Forhold mellom GH og KH

Er GH-verdien i vann helt uavhengig av KH-verdien? Altså; kan man senke/heve den ene helt uten at den andre blir påvirket?
Eller er det slik at når man senker/hever den ene, så vil også den andre bli påvirket?
GH og KH er uavhengig av hverandre. Det er mellom pH og KH det er en sammenheng (heves/senkes KH økes/senkes pH).
Judosola
GH og KH er uavhengig av hverandre.

OK, så man får tak i kjemikalier som øker/senker den ene verdien uten å påvirke den andre?
Ja du får kjøpt begge deler.
Kh vil ikke forandre seg om du øker Gh.
Du kan bruke natron til øke Kh og albastergips til og øke Gh(kjøpes hos Panduro.no)
mvh green
Judosola
Det er mellom pH og KH det er en sammenheng (heves/senkes KH økes/senkes pH). :)

Jeg regner da med at dersom jeg bruker metoder for å senke pH, så senkes også KH?
Er den ene metoden å foretrekke fremfor den andre?

Jeg har nemlig skyhøy pH i mitt kran-vann, den ligger på 8.5 kanskje så mye som 9.0. GH ligger på 0 og KH på 10.
Har tenkt å prøve å senke pH vha. eikeblad-ekstrakt.
Ja du senker kh Når du senker ph..
jeg vet att mange bruker eikeblad får å senke ph,men man får jo også kjøpt
noe som heter ph minus også..

Har desverre ikke veldig greie på dette,siden mitt problem er
att jeg har for lav ph/kh i krana.

Må bruke natron(kjøpt på matbutikk) for og øke ph/kh.
Har hørt at kh og gh er uavhengige av hverandre jeg også, men fikk tak i en boks GH/TH+ her i dag til å øke gh, og på boksen står det følgende: "Dersom karbonathardheten er svært høy, kan denne synke noe ved bruk av produktet". Det virker da som om en økning av gh kan påvirke kh hvis denne er høy. "Svært høy" var jo et temmelig ubestemmelig begrep da
Dette vil jeg gjerne høre flere meninger og alternativer til. Har selv for høy pH, og ønsker å senke den på en stabil måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap