Hva er no2 og no3 ??

Hva er no2 og no3 og hva burde de ca være på?
nitrit og nitrat, burde vel være på 0?
Inaktiv bruker
se akvarieordlista,her på af
Nitrat, NO3 Tredje, og siste ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet.
Planter nyttiggjør seg dette stoffet

Nitritt, NO2 Nitrogenforbindelse, som er andre ledd i nedbrytingen av
avfallsstoffer i akvariet.

Optimalt bør du ikke ha noe no2 eller no3 i akvariet da dette kan være svært giftig for fisk i store mengder.
Noen er mer fintfølende enn andre, og noen takler mye.
Nitritt (NO2) skal være på 0, nitrat (NO3) skal være på maks 25 mg/l mener jeg det var. Bruk søkefunksjonen, så finner du mange tråder om dette.
Mats Hansen
Nitrat, NO3 Tredje, og siste ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Planter nyttiggjør seg dette stoffet Nitritt, NO2 Nitrogenforbindelse, som er andre ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Optimalt bør du ikke ha noe no2 eller no3 i akvariet da dette kan være svært giftig for fisk i store mengder. Noen er mer fintfølende enn andre, og noen takler mye.

Tuusen takk for fyldig svar, men hva er 1. ledd i nedbrytingen da?
Hvis man har 0 i nitrat, vil plantene mangle et næringsstoff. Litt nitrat bør man derfor ha i et beplantet akvarium. Den bør ligge mellom 12-25 mg/l.

Nitritt derimot, er en helt annen sak. Det er svært giftig og denne verdien skal ligge på 0. Gjør den ikke det, må tiltak straks iverksettes (vannbytter) og man må finne årsaken.

Amoniakk (NH4) er også et ledd i denne nedbrytingsprosessen og er også et giftig avfallsstoff for fisk. Man bør ha et dråpetest-sett for denne vannverdien liggende også, i tillegg til nitritt- og ph-test. Alle sammen i form av dråpetester, ikke strips! (strips-tester er ubrukelige, viser upålitelige eller falske resultater)

Nitrat-test kan man også ha, men den er vanligvis ikke "livsviktig" ettersom den vannverdien ikke er giftig før den når svært høye eller ekstreme nivåer. Man kan ofte SE at nitratnivået er litt høyt, for da kommer det gjerne masse algevekst
Tusen takk alle sammen, Nå har jeg skjønt det
jeg klarer liksom ikke å lære meg dette, No2 er nitrit? og det kan man ha en tøddel av? mens No3 er nitrat og det vil man ikke ha i det hele tatt, sant?

Jeg har nemlig fått meg en kobbel med sebraciklide unger og de skal sammen med mor og far over i et større akvarium. Jeg har målt, riktignok med JBL strips, som viser no3 på ca 5 mens no2 er på 2.
Jeg tør liksom ikke flytte de nå, siden jeg har så masse no2.
det som gjør meg s usikker på dette greiene er skalaene på no2 og no3 på boksen. no2 er nemlig oppgitt i 0-0,5-2-5-10 mens no3 som jeg tror man ikke vil ha er oppgitt i 0-10-25-50-100-250. Men er det sånn jeg tror det er burde jo skalaene vært omvendt. For man kan jo ha opp til 25 no2 så den skalaen kan jo være litt grov, men man vil jo ikke ha noe no3 så den skalaen bør jo være fin!?
Er jeg helt på jordet igjen?

Og ja jeg har bestilt dråpetester som anbefalt av Frank A i den kjemi artikkelen! Men det kommer vel ikke før til uka :/
Aayla Secura
jeg klarer liksom ikke å lære meg dette, No2 er nitrit? og det kan man ha en tøddel av? mens No3 er nitrat og det vil man ikke ha i det hele tatt, sant?

Har lært det litt nå, du skal ikke ha over 3 i nitrit da må du skifte 20-40% vann hver dag til det har gått ned til 1 ca.. og nitrat bør du holde på 0
Omvendt: Nitritt (NO2), skal man ikke ha noe av i akvariet. Det er svært giftig for fiskene.
Nitrat (NO3) unngår man aldri helt. At man har nitrat i akvariet, viser faktisk at filteret fungerer, ettersom nitritt blir brutt ned til nitrat i filteret. Planter nyttiggjør seg nitrat, og vil fjerne noe av dette fra vannet. Det resterende må fjernes ved vannbytter (nitrat er også giftig for fisk, men på langt nær så giftig som nitritt og ammoniakk - det er først i høyere doser at det blir skadelig for fisken).
Ok, Kommer nok til og blande no2 og no3 myee xD
Aayla Secura

Omvendt! Nitritt er giftig selv i små, små mengder. Den skal være 0 i et akvarium.

Nitrat er ok opp til et visst nivå (12-25 mg/l), og litt nitrat vil man ha i et beplantet akvarium. Dersom man ikke har nitrat, eller den rett og slett er for lav, får man faktisk ofte algeproblemer Det høres rart ut, men det er fordi balansen ("Maktkampen") mellom alger og planter blir skjev. Planter trenger en viss mengde nitrat for å vokse, og skranter om de ikke får det. Da tar algene over, for de klarer seg med langt mindre enn plantene, og benytter da sjansen når plantene sturer og invaderer karet.

På samme vis kan det bli algeproblemer av for høy nitrat-verdi. Da blir det så mye næring, at plantene ikke greier å bruke opp alt og det blir mye til overs. Da er det nok til algene også, og de får fotfeste og sprer seg.

En gyllen middelvei er altså det man streber etter mht NITRAT-verdiene.

mona o
[QUOTE=Aayla Secura]jeg klarer liksom ikke å lære meg dette, No2 er nitrit? og det kan man ha en tøddel av? mens No3 er nitrat og det vil man ikke ha i det hele tatt, sant?

Omvendt! Nitritt er giftig selv i små, små mengder. Den skal være 0 i et akvarium.

Nitrat er ok opp til et visst nivå (12-25 mg/l), men litt nitrat vil man ha i et beplantet akvarium. Dersom man ikke har nitrat, eller den rett og slett er for lav, får man faktisk algeproblemer Det er fordi balansen ("Maktkampen") mellom alger og planter blir skjev. Planter trenger en viss mengde nitrat for å vokse, og skranter om de ikke får det. Da tar algene over, for de klarer seg med langt mindre enn plantene, og benytter da sjansen når plantene sturer og invaderer karet.

NÅ begynner det og gå i surr i hodet mitt her :P kanskje jeg bare skal lære meg hva no2 og no3 bør være på så kan jeg bare ta sånne tester.. vet noen det?
Glem den kjemiske formelen Husk navnene og hvilken av dem som er giftig og farlig, og hvilken som ikke er det

En enkel huskeregel som rimer, og pugg den, så husker du det

Nitritt er no dritt

Nitrat er plantemat
mona o
Glem den kjemiske formelen:-) Husk navnene og hvilken av dem som er giftig og farlig, og hvilken som ikke er det:-) En enkel huskeregel som rimer, og pugg den, så husker du det:) [B]Nitritt er no dritt[/B] [B]Nitrat er plantemat[/B]

Den var nice! Elsker deg Mona!
mona o
[B]Nitritt er no dritt[/B] [B]Nitrat er plantemat[/B]

Hehe, den var ikke dum du!
i see, jeg har bytta litt over 50% vann i tanken og no2 som er nitritt? har gått ned til ca 1.
Er dette fortsatt farlig? Bør jeg vente til i morgen før jeg bytter noe mer eller bør jeg bare fortsette å bytte litt til?
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap