"Nytt" vann gir meg problemer, for høy pH.

Etter å ha hatt stabile vann-verdier siden akvarie-oppstart for 8-9 mnd. siden, er jeg nå litt bekymret for fremtiden. Årsaken er at jeg har fått boret ny brønn (bor på landet, ja...), og vann-verdiene i den nye brønnen er ganske annerledes enn det jeg har hatt i den gamle.

Frem til nå har pH lagt stabilt på 7.5, rett fra krana. I det "nye" vannet måler jeg ph til 8.5, kanskje så høyt som 9.0. GH og KH har lagt jevnt på hhv. 3 og 5. I det "nye" vannet måler jeg GH til 0 og KH til 10.

Jeg har prøvd å lese meg frem til hva jeg bør gjøre, og ser at det finnes en ekstrakt jeg kan bruke for å redusere pH. Ser også at det evt. anbefales å få redusert KH, og at dette igjen vil senke pH.

Har jeg oppfattet dette riktig?
Det skal gå an å senke pH med eikeblader også. Tiden for å høste disse er nå.

Har ikke prøvd selv, men det finnes mange tråder om dette hvi du søker.
Kanskje du må mellomlagre vann sammen med eikeblader?
Aggi
Det skal gå an å senke pH med eikeblader også. Tiden for å høste disse er nå. Har ikke prøvd selv, men det finnes mange tråder om dette hvi du søker. Kanskje du må mellomlagre vann sammen med eikeblader?

Dette har jeg også lest om, men sitter med følelsen av at dette er litt mer jobb, samt at det på sikt ikke er effektivt nok.
Den ekstrakten du snakker om kan være eikebladekstrakt. Basert på det samme, men kjøpt på flaske. Eikeblader er gratis i naturen
Jeg bruker eikebark-ekstrakt på flaske til å senke ph med.
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2027&HKatID=]Amtra eikebarkekstrakt[/URL] er utmerket til jobben.
Noen dråper er nok til ti liter vann. Skaff deg en pipette med ml-markeringer, så vet du nøyaktig hvor mye du skal bruke ved hvert vannskift ved å øve litt i en bøtte vann først.
Bland aldri direkte i akvariet, bland alltid ferdig i bøtter før du tømmer det i akvariet. Eikebarkekstrakt er ren syre, så surt er det. Så surt at hvis du søler på tøyet ditt, så bleker det flekker i tøyet...

Gh er det verre med. Enten må du skifte fiskearter og starte med Malawi-ciklider eller Tanganyika-ciklider (nydelige!) som vil elske vannet du har, eller så må du punge ut og kjøpe et kostbart reversert osmoseanlegg...
Hmmm, å øke GH er vel enkleste sak av verden, f.eks. med alabastergips...?
Eller er det noe jeg har missa her?
Leifur
Hmmm, å øke GH er vel enkleste sak av verden, f.eks. med alabastergips...? Eller er det noe jeg har missa her?

Du har helt rett, du har ikke missa på gH. Den sier han er på 0 i det nye vannet, altså bør den økes med gips, eller enda bedre, en mix av 80% gips og 20% magnesiumsulfat.
Aggi
[QUOTE=Leifur]Hmmm, å øke GH er vel enkleste sak av verden, f.eks. med alabastergips...? Eller er det noe jeg har missa her?

Du har helt rett, du har ikke missa på gH. Den sier han er på 0 i det nye vannet, altså bør den økes med gips, eller enda bedre, en mix av 80% gips og 20% magnesiumsulfat.

Takk for tips. Jeg har allerede bestilt eikebarkekstrakt, som anbefalt av mona.
Hvis dere mener det er nødvendig å øke GH, gjør jeg nok det også.
Er blandingen du nevner (80% gips og 20% magnesiumsulfat) et kjemikalium som kan kjøpes?
Alabastergips fåes på hobbybutikker. Pass på at det ikke er syntetisk gips du kjøper. Magnesiumsulfat kan bla.a. skaffes hos aquazoo.no.

Det finnes gH-hevende midler i vanlige dyrebutikker også, men de inneholder ofte skadelige klorforbindelser, og de er dyrere enn de som allerede er nevnt.

I tillegg er det viktig å nevne at du bør bruke dråpetester som måler nøyaktige verdier når du justerer vannet. Anbefaler JBL eller Tetra.
Aggi
Alabastergips fåes på hobbybutikker. Pass på at det ikke er syntetisk gips du kjøper. Magnesiumsulfat kan bla.a. skaffes hos aquazoo.no. Det finnes gH-hevende midler i vanlige dyrebutikker også, men de inneholder ofte skadelige klorforbindelser, og de er dyrere enn de som allerede er nevnt. I tillegg er det viktig å nevne at du bør bruke dråpetester som måler nøyaktige verdier når du justerer vannet. Anbefaler JBL eller Tetra. :)

Takk for tips igjen. Jeg har siden starten brukt Tetras dråpetest og er godt fornøyd med den. Litt synd, men føler egentlig at akvariehobbyen mer og mer blir et kjemisk eksperiment når man må tilsette så mange stoffer

Men, jeg skal gjøre et forsøk. Hvor viktig er egentlig heving av GH? Jeg har et helt "vanlig" selskapsakvarium, 180L med kardinaltetra, scalare, ancistrus, corydoras, palett- og sommerfugl-ciklider.
Kjemien blir en rutine etterhvert. Jeg følte det på samme måte som deg da jeg begynte på igjen med fisk. Jeg brukte svært lite preparater da jeg drev med fisk som barn, og vanntester hadde jeg ikke hørt om en gang.

Hvor viktig gH er, kommer jo an på hvor dterke fiskene er. Har de feil gH, så tror jeg at de bukker raskere under dersom andre helsefaktorer trekker ned. Det kommer garantert an på fiskeslaget også...

Jeg har en gH på 4 i springen, og jeg har funnet ut at jeg begrenser gH-regulering til ett kar. Der har jeg platy. I resten av karene kommer jeg i fremtiden ikke til å ha fisker som krever høy gH.

Jeg tror jeg ville lagt meg på en gH på 5-6, siden de fiskene du nevnte tåler dette. Vet ikke hvilke corydoras du har, ser at de forskjellige slagene coryer har ulike gH-krav. Sjekk dette først..
Når du skal justere gH, så må du røre dette ut i vannet før du heller det i karet.
Ta selve hevingen etappevis, og ikke meg enn 3-4 dh i døgnet.
Lykke til
Aggi
Kjemien blir en rutine etterhvert. Jeg følte det på samme måte som deg da jeg begynte på igjen med fisk. Jeg brukte svært lite preparater da jeg drev med fisk som barn, og vanntester hadde jeg ikke hørt om en gang. Hvor viktig gH er, kommer jo an på hvor dterke fiskene er. Har de feil gH, så tror jeg at de bukker raskere under dersom andre helsefaktorer trekker ned. Det kommer garantert an på fiskeslaget også... Jeg har en gH på 4 i springen, og jeg har funnet ut at jeg begrenser gH-regulering til ett kar. Der har jeg platy. I resten av karene kommer jeg i fremtiden ikke til å ha fisker som krever høy gH. Jeg tror jeg ville lagt meg på en gH på 5-6, siden de fiskene du nevnte tåler dette. Vet ikke hvilke corydoras du har, ser at de forskjellige slagene coryer har ulike gH-krav. Sjekk dette først.. Når du skal justere gH, så må du røre dette ut i vannet før du heller det i karet. Ta selve hevingen etappevis, og ikke meg enn 3-4 dh i døgnet. Lykke til :)

Tusen takk for mange og gode tips!
makrell66
[QUOTE=Aggi]Kjemien blir en rutine etterhvert. Jeg følte det på samme måte som deg da jeg begynte på igjen med fisk. Jeg brukte svært lite preparater da jeg drev med fisk som barn, og vanntester hadde jeg ikke hørt om en gang. Hvor viktig gH er, kommer jo an på hvor [B]sterke[/B] fiskene er. Har de feil gH, så tror jeg at de bukker raskere under dersom andre helsefaktorer trekker ned. Det kommer garantert an på fiskeslaget også... Jeg har en gH på 4 i springen, og jeg har funnet ut at jeg begrenser gH-regulering til ett kar. Der har jeg platy. I resten av karene kommer jeg i fremtiden ikke til å ha fisker som krever høy gH. Jeg tror jeg ville lagt meg på en gH på 5-6, siden de fiskene du nevnte tåler dette. Vet ikke hvilke corydoras du har, ser at de forskjellige slagene coryer har ulike gH-krav. Sjekk dette først.. Når du skal justere gH, så må du røre dette ut i vannet før du heller det i karet. Ta selve hevingen etappevis, og ikke [B]mer[/B] enn 3-4 dh i døgnet. Lykke til :)

Tusen takk for mange og gode tips!

Beklager skriveleifene. Har rettet dem opp i sitatet. Fikk jeg med meg alle?
Det var nok jeg som missa litt der, ja, jeg leste litt for fort og feil i de oppgitte verdiene. Null i gH var noe helt annet. Jeg leste "ny brønn" og økte verdier, og fikk ikke helt med meg at gH'en ikke hadde økt (som pH og kH).

Sorry!

Men ja, som de andre nevner, å øke gH er enkelt!
Rør og bland godt ut i en bøtte vann og hell det litt og litt i akvariet over en dag eller to (avhengig av hvor mye du skal øke). Det blir lett en "hvit sky" av det pulveret, så ikke ta for mye om gangen i bøtta for da får du ikke rørt det ut helt.

Hva slags fisker har du? Det er ikke nødvendig å heve gH til alle fisker, men det kunne vært greit å vite hvilke fisk du har først før man anbefaler noe nivå.
mona o
Det var nok jeg som missa litt der, ja, jeg leste litt for fort og feil i de oppgitte verdiene. Null i gH var noe helt annet. Jeg leste "ny brønn" og økte verdier, og fikk ikke helt med meg at gH'en [B]ikke[/B] hadde økt:-) (som pH og kH). Sorry! :-) Men ja, som de andre nevner, å øke gH er enkelt! :-) Rør og bland godt ut i en bøtte vann og hell det litt og litt i akvariet over en dag eller to (avhengig av hvor mye du skal øke). Det blir lett en "hvit sky" av det pulveret, så ikke ta for mye om gangen i bøtta for da får du ikke rørt det ut helt. Hva slags fisker har du? Det er ikke nødvendig å heve gH til alle fisker, men det kunne vært greit å vite hvilke fisk du har først før man anbefaler noe nivå.

Jeg har oppdatert profilen min, så oversikt over fisk finnes der nå.
Oi, der ser jeg at du har serpatetra også, ja... Den opplyses det at trenger en høy gH. Jeg vet ikke hvorvidt denne trives med for lav gH. Da er det kanskje ikke nok med 5-6?
Aggi
Oi, der ser jeg at du har serpatetra også, ja... Den opplyses det at trenger en høy gH. Jeg vet ikke hvorvidt denne trives med for lav gH. Da er det kanskje ikke nok med 5-6?

Det er feil der, Aggi, det er jeg bombesikker på. Det er antageligvis ikke noen som har sett det før og fått rettet det opp.

Serpatetra er en Hyphessobrycon, en tetra-slekt fra Sør-Amerika. Dette i seg selv tilsier at den med aller største sannsynlighet trives i samme type vann som majoriteten av fisk derfra; bløtt og surt, med lav ph og lav gh.

For eksempel er Dolkestikktetra en Hyphessobrycon, og de skal også ha ganske surt og bløtt vann.

Nå kjenner jeg dessverre ikke til de elvene som står oppført som dens hjemsted i naturen, og selvsagt kan det variere ganske mye hva slags vann det er i de ulike elvene. Men jeg ville bli utrolig overrasket om det virkelig stemte at en Hyphessobrycon-art fra Amazonas skal ha så hardt vann som står oppført i fiskebasen her! (10-25 i gH er jo Malawi-vann!!)
Du har sikkert rett i at de tåler mykere vann. Men det er andre nettsider som også skriver at de skal ha hardt vann.
Mulig at det er dette som er kilden til den feile infoen, da?
Aggi
Du har sikkert rett i at de tåler mykere vann. Men det er [URLBLOCK1] som også skriver at de skal ha hardt vann. Mulig at det er dette som er kilden til den feile infoen, da?

Føles ofte for meg som at når det står sånne verdier som 0-10 og 10-25 så betyr det med andre ord at det ikke er så nøye fordi ingen vet noe mer konkret. Jeg føler at hvis man ikke har noe å gå etter, fra f.eks. der de kommer fra, så er det nokså tilfeldig om noen har info som fører til død eller mistrivsel for fisken. Med andre ord er 10-25 satt i mangel av mer info. Men jeg vet selvsagt ikke. Men jeg ser det er sånn noen plasser i fiskebasen her.
GH kontra KH
Når det gjelder hardhet i vannet, er det GH som er den "viktigste"? I fiskebasen er det bare GH som er oppgitt, ikke KH.
Og; kan GH og KH variere med forskjellige temperaturer?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap