Aldersrelatert symptom eller sykdom på Apistogramma? (spiss hale)

Først litt bakgrunnsinformasjon om situasjonen:

Jeg har en kvartett med Apistogramma trifasciata i en 128 liter. Jeg har eid disse fiskene i ca ett og et halvt år.

I akvariet deres har det vært minimal "gjennomtrekk". Veldig stabil. Samme fiskebestand hele tiden det siste året (ingen nye, og ingen dødd), unntatt for en måned siden. Jeg hadde kjøpt en stim galaxyrasbora i juli, og de gikk i karantene i 2.5 måneder, og under denne tiden kjørte jeg en kur med Flubenol på dem.
Etter endt karantenetid OG Flubenol-kur (tidlig i karanteneperioden), ble de altså overført til 128 literen, som eneste nye fisk der i løpet av ett år.

Nå har jeg lagt merke til at en av de tre Apistogramma trifasciata-hunnene klemmer halefinnen sin i en spiss. Jeg har tatt et søk her på forum, for jeg har ofte sett innlegg om det, så jeg visste at det fantes. Det er mange innlegg om det, og såvidt jeg kan se skal dette symptomet skyldes en parasitt som må medisineres?

Jeg lurer litt på om det ville være feil skritt å ta i dette tilfellet, å dytte på med medisiner, men jeg er usikker og spør derfor.

Grunnen til det er at det er snakk om en Apistogramma dvergciklide. Nå er det slik at mange Apistogramma faktisk ikke blir særlig gamle.. Disse fiskene jeg har, var voksne allerede da jeg kjøpte dem, og jeg har hatt dem i 1.5 år....
Jeg har lest at enkelte Apistogramma, særlig hunner som har ynglet, dør ganske tidlig, i de mest ekstreme tilfellene allerede i en alder av bare 9 måneder. Noen blir ett år, noen to. Men de blir aldri mange år gamle. Mener jeg leste et forsøk en gang, og det var en mann som greide å få EN fisk til å leve i fem år, og det var en hann som aldri lekte og var i parforhold. Alle de andre døde i løpet av ett til tre år.

Mistankene mine heller derfor mot at de nå begynner å bli gamle og ser en naturlig slutt på livet snart... Det jeg prøver å gjøre, er å tenke logisk og foreta litt sannsynlighetsberegning. Og alderen hennes gjør at jeg egentlig ikke tror det er en sykdom, og det faktum at det har vært så langvarig og stabil fiskebestand i akvariet der.

Jeg tror altså ikke det er sykdom, som i smittsom sykdom o.l., men rett og slett at denne fisken begynner å bli gammel, svekket og i det hele tatt..
Hun spiser enda, og stiller seg i matkø med alle andre, men jeg har nå tatt henne ut og vurderer avlivning.

Kan noen hjelpe meg og si hva de synes?
Noen som har en formening om hva som kan være tilfellet her?
Aldersrelatert eller sykdomsparasitt?

Ingen andre fisk i karet viser noen form for sykdom. Dette er den eneste, og hun har vært sånn i 10-12 dager antar jeg.
Bildet viser halen ganske bra, for akkurat slik har hun svømt rundt i denne perioden.

[External Image]
Den har nå vandret heden, ved hjelp av kokende vann.
Jeg tenker i samme baner som deg her. Fisken har en anstendig alder, og begynte trolig å svekkes. Den er da naturlig nok mer utsatt for allskens sykdommer, og det kan rett å slett være at den var for svak til å motså ett angrep fra gyrodactalys-parasitter.

Jeg hadde gjort det samme som deg, jeg
Ja, de kan bli litt rare med alderen. Vedlagte nå avgåtte Cacatuides hann ble kjøpt fullvoksen og bodde deretter nesten 2 år her. Den spiste hele tiden og ble ikke plaget av de andre, men han brydde seg heller ikke om damene. Ble bare gammel og langsom, og fikk slippe.
Fytte katta den fisken din, Josti... Har ikke sett på makan, utenom med datamanipulerte bilder.
Er nesten så jeg er frista til å spørre om du har lekt litt med photoshop, men stoler på at bildet er av en skrekkelig deformert fisk
Bildet er "desverre" helt ekte, tatt i oppvaskkummen etter at den hadde fått et lite knakk i planeten. Og den er ikke bøyd eller lagt tilrette. den bare var sånn. Alderdom kan gi rynker til mere enn folk.
Hovedpoenget var ellers at den oppførte seg ganske normalt til tross for litt lavere tempo og sitt bisarre utseende. Ble gradvis mer krokete det siste året. Men jeg tok ikke sjansen på å la den gå alene hjemme når jeg var på ferie i sommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap