Kalkflekker

Skulle nesten ha startet en egen tråd for 530 literen som jeg anskaffet i dag.

Dette er som nevnt tidligere enn eldre godt brukt Akvastabil, driver nå å rengjøre karret. Virker på meg som at det ikke har vært fyllt helt opp, dermed har det blitt ett slags hvitt belegg på insiden, jeg tror det er kalkflekker.

Hva skal til for å få dette bort? Har prøvd litt diverse remedier på ett lite område for å se om det går bort, men ikke f... Må jeg over på noe etsende for å få fjernet dette?

Har samme på lysarmaturet, ser mere ut som korrosjonsflekker, finnes det noe lurt å bruke her?
Jeg bruker eddik på kalkflekker. Har litt eddik på en svamp, gnir det inn og skyller av med rent vann. Bruker dette på reflektorene mine også. De er nå over to år gamle og ser helt nye ut

Korrosjon derimot, vet jeg ikke noe middel som kan ta.
takk for tips, skal prøve det ut...
BioClean
Her er en produktomtale av JBL BioClean. Har ikke prøvd det selv, men har tenkt å kjøpe det. Kanskje det kan hjelpe?
BioClean
Prøvde eddik på ett lite område, men så snart flekken tørket var det hvite belegget tilbake igjen.

Leste om Bioclean tidligere idag, forsto det slik at dette er ett alkaholbasert produkt, prøvde rødsprit på belegget men det sitter fremdeles, så jeg har mine tvil på at det hjelper.
Om ikke eddik løser opp kalklaget, trenger du rett å slett en sterkere syre Det er syra i eddiken som løser opp kalken, rett å slett.
Er det 5 eller 35% du har brukt? Har selv mindre god hjelp med den milde varianten.
Bioclean er faktisk ganse effektiv på dette, at den er alko-bassert betyr ikke at andre alkoholer er like effektive. Det er rett å slett sammensettingen som funker - som med alt som er alkohol-holdig :p

Om metallet i armaturet er korrodert, er det ingen ting ut over sliping som fjerner dette. Husk da at metallet er ekstra sårbart, og bør behandles med ett egnet overflatemiddel for å hindre videre eksponering fra det våte element.
35% eddik er det jeg bruker... Siste desperate forsøk tok jeg en bomullsdott, dynka i eddik og smurte over områdene og lot det tørke inn før jeg skrubba over med svamp. Ikke f...

Tror jeg kaster inn håndkleet, fant en del riper i glasset så jeg greier ikke å få det til å se nytt ut uansett, når jeg fyller det med vann vil det ikke vises så mye som det gjør nå som det er tomt og tørt.

Lurer på om jeg skal by karret en Oppoverbakke Gabrielsen, funker på meg i hvertfall...
Har du forsøkt å skrape det bort med et nytt og sylskarpt barberblad?

Ellers:
Når du skal skrubbe vekk ting på akvarieglass, har jeg funnet ut at hvit filtervatt er det beste Fukt filtervatten med varmt vann og skrubb i vei. Eventuelt kan du prøve med sitron også.

Jeg har JBL Bioclean, men..eh... jeg vet ikke helt. Den har ingen mirakelvirkning akkurat. Jeg synes det går like greit med varmt vann og filtervatt-gnikking, jeg, når jeg skal rengjøre akvarieglass.
Har ikke prøvd barberblad, har ikke det tilgjengelig akkurat nå. Men vi har en skrape som vi bruker på den keramiske toppen på komfyren, kan gjøre ett forsøk med den, eller ta ett nytt Mach 3 blad...

Skal teste ut filtervatten og sitron...
Testet ut skrapa, den har jo ett barberblad i fronten, men den har null effekt???

Er det glasset som er nedmattet? Blir jo klart når det fuktig...?

Skal knipse ett bilde av elendigheten senere, har kameraet på lading.
Her kan dere se ett bilde av galskapen.
Sitronen, jeg smurte på belegget og lot det bare stå. Og når jeg kom tilbake ett par timer senere, belegget var borte... Fantastisk. Skyllte over med vann for og belegget kom tilbake...

Avfettingsmiddel? Gir snart opp å få det fjernet.
Kan ikke se for meg at avfetting har noen effekt, når ikke de metoder du har prøvd har hatt det.
Husk at det aller meste, om ikke alle, avfettingsmidler er bassert på en lang rekke kjemikalier, slett ikke alle disse er lett å fjerne igjen, og kan da skape hodebry.

Så lenge ikke dette matte feltet har noen visuell effekt når karet er fylt, ville jeg ikke brydd meg nevneverdig
Jeg vil ikke oppfordre noen til å bruke såpe i et kar, men ved forsiktig bruk og grundig spyling etterpå kan dette prøves kanskje. Gjorde det selv på et kar for noen år siden og det gikk fint med fiskene etterpå. Brukte dusjen og varmvann for å få vekk såpa og tørket godt etterpå.
Spesielt mikrofiberklut har jeg tro på. Du kan prøve bare det først. Vil du bruke et middel så ta det på kluten og ikke spray i karet.
Hentet fra siden
Plusstid:
"Bruk en universalspray for å få et blankt og smussfritt speil. Da blir det enklere å ta på kontaktlinser, barbere seg og sminke seg. Universalsprayen egner seg også for kraner og andre blanke flater. Tørk av med en vanlig mikrofiberklut. Denne har god absorberingsevne og tar bort kalk og smuss. For et ekstra blankt resultat kan du avslutningsvis pusse over med en tørr mikrofiberklut".
Den sprayen det er snakk om her er beregnet på baderom og fjerner kalk.
Alt det jeg har prøvd burde ha fjernet kalken, tror ikke dette forsvinner med mindre jeg bruker veldig sterke kjemikalier, og det er jeg ikke noe glad i.

Tror jeg gir f... Baksiden er værst, når jeg får vann i karret så vil ikke dette belegget bli så synlig. Greier aldri å få dette karret til å se nytt ut igjen, så jeg må bare ta det som det er.

Uansett, takk for tips alle sammen.
Hadde noen slike "merker" på 660 L min før jeg fylte den(og når jeg bytter mye vann), men når karret er fylt så ser jeg ikke disse "kalk"flekkene som dere kaller dem.
Da tror jeg heller jeg ville prøvd kombinasjonen eddik og microfiberklut, Shiramor. Det burde gjøre susen. Men hold eddikken vekk fra fugene, den kan etsepå siliconen.
Det opplevde jeg en gang jeg skulle reingjøre et gammelt kar jeg fikk i hus.
Tilfeldig bekjentskap
© Cafebreak
Reklame for plussmedlemskap