scalere. finnes det små varianter av dem?

i dyrebutikken i dag så så jeg scalere8skrevet feil???) som var ca 3-4 cm, også begynte jeg å lure på om det finnes små scalere eller bare de som blir så alt for store.
De du så var nok yngel. Pterophyllum leopoldi ligner veldig på scalarer men blir kun 7 cm. Noe mindre får du dem ikke i. Dessverre er denne typen vanskelig å få tak på, og ofte ender man opp med vanlige scalarer istedenfor.
Judosola
De du så var nok yngel. [URLBLOCK1] ligner veldig på scalarer men blir kun 7 cm. Noe mindre får du dem ikke i. Dessverre er denne typen vanskelig å få tak på, og ofte ender man opp med vanlige scalarer istedenfor.

De blir større enn det også såvidt jeg har lest. Men litt mindre enn de vanlige kan bli ihvertfall. Likevel ikke så veldig liten.
I fiskebasen står det 7 cm, men om de blir større enn dette eller ikke skal jeg ikke krangle på. Har aldri vært borti disse annet enn gjennom forumet her.
At du så små scalarer, betyr nok bare at det var yngel, og ikke voksne fisk

Det er helt vanlig at dyrebutikkene selger veldig unge scalarer. Og da er de naturligvis små enda
Akkurat som du selv, naits. Ikke så stor enda, du heller, men større vil du bli

Dyrebutikkene får som oftest inn scalarer som er veldig små siden de bare er noen uker gamle. Så fort grossistene mener scalarene er gamle nok til å tåle å shippes avgårde, så sendes de. Stresset ved pakking og sending lang vei kan være tøft for yngel, men så fort oppdretterne tror at de er sterke nok, så selges de.

Judosola
I fiskebasen står det 7 cm, men om de blir større enn dette eller ikke skal jeg ikke krangle på. Har aldri vært borti disse annet enn gjennom forumet her.

Ser det nå, 11-12cm ifølge Amerikanske kilder, men vet ikke noe supersikkert jeg heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap