Lav KH hva gjør jeg

Hei!

Jeg sitter og leser om dette med KH og blir liksom ikke helt klok, må komme med mitt eksempel og høre om noen kan forklare det.

Mitt 240l har når vært i drift siden juli, PH har vært ganske stabil hele veien 6,5-7. GH er på ca 4-6 (her må jeg tilsette pulver ved hvert vannskift da jeg har veldig bløtt vann). KH startet på å være 2 nå er den 0-1 (testen blir gult ved første dråpe). KH har vært på 0-1 de siste månedene, men PH har vært stabil så jeg har ikke bekymret meg alt for mye.
Men jeg leser nå at man bør ha KH for å unngå at PH svinger voldsomt. Og når du øker KH så øker du PH. Jeg vil ikke øke min PH da ting fungerer fint slik det er.

Skal jeg bare la det være med dette og håpe PH ikke vil begynne å svinge. Eller bør jeg gjøre noen grep, i så fall hvilke? Skulle jo gjerne hatt litt buffer...ja takk begge deler hehe

Håper på svar selv om det var blitt skrevet mye om dette før
Så lenge ph er ok og stabil ville jeg ikke hengt meg for mye opp i kh...
Du har samme kranvann som veldig mange har i norske vannkraner; lav kH og lav gH.

Har akkurat det samme her jeg bor, og jeg må tilstå at det er utrolig sjelden jeg gjør noenting med det. Jeg endrer ikke kH og ikke gH.
Det er ikke bare fordi det blir for mye plunder med tilsetninger av ditt og datt, men også fordi fiskene jeg holder kommer fra Amazonas. De er genetisk tilpasset vann og miljø med surt og mykt vann.

Selvsagt er jeg klar over dette med pH og risiko for at ph vil synke uten at jeg vet det, og kanskje brått også, men hittil har jeg ikke hatt noen kriser på grunn av dette. Stort sett ligger ph stabilt der den skal være, for med en stabil fiskebestand, jevn fòring, stabile rutiner mht rengjøring og vannbytter osv. da holder vannverdiene seg stort sett stabile også. Det går bra her
Men brå endringer, f.eks. ved å sette inn en haug nye fisk i et kar, kan føre til at balansen forrykkes.

Det eneste var vel i et reke-kar med kirsebærreker for et par år siden, da døde alle rekene for ph var ramlet ned på fem-tallet. Ooops. Men det var i en 19 liter, og i så små kar skjer alle forandringer veldig voldsomt da det er vanskeligere å holde vannverdier stabile i så liten vannmasse.

De gangene jeg justerer litt på kH, er det gjerne i akvarier med mange fisk. Mange fisk fører til økt mengde avføring og fiske-urin, som under nedbrytelsesprosessen vil virke som en syre som senker ph.
Når jeg da må buffre vannet litt, bruker jeg flytende KH+ fra flaske, og doserer middelet med pipette som har målestreker på. Dette er mye, mye enklere, mer nøyaktig og bedre å dosere enn det forhatte pulveret (jeg kan ikke fordra pulvere!). Pulver er umulig å dosere helt likt fra gang til gang og et mas å måtte røre og blande ut.

Etterhvert som du lærer fiskene å kjenne og blir mer dreven som akvarist, vil du se på fiskene så fort det er noe som ikke helt stemmer. De viser det med en gang om de sliter med noe. F.eks. kan et brått ph-dropp gjøre at de "peser" litt, at de puster noe fortere enn normalt. Andre ganger reagerer de ikke på noen synlig måte, da har antagelig ph-senkningen gått veldig gradvis og fiskene venner seg sakte til det.

PS!
Hva slags fisker har du? Det kan hende du ikke behøver å styre med oppjustering av gH, du også. Svært mange akvariefisk kommer fra områder i naturen der disse verdiene er lave, så hvorfor skal vi da heve dem i akvarier?
En del levendefødere, som guppy, molly og sverddragere, setter imidlertid ofte pris på litt høyere gH enn f.eks. tetraer gjør.
Takk for fint svar, tenker sånn jeg og. Har aldri hørt om flytende KH, hørtes bedre ut enn pulver ja, jeg synes også det er noe herk hehe. Men det hjelper jo lite å tilsette dette da jeg egentlig ikke vil øke PH noe særlig:/ Men i rekekaret er jo dette en super idè. Jeg har samme dårlige KH der og de kan jo godt ha litt høyere PH. Er bare et lite kar på ca 15 l så det kan det fort skje ting ja.

Ang fisk i mitt selskapskar så har vel jeg begynt slik som mange starter. Jeg har tatt imot endel fisk som blir gitt bort samt kjøpte kar med fisk så jeg har mye forskjellig. Men etter at jeg ble ga bort scalaren min så er det mye mer harmoni, men unntak at det stadig reduseres i antall små fisk (tror det er sebracikliden sin feil...)

Jeg skal forsøke å ramse opp etter beste evne. Må samtidig nevne at det nå er inntaksstopp hos meg, har kanskje litt mange her akkurat nå (men med unntak av at noen blir spist så er det ganske stabilt her). Etterhvert som det skjer naturlige avganger skal jeg kjøpe flere fisker av de typene som liker å være flere. Nå veit jeg hvilke fisker jeg digger og vil satse på fremover

Jeg har i en 240l med mye gjemmeplasser (planter, huler og nøtter):
5 ancistrus 2 av de er babyer og skal snart flyttes på. De andre er 2 hunner og en hann i håp om å trigge de litt til lek
1 gibbiceps
1 knurremalle
2 metallpansermaller
5 prakbotiar
7 skjørtetetra
6 sverddragere
2 sajica ciklider
2 sebraciklide
1 SAE
1 gurami
2 coryer
2 sitrontetra?

Ja veit det er mange, men skifter vann to ganger i uka nå og slammer hver gang Phuh. Sverddragerne og glasstetraene blir stadig færre.

Hva synes du, er det ikke greit å beholde PH på ca 6,5-7? Ser at jeg trygt kan ha den på 7,+ og, men har lest at over 7 så får man ammoniakk og dette er meget giftig. Under 7 får man ammonium og dette er mindre giftig. Er det ikke greit å hode seg litt under 7 når alle fiskene har det innenfor skalaen sin?

Ønsker erfaring på dette da mitt ønske er at fiskene skal ha det best mulig.
Tips: Syntes man pulver er noe herk, veier en opp f.eks 50g av det som skal i vannet, og rister dette ut i en halvliter vann.
Hver ml av dette vannet vil da inneholde 0,1g av det en tilsetter Enkelt, og nøyaktig.
åååå...det va lurt,det hadde eg ikkje tænkt på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap