig 54 l. kar slik at jeg får montert innvendig bakgrunn i 112 l. Flyttet dem i går sammen med pumpa, som er ei innvendig Eheim pumpe(husker ikke nr) Tok av nederste filterhuset slik at den ble lav nok. Det ble temmelig kraftig strøm i karet og jeg tenker at de er jo fisker som kommer fra elver, men i dette karet er det ikke så mange steder å hvile seg med litt roligere vann. Et hjørne bak pumpa og under en stein.
Så hvor lenge/mye kan de like å gå der? Det tar vel noen dager før jeg får flyttet dem tilbake. Kan evt ha i ei mindre pumpe så lenge, men er det nødvendig? Bør jeg gjøre det? Hva tror dere? Fiskene liker jo litt strøm men trenger de å hvile i stillere vann?
Har du plassert filterutblåset slik at strømmen går fra kortside til kortside? I såfall kan du snu det slik at det blåser rett inn i den ene langsiden. Dette vil minske strømmen en del.
Ja, jeg vrei litt på pumpa slik at den nå blåser nesten midt på veggen. Det dempet litt, men det er fortsatt litt mye kanskje. Er noen store steiner på bunn som hjelper litt, men noen steder blåses sanden vekk slik at det blir bare parti og sandhauger. Var ikke tenkt å legge så mye krefter i innredning her siden det bare er for noen dager, men er nysgjerrig på om det blir for mye for fiskene. Blir ihvertfall friskt vann med mye oksygen av det.
Har selv mer enn en gang erfart at fiskene trekker mot stillere områder, når en øker sirkulasjonen en tanke. Dette er hos meg alltid et forbigående fenomen, de trekker fort ut i strømmen når de finner ut at den ikke er farlig

Tror de fleste akvariefisk har godt av litt ekstra mosjon, så de tar neppe skade av dette
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap