Akvadilla...

Begynte å skrive en del om oppstarten av malawi karet mitt under akvariesiden, men fant etter hvert ut at det kanskje ville være bedre å starte min egen lille blogg i stedet (blir så mye på akvariet til slutt, for jeg har bare fått heeeeeeeeelt dilla!!).

Kopierer inn det jeg har skrevet hittils:

21.10.07
Skal hente karet nå på mandag (22.10.).
Skal sette det opp som et malawikar, og regner med å ha fiskene på plass om rundt to uker. Dette er første gang jeg har et "større" akvarium, og også første runde med malawi, så jeg gleder meg voldsomt!

24.10.07
Nå er karet på plass på kjøkkenet (sånn går det når man pusser opp..), og er i innkjøringsfasen. Var på TAM Alna i går og fikk kjøpt det siste jeg manglet; litt kalkstein og en utrolig tøff plante (Crinum calamistratum). Bestilte også diffuser til pumpa (Eheim 2252), siden det mangla. Har også fylt opp med sand og islandsk vulkanstein, pluss en mangrove rot. Kommer sikkert til å ommøblere litt, evt ha i litt mer lavastein etter hvert, men det er i alle fall et ok utgangspunkt. Vet at jeg bryter litt med biotopen ved å ha i en mangrove rot, men.. Menmen!
Putta også oppi noen sandsnegler som kan jobbe litt i bunnsubstratet..
Nå har jeg lagt inn annonse med ønske om å kjøpe malawi, så da får jeg se om det er noen som tar kontakt, og som har noe å selge som faller i smak...

26.10.07
Nå har jeg fått holdt av fisk jeg skal ha i karet! Jippi!! LITT happy, da..
Det blir 10 demasoni, 9 hongi og 3 golden. Æ glææææær mæ!! ...så nå blir tålmodigheten virkelig satt på prøve.. Drar nok i butikken og skaffer et par golden til etter hvert...


Og så fortsetter jeg litt med dagen i dag..
I dag, den 27.10.07, dro jeg en tur til Strömstad på Akvariebutiken. Hadde aldri vært der før, selv om jeg har vært i Strömstad utallige ganger, i og med at jeg har bodd veldig nær svenskegrensa hele mitt liv. Uansett.. Hadde lest at flere her inne hadde vært der, så da måtte jeg jo ta meg en tur..
Virker som om svenskene driver mer med saltvann enn hva vi nordmenn gjør.. De hadde en veldig stor saltvannsavdeling hvis man sammenligner med de fleste norske akvariebutikker (med unntak av TAM Alna). Karene deres var ikke veldig imponerende i seg selv (grumsete og fulle av alger), men prisen på fisk og planter var bra.
Når det gjelder utstyr tror jeg prisene lå sånn ca. på samme nivå som Webzoo og Aquamanias.

Kjøpte en KH/GH dråpetest der fra Nutrafin. Var også ute etter pH dråper, men det hadde de ikke inne. Jeg HAR bestilt den derre Tetra kofferten med alle testene i på nettet, men har ikke tålmodighet til å vente på at den kommer... MÅ jo ha vannet i 200 literen klart til neste søndag, for da kommer de første fiskene oppi (tre hongi og tre golden). De skal bli med meg hjem til Ås fra Halden og Sarpsborg. Uka etter vil det komme inn tre andre hongier og ti demasonier fra Oppegård.. Wiiiiiiii...
Var også innom MaxiMat på Nordby og kjøpte natron, som jeg har lest skal hjelpe til med å heve pH'en, noe jeg er riiiimelig sikker på at jeg må.
På mandag bærer det av sted til Ski Storsenter og Panduro, hvor jeg skal kjøpe gips.. For å gjøre vannet hardere, som dere sikkert alle visste.

Er så UTROLIG glad for å ha forumet her! For bare noen dager siden, hadde jeg ikke snøring på dette natron- og gips-greiene. Er jo bare genialt! Så tusen takk til alle som har peiling, og som deler med seg av kunnskapen sin!

Nå skal jeg gi meg for i dag..

Kommer tilbake med mer.......

Mvh Siv.
Ikke for å drepe gleden men jeg tror du vil finne raskt ut at det blir litt "overbefolket" i karet med så mye fisk. Jeg gikk på samme smellen selv med 25 Malawifisk i en 350 liter. Heldigvis fikk jeg bytte inn litt fisk. Det var mildt sagt "krig" i karet med hanner som ville ha "råderett". Tror jeg ville kuttet ned til 2 typer fisk og ikke hatt mer enn 3/4 av hver sort. 1 hann og 2/3 hoer av hver. Demasonien bør ha et kar på min 250 liter så en gruppe på 10 alene av denne fisketypen ville blitt for mye i karet. Sorry.. men det er kanskje greit å vite før fiskene kommer i karet.
Hei.

Spennende prosjekt!
Må si meg enig med Sove, tror det er litt for mye i forhold til størrelsen på karet ditt. Vil også understreke at hongi og golden kan krysses, så ville kanskje droppa å ha de sammen også.

Mvh Henrik
Takk for tipsene!
Heihei, og takk for tips!
Har tenkt samme tanken selv i forhold til antall. Heldigvis er demasonien bare yngel/ungfisk ennå, så den skal komme over i et annet kar etter hvert (må bare skaffe meg det først...). Driver og snuser på et 400 liters møbelkar, så vi får se hvordan det blir med dét.. Hvis det blir noe av, er i hvert fall planen å flytte demasoniene og golden over dit. Det høres nok ut som en bedre plan enn den jeg driver med i disse tider.

Gleder meg veldig til å starte opp med malawi, men kan jo ikke så mye, så jeg er veldig takknemlig for at dere kommer med konstruktive råd! Takk for det! (...har lest andre personlige tråder hvor folk blir ekstremt fornærmet hvis andre hinter om at det de driver med kanskje ikke er så veldig lurt... men der er ikke jeg!)

Fortsett å sende inn tips og råd!

Mvh Siv.
420 liter - vil haaaa!
Driver nå og forhandler med en fyr om et 420 liters Rubin møbelakvarium. Ser ut til at jeg kan få det råbillig, eneste problemet er at det er laaaangt unna (50 mil tur-retur), og bilen min, en Skôda fabia, er litt vel liten til å få med seg alt på en tur. Samboer har stor bil, men den har bare 40 mil igjen til service... Så nå driver han og forhører seg rundt omkring.. Håper vi klarer å få til en løsning!!!
Er rimelig gira nå..
Sitter EGENTLIG og forbereder konferansetimer med mine 14 elever, men tankene er merkelig nok et helt annet sted nå...... Hva er mest spennende - kartleggingsprøver i matematikk, eller 420 liter ren fryd og gammen..?!

Venter i spenning, og kommer med tilbakemelding så snart det skjer noe...

~Siv~
Jaaaaaaaa!!
Nå er dealen i boks, har ordna meg større bil til helga. Så da reiser jeg ivei til Sverige og henter det nye karet. Blir en del timer i bilen, men det er det jaggu verdt... Håper jeg får med søster på turen da, ellers så får jeg heller fylle opp kjøleboksen med noe snadder og raske med meg litt godmusikk... Snakk om at jeg gleder meg!!! ))

420 liter, 1 1/2 år gammelt, så å si strøkent, innvendig BTN bakgrunn.. Dette blir flott for malawiene mine!!! DA er det i hvert fall ikke noe å si om størrelsen på karet! Må handle inn litt mer lava- og kalkstein da.. Kanskje noen vil selge brukt? Får se hva det blir til..

Dette blir jaggu fine greier!!

Nå er snart 200-literen ferdig innkjørt også. Må bare komme meg på Panduro og kjøpe litt gips for å få opp GH'n en smule.. På søndag flytter de første beboerne inn, tre golden og tre hongi. Vet at det er fare for krysning, men det er ikke så innmari farlig for min egen del. Så lenge fiskene ikke blir syke og svake av det, så er det ok (blir nok skilt når jeg får kjørt inn 420-litern).

Gleder meg sinnssykt til fortsettelsen på dette malawi-eventyret (som blir mye større enn jeg i utgangspunktet hadde planlagt.......)!

~Siv~

Hei

Flott med det tilbudet da, blir sikkert en artig tur i tillegg!

Mvh Henrik
Tøft. Gratulerer med nytt kar. PS! Litersyken pleier å ta noe mer plass enn man hadde tenkt.... God tur!
I går var jeg og søster i Borås og hentet det nye karet! Det var jaggu verdt å kjøre totalt 60 mil for, altså (kall meg gjerne gal..) - det så jo helt nytt ut!
Er VELDIG fornøyd nå, ja, og venter bare på at sambo skal komme hjem fra Riga og hjelpe meg å bære det opp fra bilen.

Jeg hentet også tre golden till 200 literen min i går. Moro å endelig ha litt liv der inne! Foreløpig er det bare de pluss en pleco som går der, men skal snart ivei og hente mer fisk. De får bo der så lenge til jeg får opp det nye karet.

Har et lite dillemma.. Vi driver og pusser opp, og har ikke tatt stua ennå.. Vet ikke hvor lenge det blir til vi starter der, og det blir jo tungvint å flytte 420 literen (derfor 200'n står på kjøkkenet).. Så jeg lurer på om jeg skal drøye å starte det opp... På den annen side, så er jeg jo så "verpesjuk" når det gjelder det karet, at jeg nesten ikke kan vente med å få det ut av bilen... Er jo ille surt å ikke starte det opp når man HAR karet, da... Hmmm... Me får sjå.. Blir nok til at jeg starter opp, tenker jeg.. Men må nok samråde litt med min kjære..

Uansett så er jeg happy happy nå! Er fortsatt på utkikk etter flere golden, da, så hvis det er noen som leser dette som har, så ta gjerne kontakt!

~Siv~
Mer fisk! ...og kanskje noe annet på gang..?
Tok meg en tur til Oppegård og hentet litt mer fisk i går, jeg, etter at jeg hadde skrevet det forrige innlegget. Der hentet jeg seks hongi på str. ca. 4 cm og 10 demasoni på ca. 2 cm. Øyemåla mine er så som så, men tror ikke det er så altfor gæli..

MEN!
Jeg lurer på om det begynner å skje ting!!!
Tror faktisk at den ene golden hunnen tygger... Hun har blitt annerledes i munnpartiet, liksom fått kinn-/hakeposer, hvis jeg kan kalle det dét.. og hun tygger, akkurat som om hun skulle ha en fôrstick i munnen (men er lenge siden jeg matet nå, og da tror jeg egentlig ikke hun spiste noe). I tillegg har hun trukket seg tilbake (stort sett) i steinformasjonen, helst mellom bakglasset og steinen. Det kan godt være min innbilning (mest sannsynlig..), men uansett så er det spennende!

Skal skrive inn en tråd på forumet og legge ved et par bilder (legger de inn her også), for å høre hva folk tenker og tror..

~Siv~
Supersiv
Har et lite dillemma.. Vi driver og pusser opp, og har ikke tatt stua ennå.. Vet ikke hvor lenge det blir til vi starter der, og det blir jo tungvint å flytte 420 literen (derfor 200'n står på kjøkkenet).. ~Siv~


Gratulerer med nytt kar. Sikkert flere enn meg som har kjent den oppstartkriblingen du sliter med nå. Du får pusse opp akkurat den veggen hvor akvariet skal stå...
Hehe, det hadde jo vært kjekt hvis det var mulig... Men skal bytte gulv og hele sullamitten, så da blir det verre... Men tror nok at jeg kommer til å sette det opp, ja... Får heller "angre" på det når tiden kommer og jeg må ta det ned igjen...
Er nok tygging på gang..
Nå har jeg fått en del tilbakemeldinger på tråden jeg la inn i forumet. De som har skrevet inn, er ganske så sikre på at hunnen min tygger. Så DET kan jo bli spennende!
Håper bare jeg er her når hun spytter, så jeg får fanget opp ynglelen.. Ordner seg nok. Veldig spennende er det i hvert fall!!

Siv.
Hvordan går det?
Tygger ho fortsatt?
Jeg er litt usikker... Syns ikke ho har like store kinn og dobbelthake lenger, men hun er fremdeles forsiktig med maten og gjemmer seg i steinformasjonen.. Men hun burde kanskje hatt større munn nå enn før..? Har aldri drivi med malawi før, jeg, vettu, så det er litt vanskelig å si... Jeg bare venter og ser om det skjer noe, jeg...

~Siv~
hei.

hmmm...klarer du å få lagt ut noen nye bilder da?

H
Skal prøve å få tatt noen over helga når jeg kommer hjem igjen..

~Siv~
Hmm.. Vanskelig å få tatt bilde av ei som bare gjemmer seg, gitt.. Og når ho kommer fram, har jeg selvfølgelig ikke kameraet klart.. Typisk!
Jaja!
Har likevel blitt ganske sikker på at hun fortsatt tygger. Ser dobbelthaken igjen, mer enn før helga, og hun har blitt tynnere. Håper virkelig det blir noe av dette, asså, det hadde vært supergøy!

I dag har jeg også fått satt på diffusor på pumpa. Den manglet når jeg kjøpte karet, så jeg har fått bestilt den på TAM Alna (flott butikk, forresten - nå har de mye malawi inne!). Så nå blir det bedre med oksygen i karet.

~Siv~
Mer golden :)
I går kveld var jeg en tur innom Knutiano og hentet fire nye golden på vei hjem til Ås. Blir bra å få inn noen flere mannfolk i karet, for jeg syns han herser litt med damene, spesielt med ho som ikke tygger (ho andre gjemmer seg jo bare i steinrøysa). Golden er jo bare helt fantastisk vakre, syns jeg!

Nå er det vel igjen ca. en uke før hunnen skal spytte, blir spennende! Håper jeg får fanga ho opp før det skjer..

Skal prøve å få tatt noen flere bilder som jeg skal legge inn under akvariet (Akvastabil 200l).

Driver også og planlegger et storinnkjøp på webzoo, bare lønninga kommer. Da skal jeg handle inn utvendig pumpe (eheim) og litt annet snadder.. Blir vel litt dyrt er jeg redd, men får se på det som en julegave til meg selv (hehe..).. Har fått litt sponsing av søster i kombi bursdags- og julegave, da - innmarig kjekt både for henne og meg...

~Siv~
Wæhææææææh!! :)
Hihi, nå har jeg akkurat flyttet over den tyggende golden-hunnen over i et fødekar. Er så usikker på når ho vil spytte, så ville være på den sikre siden..

Fikk se noe UTROLIG festlig etter at hun var på plass:
Når hunnen gaper, kikker yngelen ut på meg gjennom munnåpningen hennes! Et fantastisk syn! Fikk helt latterkula og hylte høyt, jeg (sambo trodde jeg hadde tørna..)! Moro..

~Siv~
Tilfeldig bekjentskap
© Bernt René Voss Grimm
Reklame for plussmedlemskap