Gul Gurami syk eller ?

Hei min kjære gurami har fått ett stort hull på kroppen på nedsiden av gjellene ikke så lett å forklare men håper på et svar på hva det er og om det er smittsom overfor de andre guramiene jeg har. Hullet eller såret er vel kankje 2 mm i omkrets .
Bilde
Nei dessverre har jeg ikke noe bilde ennå er litt usikker hvordan en laster bilder til forumet eller andre sider
Er det på gjellelokket eller ved siden av? Hva slags andre fisker har du i samme kar? Ser det ut som sår, eller belegg, soppaktig????
svar
Nei det ser ut som et stort hull (sår) og det er bare den ene og eldste 6 år som har dette , de andre fiskene har ikke noe . Fiskene er 5 scalare og 5 gurami noen maller
gurami
Hei igjen . i dag ser jeg at hullet eller såret er blitt større .den sitter ved siden av fremre finne , fiskene svømmer rundt og spiser som om ikke no er gale . hm , merkelig synes jeg, vurderer på å ta den men noen råd her.
Har du lest om sykdommer i artikkelsamlingen?
sheila
Nei dessverre har jeg ikke noe bilde ennå er litt usikker hvordan en laster bilder til forumet eller andre sider

Når du skriver ett innlegg, ser du tre linjer under tekstboksen, der du legger inn harddisk-adressen for bildet. Skriv denne inn, eller klikk på bla gjennom, finn bildet, last opp, og så er det ferdig.

Et bilde hadde helt klart gjort seg her
svar til begge to
Hei på dere ja har lest det meste om sykdommer i de fleste tidsskrifter som er mulig og kan prøver senere på dagen og få ta et bilde kanskje der hjelper .Takk for svar
bildet
Her kommer bildet alle har ventet på.
Om du prøver å ta bilde uten blitz kan det hende du får til et bedre bilde...
bilde .
Kan prøve senere ,såret på fisken blir bare større og større uten at det har noen innvirkning på fisken . er det ingen som har vært borti dette før .
bilde
Prøver å legge inn bilde kanskje noen ser hva det er.
Ser ut som en bakteriell infeksjon, hvilken er vanskelig å si ut fra bildet.
Det er ikke usannsynlig at det dreier seg om fisketuberkulose her...

Jeg hadde tvert issolert den syke fisken, og forsøkt med en kur med eSHa 2000. Dette kan hjelpe, men er det f.tub, er det kun en vei dette går... Og det er ikke rettveien
Takk
Ja jeg være enig at det ikke alltid er like lett å lese alt ut fra bilder .jeg vet ikke om det er verdt å prøve nå som det henger litt slim ut fra såret men takk allikevel. p.s tror du det er smittsomt ovenfor de andre fiskene.
Det kan være smittsomt, det er derfor jeg anbefaler issolering.

Siden en ikke vet hva det er for smitte, er det også dønn umulig å si noe om hvor stor smittefaren er.
Men det er engang slik, at det meste av sopp\virus\parasitter og bakterier gjerne formerer seg, og infiserer en ny vert - enten det er fugl eller fisk
Hva kan gjøres
tror du at de smitter over til all slags fisk , har flyttet den over sammen med molly og platy + noen kampfisk .
Det hjelper så lite å tro, en bør vite
Det jeg kan si, er at de artene du har den sammen med, gjerne er mer mottakelige for det meste av smitte enn mange andre fisk.

Jeg ville issolert fisken, dvs hatt den alene...
ojoj
det hørtes drastisk ut . har ikke flere kar å ta i bruk på en god stund må masse reperasjon til . da er det kanskje bedre å ta fisken av dage (høres fælt ut men .) Tusen takk for svar
Det er faktisk mulig å issolere syke fisk i en stor bøtte.
Optimalt, nei, men fungerende, ja
En passende varmekoble for tempens del, og en luftpumpe med brusestein, og daglige vannbytter, er det som skal til
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap