Fisk som ikke spiser egg

Jeg har lyst til å prøve å få igang litt lek i akvariumet mitt, men lurer på hva jeg kan ha av annen fisk så det er størst mulighet for at evt egg og yngel får være i fred. Om jeg prøver meg med palettciklider, L144 og Eplesnegler. Kan jeg da ha noe annet oppi der når karet er 150liter?
Hvis målet er lek så ha så lite som mulig i karret.

Palettene forsvarer yngelen innbitt og vil anse hele karret som sitt revir. Disse klarer det meste så problemet etter en stund er hva du skal gjøre av all yngelen.

Maller forsvarer egg/yngel inne i hulen så de er det heller ingen problem med. Paletten kommer ikke til eggene, men du kan få frafall når de kommer ut av hulen. Har du nok gjemmesteder så vil yngelen søke dekning slik at frafallet blir mindre.

Med disse artene er det bare tålmodighet som skal til. Rent vann og stabile forhold så setter de i gan før eller senere.
Du kan nok ha noen stimfisker. Ikke altfor store. Ancistrus vil nok forsøke seg, men hvis den ikke er stor, så går det sikkert bra.
Jeg har venusfisk (de er finere enn bildene i basen), glødelysdanio, ancistrus og SAE sammen med mine paletter. Palettene er veldig flinke til å passe barna sine, men de trenger ei trygg hule å legge egg i også. Kan legge til at karet mitt er ca samme størrelse som ditt.
Tusen takk for fine råd/hjelp kjapt! §:o) Her er servicen på topp!
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap