Hvordan og hva skal man se etter på fugene?

Har nettopp kjøpt meg ett eldre akvastabilt 530 liters karr. Det har stått tomt i 3 uker og selgeren garanterer at det er tett.

Har studert fugene på dette karret, de kjennes fine og myke ut, men enkelte plasser har ytterkanten på fugen løsnet fra glasset noen millimeter inn. Har dette noe å si eller bør vurdere å skifte silikonen?

Hva skal man se etter? Hvordan vurderer man at silikonen er i god stand? Har nemmelig ikke lyst på flere hundre liter med vann på gulvet.

Kan eventuelt supplere med noen bilder hvis ønskelig.
Jeg er alltid skeptisk når en finner løse fliker på fugene. Det vil her etterhvert kunne presse seg ut vann, og da har man det gående - eller vassende, alt etter hvor ille det er.

Hadde selv vurdert det slik at karet absolutt kan dra nytte av at du trimmer fugene noe, og legger på en del ny silicon.
Med trimme, mener jeg rett å slett fjerne løse deler, og den øverste hinna. Rens så med aceton, legg på ny silicon, og nyt stanken... sistnenvte selvsagt under en smule tvil
Jeg ble litt skeptisk sjøl, ja det er tett nå, men hvor lenge?

Hva mener du med den øverste hinnen? Silikonlukten kan vi godt ta over en kopp kaffe Frank...
Du kan enten fjerne "kilen" som er synlig inne i karet, eller rett å slett skrape av den øverste millimeteren eller så. Begge deler krever naturlig nok en stødig hånd, og en kvass kniv.

Det er mange som rett å slett bare fjerner den kilen som er synlig inne i karet, legger ny, og er happy leeeeeenge over tett kar.

PS: Du trenger ikke tilby meg siliconstank, dette er den jæ... lukta jeg vet :p Haaaaaater eddik-lukt :o
Liker eddik nei, kan si at jeg driver å herder meg kraftig nå... jækla belegg som ikke slipper.

Så med andre ord, jeg kutter bort silikonen i 90 grader, renser med aceton, maskerer, og legger ny fuge... Det skal jeg greie å få til...
Jeg byttet silikonen på et kar jeg kjøpte brukt. Skrapte det som er tilgjengelig inne i karet, vasket med isopropanol og la på nytt. La på i to omganger fordi jeg synes det ble litt tynt første gangen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap