Planter fra myrer

Dumt spørsmål, men så slipper eg å tenke mer på dette.

Går det an og ha Planter som man finner i bekker og vann i akvariet????
Det går sikkert ann, men det følger nok med masse bakterier og drit, så det er sikkert ikke å anbefale
Bakterier er ikke det første jeg frykter.
Svært mange av de norske artene av planter, er ikke beregnet for de temperaturer en har i akvariet.
Noen tåler det, andre ikke.
Planter fra myra er vel uansett sump-planter, og tåler neppe permanent nedsenking i akvairet.
Er litt lettere å svare konkret om du forteller hvilke planter det er snakk om
kan gå tur med hunden og hente en (for å ta bilde no.
Kommer ikke til å svare på en halv time då :P
Steffen_93
kan gå tur med hunden og hente en (for å ta bilde no. Kommer ikke til å svare på en halv time då :P

Ja, da kan det bare være det samme :p
Post når du kan, min gode venn.
Nye planter i karet
No har eg henta de og tok bare bilde før eg tokk de i karet

Bare Kødder :P Har de i en pose hær på romet.
De stod no under vann når eg tok de
De ser jo helt greie ut Ble nesten litt inspirert av dette her, har en myr i nærheten av huset mitt med masse flyteplanter, men tror det er for mye forurensing der at det ikke er så veldig lurt...
Og så er det kanskje ikke et sjakktrekk å ligge de rett ved siden av tastaturet da:P
De no tøre :P
Men setter de opp i kjelleren sånn at det kan gå i et av karene og så måle ph og stuff Se om de lever :P hehe
har no vasket de og tatt de i en pose
Ser ut som helt vanlig "tjønnaks", Potamogeton natans, dette.
Viktig at planten får ha bladene flytende i overflata, så her må du heller justere vann-nivået.
hær e bildene fra de:P
Bilde 1 i posen. Bilde 2 oven fra i det nye karet med BRRRRRRR tempratur.
Står i kjelleren
Hei, er det storavatnet du har vært og vassa i, eller?
Nei var i en Liten "elv" (om eg kan kalle det, det) oven for meg og fant de :P
Ok. Den kjenner jeg ikke til.
Hola

Jeg bor rett ved øyeren, og jeg bruker en del planter derfra, og fra myrdammen og bekken som renner ved huset.
Har prøvd en del av artene som jeg har funnet der, i et eget planteakvarium.
De fleste av de hurtigvoksende plantene har jeg fått til etter lang tilvenning til varmere vann. Disse plantene er jo vant til veldig varmt vann fra øyeren. Bor ved naturreservatet på øyeren siden av øya, og der er det jo ikke mye mer enn en meter dypt og blir fort 20-25 grader om sommeren, minst.
Spesielt det de kaller Åbbårgress funker som bare det, tror muligens det egentlig heter tjønnaks. Den vokser urimelig fort da, vi snakker noen cm om dagen til tider, men man kan bare knipe av det man ikke vil ha.
De mer bregne aktige artene er vanskelig å få til. De dør som regel vinterstid virker det som.
Har også funnet noe javamose aktige saker, som vokser ganske bra. Men det er utrolig vanskelig å putte de i et akvarium og ikke få supermye alger. Har egentlig prøvd alle mulige måter på å bli kvitt algene i de, men enten dør alt eller ikke noe liksom. Algemiddel funker ikke for da kreperer mosen og, noe som fikk meg til å tro at det kanskje er en type alge jeg snakker om hehe.
Uansett så har eg et eget norskeplanter akvarium, som jeg prøver å finne ut av hva som er kult å ha i et trope akvarium.
Nesten alle plantene jeg har hentet fra øyeren klarer seg fint, men noen vokser ikke i det hele tatt, og et par dauer når de egentlig forventer at det skal bli kaldt.
Jeg bruker åbbårgress og en type som ser ut som vanlig gress i et tropeakvarium nå, og det går fin fint.

Alle plantene du finner ute bør stå i et eget akvarium eller bøtte eller noe med mange vannbytter, så man blir kvitt basselusker og alger og sånt som kan finnes på de. På dette har jeg vært meget nøye, og har i grunn aldri fåt noen problemer i akvariumene jeg har putta de oppi.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap